7
Bo Verhoef geeft "Quantico - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 15 Oktober 2015.
0
0

Quantico - Eerste aflevering

Vroeger was maandagavond mijn papa-dochter misdaadavond. Om kwart over acht lekkers pakken om samen met mijn vader voor de televisie onder een dikke deken te kruipen voor series als CSI en Bones. Nadat ik met mijn vader ben begonnen aan misdaadseries, ben ik er nu niet meer weg te slaan. Alle series waar alle mogelijke vormen van criminaliteit in verstopt zitten, weet ik te vinden en te volgen. Ik vind ze heerlijk, ook al brengen sommige series me soms nachtmerries. Het was dus vanzelfsprekend dat ik over deze nieuwe misdaadserie hoorde, maar het leek er niet zomaar één. Iedere kijker die ook maar één serie over de FBI heeft gekeken, heeft de naam van deze nieuwe serie gehoord. Dé welbekende trainingsplek van aanstaande FBI-agenten, Quantico, heeft nu een geheel eigen televisieserie op de Amerikaanse televisiezender ABC. De eerste aflevering is nu geweest en ik ben verrast. Ik ben er alleen nog niet uit of het positief of negatief is.

Toen ik erachter kwam dat Quantico één van de nieuwe series was, las ik gelijk de seriebeschrijving. Ik was meteen nieuwsgierig. Een serie die gaat over de opleiding van FBI-agenten. Dat zou een waardevolle toevoeging moeten zijn op mijn al goed met misdaadseries gevulde serielijst. Terwijl ik met vrienden nieuwe series besprak, bekeken we alle trailers van aankomende series. Ook de trailer van Quantico kwam voorbij en ik was in de war. Deze trailer liet inderdaad beelden zien van Quantico en hoe FBI-agenten in spe werden opgeleid, maar ook beelden van een aanslag in New York met alle gevolgen die daarbij horen. Ik snapte niet wat deze aanslag deed in mijn beeld van de agentenopleiding die ik had bij Quantico. Vrijwel daarna ben ik gelijk begonnen met de aflevering, nu wilde ik het weten ook. Was Quantico wel of niet een serie over de opleiding voor FBI-agenten?

De eerste aflevering geeft inderdaad een kijkje in het leven van een FBI-rekruut, die probeert een FBI-agent te worden. Er zijn verschillende hoofdpersonages, maar er is er één die er duidelijk uit springt. Priyanka Chopra (Bollywood actrice en voormalig Miss World) speelt FBI-rekruut Alex, die je als kijker de eerste seconde van de aflevering ziet liggen op de crime scene van de aanslag. De eerste vraag die dan opkomt is: Waarom?. Vanaf dit moment was ik al in de war en wilde ik natuurlijk weten wat het verhaal hierachter was. Vervolgens wordt je als kijker meegenomen in een sneltreinvaart langs de eerste twee dagen bij Quantico. Er komen veel verschillende types voorbij: een mooie, niet zo slimme jongen met invloedrijke agenten als ouders, een meisje wiens ouders zijn gestorven tijdens 9/11, de homoseksuele jongen, de moslima, de marinier, de doorsnee maar sympathieke bad boy, de sterke vrouw die de baas is en de machoman als de uitvoerder van de vrouwelijke baas. Er gebeurt van alles: een bootcamp, interviewtechnieken met een leugendetector, schietoefeningen en een verrassende gebeurtenis waar ik als kijker van schrok.

[image-50500]
Met het beeld wat ik had van deze serie, zou het moeten zijn dat deze beelden van de eerste twee dagen bij Quantico het hoofdonderwerp van de serie waren. Toch leken deze beelden meer flashbacks die het echte onderwerp, de aanslag, moeten ondersteunen en verklaren. Ik had het logisch gevonden als de eerste afleveringen langzaam aan een opbouw waren tot aan de aanslag, met alle gevolgen en afleveringen van dien. Ik weet dat het tegenwoordig in is om de eerste secondes van een aflevering te gebruiken als trigger voor kijkers, zodat ze vanaf moment één nieuwsgierig zijn. Toch haalde het bij mij het hele interessante weg. Ik wil meer informatie over die training, aangezien ze in elke FBI-serie zo goed benadrukken hoe tactisch, mindblowing en fysiek zwaar die opleiding is. Toch kreeg ik weer een zoveelste aanslag te zien, met daarbij de bekende vraag "wie is de dader?”. Zo’n seriemuts als ik ben, ben ik natuurlijk wel weer iemand die met vragen zit en wil weten waarom ze voor deze aanpak hebben gekozen. Ik wil weten wat erachter zit, hoe de rekruten de opleiding zijn doorgekomen en hoe de serie verder in elkaar zit. Toch ben ik door de eerste aflevering nog niet direct verkocht. Het kan komen door de snelle, maar onverwachte gebeurtenissen, de slechte achtervolging en het doorzichtige verraad van sommige mensen. Toch zijn het de typische, maar interessante personages en mijn eigen nieuwsgierigheid die mijn interesse wekt. Ik ben nog wel benieuwd naar de aankomende afleveringen, maar of het een topper wordt weet ik nog zo net niet.
Volg Quantico
Who Are You?
Who Are You?