The Head (2020) - Miniserie
5.5
Mandy Gelling-Potharst geeft The Head (2020) - Miniserie een 5.5.

The Head (2020) - Miniserie

Men neme enkele bekende acteurs en een fantasieloze schrijver die in een computer de volgende woorden in een algoritme zet: moord, whodunnit, Midsomer Murders, amateurdetective, plottwist, klimaatverandering en Zuidpool.
Voilà! Zie hier The Head (2020), een Spaanse serie van HBO Asia en Hulu Japan waarin vrijwel uitsluitend Engels en een beetje Deens wordt gesproken. Je kunt het met recht een wereldserie noemen, maar of het daardoor ook goed is valt te bezien.

De serie uit 2020 is op Amazon Prime Video te zien en de trailer zag er veel belovend uit, maar helaas is de trailer spannender dan de hele serie. Het is voorspelbaar en met weinig fantasie gemaakt en overduidelijk in een (semi)warme studio opgenomen en niet in de kou. Want geloof mij; kou is heel moeilijk te acteren als je het lekker warm hebt. De sneeuw is zo duidelijk nep dat het pijn doet aan je ogen, maar er mankeert nog meer aan The Head (2020).

Het acteerwerk is bij vlaggen tenenkrommend slecht en toch komen sommige acteurs uit series waardoor je beter zou verwachten. Maar laat ik je eerst iets meer vertellen over het verhaal. The Head (2020) start en eindigt op de Zuidpool. In de winter is het daar zes maanden nacht en een team van tien mensen is daar om onderzoek te doen naar een of andere bacterie die de mensheid moet gaan redden van de ondergang.

But our mission is not yet finished

Maar ergens in die zes maanden gaat het gruwelijk mis en loopt er kennelijk iemand rond die niet wil dat negen personen ooit het daglicht nog zien. Het waarom weet je dan (nog) niet en in de loop van de zes afleveringen is de Deense leider Johan Berg (Alexandre Willaume, Equinox) druk bezig amateurdetective te spelen. Hij wil weten waar zijn vrouw Annika (Laura Sofia Bach, Den som dræber) is gebleven en hoe alle teamleden zijn omgekomen en vooral door wie en waarom.

The Head (2020)
© HBO

The longest night. The coldest truth.

Maggie is blijkbaar de enige overlevende. Ze blijkt last te hebben van T3 (een aandoening die je kunt krijgen als je zes maanden in het donker leeft) en is ook zodanig in shock dat haar verhaal met horten en stoten komt. Elke aflevering krijg je weer iets meer van het verhaal te zien. Berg gaat niet bepaalt zachtzinnig met de getraumatiseerde Maggie (Katharine O’Donnelly, Clique) om. Er is namelijk geen tijd te verliezen want zijn vrouw wordt vermist.

Helaas komt de paniek van Berg helemaal niet over bij mij. Ook de angst en trauma van Maggie lijken niet echt, al doet ze haar stinkende best, met stuiptrekkingen, flauwvallen en bevende handen. Voor de oplettende kijker onder ons lijkt het na een paar afleveringen al duidelijk wat hier speelt, maar is dat wel zo? De makers proberen de spanning nog op te voeren maar falen daar hopeloos in. De laatste aflevering is een samenkomst van alle ellende die zich heeft afgespeeld op het ijs van Antarctica (opgenomen op IJsland) en dan opeens weet je hoe de vork in de steel zit nog voor het verteld wordt.

Ik vond het plot van The Head (2020) enorm teleurstellend. Het is vergelijkbaar met een aardig plot uit Midsomer Murders; flauw en allemaal al eens gedaan. Nee, zelfs de plottwist kwam niet als verrassing. De kijker blijft achter met de bekende nasmaak van de teleurgestelde seriekijker, als een serie je niet kan verrassen. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de vreemde dingen die je voorbijziet komen die eigenlijk helemaal niet kunnen.

The Head (2020) krijgt van mij een 4,5, maar omdat ik Midsomer Murders altijd erg kan waarderen één puntje extra. En kan iemand mij wellicht vertellen waarom de serie The Head (Het Hoofd) heet?

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst