8
Mandy Gelling-Potharst geeft "Hannibal - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 29 augustus 2013.
0
0

Hannibal - Seizoen 1

Als groot fan van horror, thrillers en alles wat daar tussen in zit, kon ik een serie als Hannibal niet voorbij laten gaan. Ik begon met niet al te hoge verwachtingen want wie kon nu beter Hannibal vertolken dan Sir Anthony Hopkins? Maar Hannibal heeft mij niet teleurgesteld, sterker nog, ik was aan het eind van seizoen één met stomheid geslagen. Wow, hoe kon er zoveel slechts en toch zoveel intelligentie en charisma zich verzamelen in één persoon. En hoe kon het dat elke keer als ze wat te eten namen in de serie ik maar niet kon stoppen met denken: ”Is dat wel kalfsvlees?”

Hannibal dus, gebaseerd op de boeken van Thomas Harris. De serie verteld het verhaal dat zich afspeelt voor Red Dragon en Silence of the Lambs. We maken kennis met een jonge Will Graham (een ijzersterk spelende Hugh Dancy, The Big C). Will wordt door een bikkelharde Jack Crawford (Laurence Fishburn, CSI) gevraagd om te helpen bij het oplossen van de moord op zeven jonge studentes. Will is een briljant profielschetser die in het hoofd kruipt van (serie)moordenaars. Dat kruipen komt met een hoge prijs, namelijk dat Will zelf alle zeilen bij moet zetten om geestelijk gezond te blijven. Hij krijgt daarbij hulp van Dr. Alana Bloom (Caroline Dhavernas, Off the Map) en hulp uit zeer onverwachte hoek, namelijk Dr Hannibal Lecter (een zeer overtuigende Mads Mikkelsen). Will gaat samen met Hannibal op pad om de moordenaar op te sporen. Tegelijk gaat Will in therapie bij de charmante en geweldige gastheer/kok Hannibal.

In de serie is gebruik gemaakt van rustige camerabewegingen en een trage manier van vertellen. Het geeft de kijker alle tijd om de gruwelijkheden die elke aflevering voorbijkomen in alle rust tot zich te nemen. Dit maakt dat Hannibal zeker niet voor iedereen geschikt is. Kijkers met een zwakke maag zou ik zeker niet aanraden te kijken. Maar ook het psychologische aspect van de serie zal zeker niet naar ieders smaak zijn. De dialogen zijn traag en af en toe zeer zwaar te verteren. Maar het psychologische spel dat gespeeld word door Hannibal is op briljante wijze neergezet door Mikkelsen, hij is een zeer waardige Hannibal. De gezichtsuitdrukkingen en kleine gebaren zijn door hem tot in de perfectie uitgewerkt.

Hannibal blijft vrij trouw aan de karakters in de boeken al zijn er hier en daar wat veranderingen aangebracht in de personages. Dr Alana Bloom is in het boek een man net als journaliste Freddy Lounds (de prachtige roodharige Lara Jean Chorostecki, Camelot). Is Hannibal een serie voor iedereen, nee zeker niet. Is Hannibal met enig andere serie te vergelijken, nee ook niet. Hannibal moet je liggen, als je denkt dat je naar een soort Silence of the Lambs gaat kijken kom je bedrogen uit. Als je denkt dat het een soort Criminal Minds zal zijn, verre van dat. Hannibal is een serie die boven of onder (het is maar of je het goed of slecht vindt) alle andere series uit steekt. Ik denk persoonlijk dat Hannibal je moet liggen, je houdt ervan of je haat het, zoiets.

Persoonlijk vind ik Hannibal moeilijk te verteren maar ik kon toch niet stoppen met kijken. Ik ben verknocht aan de karakters, de psychologie en de smaak van “ik wil meer”. En als je dan meer krijgt is het soms lastig door te slikken. Hannibal speelt met je hersenen en eet ze gelijk op samen met je lever wat tuinboontjes en een heerlijke Chianti.

Acht gepeperde en gezouten punten.
Volg Hannibal
The Wrath of the Lamb