8
Bo Verhoef geeft "The Handmaid's Tale - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Bo Verhoef op 16 juni 2017.
4
0

The Handmaid's Tale - Eerste aflevering

Ben jij klaar voor een aantal dystopische gruwels die zo realistisch zijn dat het echt aanvoelt? Dat is namelijk wat je kunt verwachten van de nieuwe serie van Hulu, gebaseerd op het boek The Handmaid’s Tale van Margaret Atwood uit 1985. Een verhaal dat vandaag de dag eigenlijk enorm cultureel relevant lijkt te zijn.

Vanaf de eerste minuut zit je in het verhaal. Het eerste beeld is dat van een rennend gezin, duidelijk bang voor iets dat hen achterna zit. Het gezin moet zich opsplitsen, waardoor de man een andere kant op gaat dan de moeder en het kind. Dan is daar het moment dat het kind valt en de moeder haarzelf en haar dochter moet verstoppen terwijl ze muisstil moeten zijn. Angstige minuten, die zelfs de kijker bij de keel grijpen. Helaas mag het niet baten en wordt de moeder meegenomen, terwijl de dochter huilend en schreeuwend achter blijft. Een enorm aangrijpend begin van een serie, maar ijzersterk. De moeder zie je enkele ogenblikken later terug in een zonnige opgeruimde kamer, terwijl ze een rood gewaad aan heeft met een bijpassend wit hoedje. Dan vertelt ze wie ze is.

The Handmaid's Tale
© Hulu
De vrouw is Offred, gespeeld door Elisabeth Moss (Mad Men). Vroeger had ze een andere naam, June. Dat was in de tijd dat de Verenigde Staten nog niet waren ingestort en de democratie werd vervangen door een totalitaire theocratie, bekend als Gilead. De plek waar vervuiling en straling geboortecijfers verminderen en vrouwen al hun rechten zijn ontnomen. De weinig vruchtbare vrouwen worden gebruikt als “Handmaids”, wat hen dwingt om kinderen te dragen voor commandanten en hun vrouwen. Zelfs Junes nieuwe naam is een symbool van haar onderworpenheid, aangezien het letterlijk ‘van Fred’ betekent, de naam van haar toegewezen commandant. Vrouwen zijn geen persoon, ze zijn een bezit, en dat is de nare realiteit van de serie. Toch is het leven van een Handmaid zonniger dan die van onvruchtbare vrouwen. De laatstgenoemde worden vaak gestuurd naar koloniën, waar ze giftig afval moeten opruimen en korte, pijnlijke levens leiden.

Mijn naam is Offred. Ik had een andere naam, maar het is nu verboden. Zoveel dingen zijn nu verboden

Toch is Offred nooit alleen. Ze reist met haar vriendin en tevens Handmaid Ofglen (Alexis Bledel, Gilmore Girls). Tante Lydia (Ann Dowd, The Leftovers) leert Offred de verantwoordelijkheden van een Handmaid. Tenslotte is er Rita (Amanda Brugel, Seed), de huishoudelijke hulp, die Offred probeert behoedzaamheid mee te geven. Er is geen gevoel van verbondenheid tussen deze vrouwen. De cultuur van hun wereld leert hen om elkaar te wantrouwen. Mannen zoals de commandant van Offred, Fred Waterword (Joseph Fiennes, Flashforward), zijn niet vaak te zien, behalve wanneer ze overduidelijk aanwezig zijn tijdens één van de vergrijpen aan Offred. Zijn vrouw, Serene Joy (Yvonne Strahovski, Chuck), is echter altijd aanwezig om Offred met enorme minachting en jaloezie lastig te vallen.

Het is een prachtige, maar eng realistische serie. De onderdrukking van vrouwen is natuurlijk al jaren een gesprek in de wereld. Vroeger, maar ook nu. Het is bijzonder hoe een verhaal van 30 jaar oud nog steeds zo boeiend en actueel kan zijn. Het is echter niet het waanzinnige acteren dat de serie zo goed maakt. Het is het complete plaatje. De kleurkeuze voor de verschillende karakters, de cinematografie die de verschillen tussen en de rollen van de karakters nog eens sterk benadrukt, de prachtige kostuums én het fantastische acteerwerk. Ik ben na één aflevering verkocht en als je nog nooit van deze serie gehoord hebt of hem nog altijd op je kijk-lijstje hebt staan, ga hem nu kijken! Hulu heeft een krachtige eigen serie te pakken en een mooiere serieverfilming van het bekende boek kon haast niet.
Volg The Handmaid's Tale
Safe
Safe