6
anonymous geeft "The Tomorrow People - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door anonymous op 25 Mei 2014.
0
0

The Tomorrow People - Seizoen 1

The Tomorrow People is een van de series van The CW die onlangs is gecanceld. Net als die andere nieuwkomer, Star-Crossed, is dat totaal niet verrassend te noemen. The Tomorrow People is een standaard dertien in een dozijn serie waar je het 'dit-heb-ik-al-zo-vaak-gezien-maar-dan-beter' gevoel vaak bekruipt. Het kijkt makkelijk weg en je hoeft er niet teveel bij na te denken, zo een serie is dit. En dat hoeft helemaal niet verkeerd te zijn. Soms wil je gewoon ontspannen en wil je het zwaardere voer mijden. Als je in zo een bui bent, dan is dit een serie die je gerust kunt proberen.

In The Tomorrow People ontdekt Stephen Jameson (Robbie Amell, True Jackson) dat hij speciale krachten heeft en toebehoort tot de geëvolueerde versie van de mens. Deze homo-superiors (tegenhanger van homo sapiens, de mens) vormen volgens de instantie Ultra een bedreiging en er wordt dan ook op hen gejaagd. Stephen leert soortgelijken kennen die hun ras proberen te beschermen tegen Ultra, en homo-superiors die hun krachten pas ontdekken proberen te begeleiden. Stephen besluit een dubbelrol aan te nemen en gaat werken voor Ultra. The Tomorrow People is er veel aan gelegen om uit de klauwen te blijven van Ultra en hun geliefden, waaronder ook mensen, te beschermen tegen de snode plannen van de instantie.

Van de nieuwe series dit seizoen op The CW is The Tomorrow People een van de beter geacteerde. Waar het acteerwerk van bepaalde acteurs in The 100 en Star-Crossed erbarmelijk is, zijn alle acteurs hier tenminste competent. Er is nog steeds grotendeels geselecteerd op uiterlijk, maar dit zijn acteurs die het vak tenminste redelijk, tot goed, beheersen. Daardoor storen deze 'mooie mensen' veel minder dan bij eerder genoemde series. Echter, er is niemand die de serie op sleeptouw neemt. Er ontbreken charismatische acteurs die je naar het scherm trekken en wat extra doen met het materiaal. The Tomorrow People slaagt er ook niet in om binding te creëren met de hoofdpersonages en dat is een doodsteek voor elke serie.

De hoofdpersonages zijn echt niet verkeerd, maar het materiaal geeft niemand de ruimte om uit te blinken. De afleveringen richting de seizoensfinale zijn ook niet heel denderend en bevatten veel aparte keuzes van bepaalde personages. Het vreemdste is nog dat er opeens een blondine, Natalie, opstaat die als stoorzender begint te werken en dat terwijl zij nooit aan bod kwam in de vorige afleveringen. Het is een groot zwaktebod als een personage niet eens aan bod is gekomen, geen greintje is ontwikkeld, maar wel opeens uit het niets opstaat. Wie ben jij en waarom oefen jij opeens invloed uit? Ga alstublieft weer zitten! De seizoensfinale zelf is een redelijke afsluiting van dit eerste seizoen, ware het niet dat de uitvoering (alles wat leidt tot de grote confrontatie) bij tijd en wijle te wensen over laat. Het is het allemaal nét niet.

The Tomorrow People is ten onder gegaan aan het feit dat haar doelgroep ook niet heel erg onder de indruk was van de serie. Iets wat je héél erg terug kunt zien aan de kijkcijfers; wekelijks haakten er ook steeds meer mensen af. Die kwamen er ongetwijfeld achter dat de serie aardig is, maar geen must. De verhaallijnen zijn formulematig, het plot is overbekend en de wendingen zie je in je slaap aankomen. De beslissing van The CW om de serie te cancelen is dan ook geheel gerechtvaardigd, want ondanks dat de serie makkelijk wegkijkt kan de zender met speels gemak een soortgelijke serie ontwikkelen met, waarschijnlijk, betere kijkcijfers. En dat dacht zenderbaas Mark Pedowitz vast ook.
Volg The Tomorrow People (US)
Son of Man
Son of Man