9
Mandy Gelling-Potharst geeft "Hannibal - Eerste aflevering" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 5 april 2013.
0
0

Hannibal - Eerste aflevering

‘This is my design!’ Dat zegt Will Graham over de moordenaar (Hugh Dancy, The Big C) als hij in een huis staan met twee dode lichamen. Will Graham is een zogeheten profiler en werkt voor de FBI. Hij heeft een aandoening die grenst aan het Asperger-Syndroom en autisme. Door deze aandoening kan hij in het hoofd kruipen van moordenaars. En dat is zwart, dieper dan zwart. Will heeft daardoor problemen met slapen. Badend in het zweet wordt hij wakker. Will kijkt mensen ook niet rechtstreeks aan, dat leidt af van het hoofddoel; het vinden van moordenaars. We zien FBI Agent Jack Crawford (Laurence Fishburn, CSI) Will vragen om het te helpen met het vinden van een seriemoordenaar. Die moordenaar heeft al acht meisjes ontvoerd en vermoedelijk omgebracht. Maar één meisje brengt hij terug. Op de autopsie tafel weten we waarom: "There is something wrong with the meat." "She has liver cancer." "He’s eating them." En dan zien we Dr Hannibal Lecter (Mads Nikkelson) aan een eettafel genieten van een diner.

Ik voel meteen dat dit geen doorsnee serie gaat worden. Deze serie is donker, intens, met zeer veel diepgang. We hebben namelijk te maken met twee genieën die samen komen in één ruimte en je voelt dat het gaat botsen. En hard. Hannibal speelt met alles en iedereen, maar heeft zelf ook te maken met de nodige syndromen. Hij heeft onder andere smetvrees en OCD (Obsessieve-compulsieve stoornis), en natuurlijk niet te vergeten zijn voorliefde voor mensenvlees. Bij elke hap die hij neemt denk je is dat biefstuk of..? Ja, deze serie is absoluut niet bedoelt voor kijkers met een zwakke maag of de 'fainthearted'. Je voelt de spanning stijgen. Het kruipt zeg maar onder je huid als Hobbs zegt: “Is he here?”

De serie is gebaseerd op het boek van Thomas Harris – Red Dragon. Hetzelfde boek waarop ook Silence of the Lambs is gebaseerd. Gecreëerd door Bryan Fuller die we onder andere kennen als schrijver van Star Trek Voyager en Heroes. Het wordt uitgezonden door NBC die ook Revolution, Grimm en Chicago Fire uitzenden. Alle afleveringen hebben Franse namen voor bekende keuken termen. Het eerste seizoen heeft dertien afleveringen en ik kan niet wachten op aflevering twee.

He's just getting started. Voor nu krijgt Hannibal negen Michelin sterren.
Volg Hannibal
The Wrath of the Lamb