7.5
anonymous geeft "Younger - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 28 juli 2015.
0
0

Younger - Seizoen 1

Vorig jaar verzuchtte ik tegen mijn vriendinnen dat het niet meeviel om een nieuwe baan te vinden, onder het genot van een glas wijn waarvoor ik mijn ID-kaart had moeten tonen, terwijl ik toch al zo’n twaalf jaar alcohol mag kopen. Ik grapte toen dat ik misschien maar moest liegen over mijn leeftijd en zeggen dat ik 22 ben. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan. Wat ik ook niet heb gedaan is mijn geweldige idee in de vorm van een script aan een televisiezender proberen te slijten. Maar de serie Younger was toen waarschijnlijk allang in preproductie en mijn naam is trouwens ook niet Darren Star.

Van de maker van de klassiekers Melrose Place, Beverly Hills, 90210 en Sex and the City, Darren Star, komt nu de serie Younger. In Younger speelt Sutton Foster (Bunheads) de pas gescheiden, veertigjarige Liza Miller. Haar ex-man heeft hun volledige spaargeld vergokt en dus zal Liza weer aan het werk moeten. Ze besluit te gaan solliciteren in de uitgeverijwereld, waar ze ook werkzaam was voordat ze huismoeder werd. Maar na keer op keer afgewezen te worden omdat ze er te lang uit is geweest, besluit ze zich voor te doen als zesentwintigjarige. En hop, ze is aangenomen.

Foster is een heel sympathieke actrice die de rol van Liza heel natuurlijk speelt, zelfs al is het materiaal waarmee ze moet werken niet altijd even flatteus voor een vrouw van haar leeftijd. Deze serie denkt namelijk dat veertigers technofobische wezens zijn die onder een rots leven. Liza was echter écht zesentwintig in 2001, toen het internet allang een zeer gangbaar medium was. En wellicht waren er nog geen smartphones en twitter, het is lichtelijk ongeloofwaardig dat deze ontwikkelingen in hun geheel aan Liza (en haar baas) voorbij zijn gegaan. Zeker als je ook nog eens bedenkt dat ze een achttienjarige dochter heeft. Maar goed, daar zullen we dan maar niet te lang bij stilstaan.

Ook de rest van de voornamelijk vrouwelijke cast is sterk. Ik vond het in ieder geval heerlijk om Hilary Duff (Lizzie McGuire!) weer op mijn beeldbuis te mogen verwelkomen. Zelfs al krijgt ze materiaal in haar schoot geworpen die alle vooroordelen over haar eigen generatie vaak nog graag even benadrukken. Maar naast oppervlakkig en roekeloos, is haar personage Kelsey ook zeer getalenteerd en een vriendin voor wie niets te veel is. Dus we blijven ook maar niet te lang stilstaan bij dat feit.
Geen vrouwenserie is compleet zonder een charmante beau, en Nico Tortorella weet zich zeer goed staande te houden tegenover Sutton als de twintiger Josh. Je zou kunnen verwachten dat hun relatie vooral dient als voer voor de lastige positie waar Liza zich in heeft gemanoeuvreerd, maar de verhaallijnen rondom hen gaan dieper dan dat. Het is voor haar niet alleen de kans om het allemaal nog eens over te kunnen doen, maar vooral ook om het allemaal nog eens anders te kunnen doen.
Liza’s veertigjarige tegenhangers zijn haar beste vriendin Maggie (Debi Mazar, Entourage) en haar baas Diana (Miriam Shor, GCB). Vooral Shor is een geweldige toevoeging aan deze cast, want ze is zowel hilarisch als aandoenlijk in haar rol als een soort the Devil Wears Prada-achtige onuitstaanbare baas. En het is vooral in scènes met Diana dat Liza’s dubbelleven pas echt interessant wordt, want waar haar nieuwe leeftijdsgenoten haar vooral zien als een excentriekeling die vaak onbegrijpelijke, gedateerde quotes uitkraamt, zorgt de minachting die Diana voor jonge vrouwen heeft pas echt voor frictie.

Tijdens het kijken van de serie vroeg ik me nog heel even af of ik een postfeministische kritiek moest schrijven over de stereotypering van carrièregedreven vrouwen in moderne televisieseries, of deze serie gewoon moest nemen voor wat het is; uitstekend vermaak met een sterke vrouwelijke cast. En ik hou het toch maar even bij dat laatste. Want hoewel het me af en toe stoorde dat Liza dus alleen ‘de vrouw die alles heeft’ kan zijn door een leugen te leven, maakt dat de serie nou juist ook zo vermakelijk. Ze ziet haar liefdesleven en carrière weer tot bloei komen wanneer ze zich voor een zesentwintigjarige uitgeeft, maar mist hierdoor ook genoeg kansen omdat ze als te jong of te onervaren beschouwd wordt. Zo gaat de ideale bijbaan aan haar neus voorbij omdat ze volgens haar bazen de ervaring mist om geloofwaardig als veertigjarige te kunnen schrijven. En zo doen er zich nog wel meer ironische momenten voor waarin Liza zich af kan vragen of ze niet ook als veertigjarige nog succes zou kunnen hebben.

Younger is vrij letterlijk de jongere variant van de vrouwenserie die we al in zoveel verschijningsvormen hebben gezien, maar het is fris. Het is bovendien een briljant concept, want waarom zou je kiezen tussen een jongere en een oudere doelgroep als je ze ook tegelijkertijd kunt aanspreken? De problematiek die de serie aansnijdt is relevant en interessant, maar voelde voor mij vaak een beetje gehaast. Voor ik er erg in had dat een bepaald voorval echt problematisch kon zijn, droeg zich er al een (halfslachtige) resolutie aan. Wellicht dat daar nog aan gewerkt kan worden in het inmiddels al bevestigde tweede seizoen. Zo niet, dan volgt het gewoon de regels van alle andere komedies van dezelfde lengte en is er ook niets mis mee. Wanneer je niet met een al te kritisch oog naar deze serie kijkt, is het juist een van de meer realistische series uit de stal van Darren Star en zal het je zeker veel kijkplezier opleveren.
Volg Younger
Older
Older