7
Mandy Gelling geeft "Elementary - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling op 3 november 2013.
0
0

Elementary - Seizoen 1

Een Engelsman in New York is het eerste wat in mij opkomt als ik denk aan Elementary. Of is het toch een mislukte poging om Sherlock met Brett of Cumberbatch te kunnen evenaren. Meeliften doen ze wel op het succes van de films met Downing Jr. en op de zeer succesvolle BBC serie Sherlock. Omdat ik deze Sherlock Holmes niet eens in de verste verte herken als de Sherlock van Sir Conan Arthur Doyle houd ik het maar op mijn eerste conclusie, een Engelsman in New York. En zo ben ik ook naar Elementary gaan kijken. Ik heb geprobeerd om deze Elementary los te zien van de Holmes en Watson die ik ken en leuk vind. En dan is het een alleraardigste serie.

Elementary ging in première bij CBS in september 2012. In Nederland wordt de serie uitgezonden door SBS6. Elementary is volgens de makers een moderne kijk op de vertellingen van Holmes en Watson gesitueerd in New York waarbij Watson vertolkt wordt door een vrouw. Die vrouw is de meer dan uitstekend spelende Lucy Liu die we onder andere kennen van Southland en Dirty Sexy Money. Ze speelt Dr. Joan Watson die als, vrij vertaalt, nuchterheidsmaatje bij Sherlock Holmes terecht komt. Sherlock Holmes, gespeeld door Jonny Lee Miller (Eli Stone en Dexter), is ontslagen bij Scotland Yard en is na zijn ontslag uit een ontwenningskliniek gevlucht naar New York. Watson is al snel gefascineerd door de excentrieke, asociale Holmes en besluit haar kennis als chirurg te gebruiken om misdaden op te lossen samen met Holmes. Tot zover in het kort het gegeven.

Holmes en Watson zijn al snel op elkaar ingespeeld en dat is heel leuk om naar te kijken. Holmes doorgrondt al snel waarom Watson ontslag heeft genomen als chirurg en die deductie maakt Watson nieuwsgierig. De zenuwachtige Holmes maakt weinig indruk op mij als kijker. De stabiele maar getraumatiseerde Watson maakt dubbel zoveel indruk. De moorden zijn aardig en ook de verhaallijn is prima te volgen, maar wat mij als kijker vooral fascineert is hoe de Engelse Holmes zich staande weet te houden tussen het Amerikaanse geweld. Dat doet hij vooral door te leunen op Watson. Liu is dan ook perfect gecast om naast Miller een uitstekend detective duo neer te zetten.

De makers hebben zelfs gedacht aan Moriarty en The Woman: Irene Adler (Natalie Dormer, Game of Thrones, The Tudors) en ook Mrs. Hudson zijn ze niet vergeten. Maar nergens wordt het een moderne kijk op de klassieke verhalen van Doyle. Misschien komt dat omdat zowel Miller als Liu nog nooit een verhaal hebben gelezen van Doyle. Of omdat de makers van Elementary hemel en aarde hebben bewogen om elke vergelijking met de BBC serie te vermijden. Of misschien omdat de Amerikanen een heel andere kijk hebben op detectiveseries dan de Engelsen. Maar alles bij elkaar genomen is het toch een hele aardige detectiveserie die je kunt kwalificeren als een goede en vermakelijke show. Seizoen één van Elementary eindigt niet met een cliffhanger, dit vind ik wel een gemis. Maar ondanks dat verheug ik mij op seizoen twee.
Volg Elementary
Their Last Bow
Their Last Bow