anonymous geeft "Lucifer - Seizoen 5 (deel 1)" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 27 augustus 2020.
5
0

Lucifer - Seizoen 5 (deel 1)

“Just, whenever you’re faced with a choice, ask yourself the question: WWLD? What would Lucifer do?” - Lucifer

Seizoen vijf van Lucifer; een onverwacht cadeau en toch zo welkom. Ik nam mezelf voor om een aflevering per dag te kijken, dat mislukte faliekant. In een dag keek ik alle afleveringen van het eerste deel van seizoen vijf. Het nieuwe seizoen begint een paar maanden nadat Lucifer zijn geliefde detective verlaat om opnieuw te regeren in de hel. Chloe zoekt in die tijd toenadering bij Maze, alcohol en haar werk, maar ze blijft altijd denken aan Lucifer.

In de hel probeert Lucifer ondertussen een moord op een oude bekende op te lossen, en daarbij kruist hij, zonder het te weten, het pad van zijn detective. In de Silver City beraamd Michael een plan om de wereld op zijn kop te zetten en daarbij probeert hij Chloe voor zich te winnen. Je begrijpt wel dat Lucifer hemel en aarde, of hel en aarde, zal bewegen om te voorkomen van Chloe iets overkomt.

Naast deze en diverse andere verhaallijnen staat er, zoals altijd, in elke aflevering een moord centraal. Ella is weer het brein achter het oplossen van de moorden en ondertussen worstelt Dan met zijn verdriet en woede over de dood van Charlotte. Linda en Amenadiel wennen aan hun rol als ouders van de kleine Charlie, en Maze is gewoon Maze, al laat ze in dit seizoen wel haar emoties wat meer zien.

Lucifer

Seizoen vijf geeft maar eens te meer aan hoezeer de cast op elkaar ingespeeld is; het acteerwerk voelt niet gespeeld en de chemie tussen Tom Ellis en Lauren German is voelbaar. 'Spoiler alert' is de titel van de achtste en laatste aflevering van de eerste helft van seizoen 5. Het is geregisseerd door Kevin Alejandro, die ook de rol van Dan speelt. Met deze aflevering heeft hij een grote stap gezet naar meer regiewerk. Deze laatste aflevering zet de toon voor de komende acht afleveringen van seizoen vijf, waarop we helaas nog even moeten wachten.

The best thing to do is always to follow your greatest desire.

Tom Ellis laat in dit seizoen zien dat hij een topacteur is. Voor zijn bijdrage in de tweede aflevering werd hij in Amerika uitgeroepen tot acteur van de week. De dubbelrol die hij neerzet als Michael/Lucifer is van groot niveau. Tom gaf Michael geloofwaardig gestalte. Hij liet voor deze rol zijn Britse accent varen en gaf Michael een Amerikaans accent.

Vijftien maanden heb ik moeten wachten op de charmante duivel genaamd Lucifer. Het waren vijftien lange maanden, waarbij de verwachtingen almaar groter werden. Dat is best gevaarlijk, want menig seizoen valt tegen, vooral als je er zoveel van verwacht. Ik verwachtte dus heel wat, en wat ik kreeg had ik zelfs niet kunnen voorspellen. Wat een geweldig eerste deel van seizoen vijf. Helaas zijn er op dit moment maar acht afleveringen te zien, en op de volgende acht moet ik weer wachten. Gelukkig is het zo dat wat in het vat zit niet zal verzuren, en er zit nog heel wat in het vat.

Lucifer

Seizoen drie eindigde met een cliffhanger en Warner trok de stekker eruit. Na smeekbedes van de fans nam Netflix het duivelse verhaal over en beloofde dat de fans een mooi afsluitend verhaal zou krijgen. Maar Lucifer zou Lucifer niet zijn als hij niet aan zijn fans zou vragen waar ze werkelijk naar verlangden. En zo kreeg Lucifer een vijfde seizoen. Nu zouden ze het echt afsluiten. Want twee extra seizoenen, dat was toch wel een prachtig cadeau.

En zo geschiedde het dat Lucifer nog een tijd in ons midden zal zijn

Helaas kon seizoen vijf niet in zijn geheel worden opgenomen, omdat Corona roet in het eten gooide. De rest zou na de lockdown worden opgenomen. Tja, dacht Netflix, als je er dan toch bent voor opnames, dan gooien we er maar meteen een zesde seizoen achteraan. En zo geschiedde het dat Lucifer nog een tijd in ons midden zal zijn.

Voor mij is seizoen vijf het beste seizoen van Lucifer tot nu toe. De special-effects zijn mooier en beter, de humor is geweldig en dit keer snijdt de serie een aantal serieuze emotionele onderwerpen aan, waardoor de serie een klein randje drama krijgt. Ik denk dat dit het enige was dat Lucifer nog miste. Aflevering vier is een prachtige ode aan de jaren veertig en de aanzet tot een dramatische gebeurtenis in het leven van een van de mensen in L.A.

Voor nu is het weer wachten op de rest van het seizoen. Tom Ellis gaf in een livestream op Instagram aan te vertrekken naar Amerika, om daar de rest van seizoen vijf op te nemen en ook zal er een begin gemaakt worden met het opnemen van het zesde seizoen. De fans kunnen alleen maar wachten en hopen op een duivels goed tweede deel van seizoen vijf.
Volg Lucifer
Partners 'Til the End
Partners 'Til the End