7.5
anonymous geeft "De Jacht - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 20 Oktober 2016.
1
0

De Jacht - Seizoen 1

In Amerika wordt vaak gesproken over ‘de Gouden Eeuw van de televisieserie’. De sterke series vliegen je om de oren en zijn voor de fanatieke seriekijker nauwelijks bij te houden. Nederland kan in dit opzicht niet achterblijven en leverde de afgelopen jaren al sterke series af als Overspel, Penoza en Hollands Hoop. Deze series waren vooral te zien bij de Publieke Omroep, maar ook de commerciële zenders zetten steeds vaker in op drama. Zo ook SBS6, dat met De Jacht een prima serie aflevert.

De Jacht is een bewerking van de Deense dramaserie ‘Those who kill’. De serie draait om de jonge politie-inspecteur Lea Smid (Loes Haverkort, De Reünie), die een team leidt dat onderzoek doet naar seriemoordenaars. Ze is ambitieus, eigenwijs en eigengereid. Als in een bos het lijk van een jonge vrouw wordt gevonden, schakelt ze de hulp van voormalig forensisch psycholoog Thomas de Wolf (Fedja van Huêt, Overspel) in. Dit omdat de moord doet denken aan eerdere moordzaken. De samenwerking tussen de twee lijkt productief, maar de manier waarop Smid en de Wolf handelen wijkt vaak af van wat gangbaar is in een normaal politieonderzoek.

Het eerste seizoen van De Jacht telt maar zes afleveringen (drie dubbelafleveringen), wat vrij weinig is voor een gemiddelde dramaserie. Toch valt het te prijzen dat er gekozen is voor drie dubbele afleveringen, waardoor alle actie en drama niet in drie kwartier hoeft te worden gepropt. Dit komt de kwaliteit van de serie zeker ten goede. Daarnaast zijn de gastacteurs vaak gerenommeerde acteurs, die het niveau van de serie verder omhoog tillen. Zo duiken onder andere Gijs Scholten van Aschat (Publieke Werken), Peter Paul Muller (Hollands Hoop) en Anniek Pheifer (De Grote Zwaen) op in de serie.

Het acteerwerk is sowieso erg goed in deze serie. Ondanks de soms wat vlakke personages, halen de acteurs er alles uit wat er in zit. Loes Haverkort en Fedja van Huêt zijn uitstekend op elkaar ingespeeld, en ook de vaste gastrollen zijn met acteurs als Mark Rietman (Vuurzee), Maria Kraakman (Schneider vs Bax) en Nasrdin Dchar (Rabat) uitstekend bezet.

Het nadeel van De Jacht is dat het verhaal af en toe iets te voorspelbaar is en dat, zoals eerder aangegeven, de personages soms wat vlak zijn. Dit ligt ook aan het feit dat de serie maar zes afleveringen telt, waardoor je weinig tijd hebt om je te kunnen inleven in de personages. Sommige plotwendingen zijn hier en daar wat onrealistisch, maar niet heel storend voor het volgen van de serie. De Jacht is voor Nederlandse begrippen een goede serie, die boven de middelmaat uitstijgt. De serie is spannend, bevat genoeg actie en wordt gedragen door sterke acteurs. Een tweede seizoen zou dan ook zeer welkom zijn. De Jacht bewijst dat ook de commerciële zenders steeds hoogwaardiger drama produceren.
Volg De Jacht
Aflevering 6
Aflevering 6