8
anonymous geeft "13 Reasons Why - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 6 Mei 2017.
3
0

13 Reasons Why - Seizoen 1

Het internet, collega’s, familie; iedereen lijkt het over deze serie te hebben. Wie heeft er de afgelopen tijd niet gehoord over de nieuwe Netflix Original serie 13 Reasons Why? De serie, gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Jay Asher, verscheen 31 maart op Netflix. Al voor de première waren de verwachting hoog en werd de serie met niet de minste series, op gebied van populariteit dan, vergeleken. Aangezien ik groot Netflix-fan ben, nieuwsgierig was én dat weekend nog niets op de planning stond, heb ik de serie in één keer uitgekeken. Heerlijk.

13 Reasons Why
13 Reasons Why volgt het leven van tiener Clay Jensen (Dylan Minnette, Let Me In) na de verbijsterende zelfmoord van klasgenote Hannah Baker (Katherine Langford, Daughter). Hij ontvangt een doos met tapes waarop Hannah - in hoe kan het ook anders 13 redenen – uitlegt waarom zij heeft besloten om uit het leven te stappen.

Ondanks dat de serie gezien kan worden als een tienerdrama worden er heftige onderwerpen aan de kaak gesteld en wordt het leven van de tieners niet mooier gemaakt dan de werkelijkheid. 13 Reasons Why laat een van de meest realistische weergaven van tieners zien en gaat verder dan een bepaald soort typisch high-school sfeertje. Het zijn allemaal mensen, echte mensen, die de kijker tonen dat tiener-zijn niet altijd even leuk of makkelijk is. Het is erg knap dat de serie gemakkelijk wegkijkt en soms zelfs luchtig aanvoelt terwijl onderwerpen zoals zelfdoding, seksueel misbruik en depressiviteit bespreekbaar worden gemaakt. Onderwerpen die dat helemaal niet zijn.

13 Reasons Why
13 Reasons Why is spannend opgebouwd. Er ontstaat een web van gebeurtenissen, de spanning wordt goed vastgehouden en zo wordt er stukje bij beetje ontrafelt wat Hannah ertoe zette om zelfmoord te plegen. Dat alles leidt tot een gruwelijke climax. De scene van de zelfdoding is even slikken, ongemakkelijk, pijnlijk, maar wel een gedurfde keuze om op deze manier te visualiseren.

Het is echter wel vreemd en ongeloofwaardig dat Clay niet in een keer de tapes beluisterd. Hoewel die keuze ook wel weer begrijpelijk is voor het verhaal, om het als een serie uit te kunnen zenden zonder met een al te ingewikkelde vertelstructuur op de proppen te komen. Verder is het jammer dat iedereen die op de tapes staat als het ware als schuldig wordt gezien aan de dood van Hanna. Natuurlijk moeten de personages gestraft worden voor hun daden. Natuurlijk hadden ze toenadering kunnen zoeken, het ‘slut-shaming’ proberen te stoppen of er niet in mee te gaan. Natuurlijk is het begrijpelijk dat een opsomming aan gebeurtenissen iemand tot waanzin kunnen drijven, zover dat diegene geen uitweg meer ziet. Dat zijn echter geen redenen om de misleidende boodschap over te brengen dat er iemand als verantwoordelijke kan worden aangewezen voor zelfmoord.

13 Reasons Why is aangrijpend, zit goed in elkaar en is een serie die je niet meer kunt afzetten. De serie zet je wel aan het denken zet. Er worden heftige onderwerpen bespreekbaar gemaakt, zonder als een volkomen depressieve serie te worden gezien. Het lijkt erop dat er een tweede seizoen aankomt, en ondanks dat het eerste seizoen een afgerond verhaal lijkt, is het alleen Hanna’s verhaallijn die wordt afgesloten en blijven die van de andere personages open. Maar de vraag is echter of een tweede seizoen echt iets zal toevoegen?
Volg 13 Reasons Why
Graduation
Graduation