Bo Verhoef geeft "The Gilded Age - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 31 januari 2022.
4
0

The Gilded Age - Eerste aflevering

Een kostuumdrama met potentie, maar dan moet het nog wel iets pakkender worden.

Door Downton Abbey werd ik fan van het genre kostuumdrama. Inmiddels zijn er al meerdere goed scorende kostuumdrama’s geweest en het is dan ook niet gek dat er hier en daar nog wat bijkomen. The Gilded Age is zo’n serie en niet zomaar één! De serie is namelijk van dezelfde schrijver als van Downton Abbey. Dat zou toch goed moeten komen denk je? Ik zal het eerlijk zeggen: ik twijfel nog.

Ik moet eerlijk zeggen, ik weet nog niet helemaal of ik nu al zin heb om verder te kijken.

Deze serie speelt zich af in New York aan het einde van de negentiende eeuw. Een periode waarin de stad op allerlei vlakken in een enorm rap tempo veranderde, zowel in de samenleving als de economie eromheen. New York groeide hard en duizenden mensen kwamen er naar toe omdat deze stad kansen bood. De industriële revolutie van die tijd had alleen wel een groot nadeel, het creëerde een splitsing in de samenleving. Aan de ene kant heb je de al rijke families, die al sinds ‘het begin’ van Amerika welvarend waren, maar nu achteropraken. En aan de andere kant heb je de nieuwe rijke families, die enorm baat hebben bij die nieuwe economische groei.

Dit is dan ook de rode draad van The Gilded Age. Alles draait om de verschillen tussen rijk en arm. In de eerste (lange) aflevering maak je kennis met twee families. De familie Van Rhijn is de ‘oude’ rijke familie, bestaande uit twee oude vrijsters: Agnes (Christine Baranski, The Good Fight) en haar zus Ada (Cynthia Nixon, Sex and the City). De dynamiek tussen deze twee personages (en actrices) is fantastisch en Baranski speelt ook deze rol weer goed. De zussen worden vergezeld door hun nicht. Een koppig en enigszins naïef plattelandsmeisje, die wel snel doorheeft wat er speelt in de stad. De familie Russells zijn nieuw in de stad en komen te wonen in een groot huis tegenover Agnes en Ada. George Russel (Morgan Spector, The Plot Against America) is een spoorwegmagnaat en heeft in korte tijd veel opgebouwd. Hij is getrouwd met Bertha (Carrie Coon, The Leftovers), die geen ander doel heeft dan zichzelf zo snel en zo hoog mogelijk op de sociale ladder krijgen.

In de eerste aflevering nemen ze flink de tijd om je aan dit hele verhaal te laten wennen en om alle belangrijke personages aan je voor te stellen. Dit had alleen wel iets soepeler gekund. Het was een vrij lange zit en aan het einde van de eerste aflevering heb je niet echt het idee dat je er lekker in zit. Ik ben dan ook benieuwd of dat gevoel wel komt als ik meer afleveringen heb gezien. Daarnaast voelt deze serie niet als een geschikte serie voor een groot publiek. Niet zoals Bridgerton of The Crown, wat natuurlijk echt populaire kostuumdrama’s zijn in deze tijd.

Toch mist er nog iets groots in de serie, iets wat bij Downton Abbey de boventoon voerde: humor.

Zoals je kunt verwachten bij een kostuumdrama zijn de kostuums en decors ook weer prachtig. Je herkent het werk van Fellowes overal in en qua vormgeving is er weinig op aan te merken. Toch mist er nog iets groots in de serie, iets wat bij Downton Abbey de boventoon voerde: humor. De Britse tegenhanger was doordrenkt met Britse (galgen)humor en had fantastische grappen hier en daar. Bij The Gilded Age mis ik dat enorm. Er is geen acteur of actrice die er echt uitspringt en je hebt zeker niet iemand als Maggie Smith, die bij Downton Abbey echt de show stal.

Ik moet eerlijk zeggen, ik weet nog niet helemaal of ik nu al zin heb om verder te kijken. Het voelt allemaal een stuk minder geloofwaardig dan bij Downton Abbey. Er is natuurlijk ook altijd een groot verschil tussen Amerikaanse en Britse series. Toch kan de serie echt veelbelovend zijn. Er is een grote kans dat ik het opnieuw ga proberen als het hele seizoen online staat en ik alles achter elkaar kan kijken. Toch zou het me ook niet verbazen als deze serie niet van de grond gaat komen en wordt gecanceld binnen één of twee seizoenen. Ik hoop dat ik ernaast zit!
Volg The Gilded Age
In Terms of Winning and Losing
In Terms of Winning and Losing