10
anonymous geeft "Veronica Mars - Seizoen 1" een 10.
Geschreven door anonymous op 28 april 2014.
2
0

Veronica Mars - Seizoen 1

"Ik ga nooit trouwen," zegt een zachte maar opstandige vrouwelijke stem terwijl de camera over een vervallen motel met flikkerende neonlichten glijdt. Het is het soort achterbuurt noir realisme waar Veronica Mars het beste mee om gaat. Daar zit ze, afwachtend in haar auto, met een kan koffie, wachtend tot ze het bewijs kan leveren aan haar opdrachtgever. Naast haar liggen wiskundeboeken ter voorbereiding van het examen dat ze over een paar uur heeft. De kleine blondine is veel dingen tegelijk. Een ongebruikelijke protagonist. Een feministische heldin. Een tiener. Een buitenstaander. Een privé-detective. De lijst is lang. Zelfs met de haast overbodig uitgebreide voice-over, het stekelige haar en t-shirts met gebroken kleuren is het duidelijk dat dit geen meisje is dat onderschat moet worden.

Veronica Mars (Kristen Bell, House of Lies) wordt buitengesloten op haar middelbare school. Ze leeft in een dorp zonder middenklasse. Haar school, Neptune High, is de miniatuurversie daarvan. Ooit was ze een van de populaire tieners. Veronica en haar beste vriendin Lily Kane (Amanda Seyfried, Les Miserables), waren onafscheidelijk. Ze had een relatie met Lily’s broer Duncan (Teddy Dunn, Jumper). Dat alles veranderde toen Lily bruut vermoord werd. Veronica’s vader, sheriff Keith Mars (Enrico Colantoni, Person of Interest), verdacht Lily’s rouwende vader en miljardair Jake Kane (Kyle Secor, Homicide) van de moord.

Toen de echte moordenaar gearresteerd, en Jake vrijgesproken, werd, keerde het dorp zich tegen de Mars familie. Keith was sheriff af. Veronica werd op school genegeerd. Duncan maakte het uit. Veronica’s moeder kon niet leven met de schaamte en verliet haar familie. Een paar weken later werd Veronica gedrogeerd en verkracht op een feestje, hoewel ze dat haar vader nooit heeft verteld. Nu werkt Keith als privé detective en in haar vrije tijd helpt Veronica hem.

Het is bijna een decennium geleden sinds de slecht bekeken maar veelal geroemde tienerdetective op de buis verscheen in de V.S. Dat is te zien. De scènes die zich afspelen in het verleden zijn overdreven schokkerig, in slowmotion en met filters waar Instagram jaloers op kan zijn. De kleding ziet er ongemakkelijk ouderwets uit. De indie rock muziek onder elke scène helpt ook niet. Dat is echter allemaal aan de buitenkant. Van binnen is Veronica Mars nog even briljant als altijd.

De structuur van de serie is lichtjaren voor zijn tijd. In de basis lost Veronica elke week een misdaad op, waardoor de serie makkelijk te behappen is. Daaronder liggen natuurlijk de emotionele verhaallijnen van de personages. Veronica’s liefdesperikelen, bijvoorbeeld. Maar ook de frictie tussen haar en de lokale motorbende, onder leiding van Weevil (Francis Capra, Heroes). Of haar haat voor pestkop Logan (Jason Dohring, Moonlight). Ook haar moeders afwezigheid en haar verkrachting zijn niet vergeten.

Onder dat geraamte schuilt nog Lily’s moordzaak. In de eerste aflevering doet Veronica een schokkende ontdekking. Meer nog dan standaard politieseries waar grote zaken wel vaker seizoenen overnemen, is dit er een om te onthouden. De moordzaak raakt elk personage en is nauw verweven met de ogenschijnlijk losstaande zaken van de week. Het is het soort mysterie dat de kijker geboeid houdt voor het gehele seizoen, zonder ooit te vervelen.

De belangrijkste nalatenschap van de serie is de portrettering van feminisme. Andrea Braithwaite onderzocht feminisme in Veronica Mars en ondervond dat de serie met haar sterke heldin er geen doekjes om windt. De keuzes van de vrouwen in de serie zijn een direct gevolg van de eisen over seks en sekse van hun omgeving. De ongelijkheid tegenover vrouwen, en nog specifieker, tienermeisjes wordt uitgebreid behandeld in de serie. In een van de beste afleveringen van het seizoen, Mars vs. Mars, wordt een meisje dat een leraar beschuldigd van aanranding belachelijk gemaakt en gepest. Series zijn geneigd om gelijkheid te promoten en een wereld te laten zien waar vrouwen niet veroordeeld worden om hun seksuele behoeftes of hun geslacht. Het is zowel verfrissend en cultureel relevant hoe Veronica Mars, tot op de dag van vandaag, niet de ernst onderschat van de problemen die vrouwen tegenkomen in de maatschappij.

Veronica Mars eerste seizoen is ongekend goed. Met scherpe humor en sarcasme, perfect uitgesproken door de getalenteerde cast, laat Veronica Mars een baanbrekende formule zien. Elke aflevering is gecompliceerd, sociaal relevant, slim opgebouwd en nog vermakelijk ook. Net zoals de kleine, blonde hoofdrolspeler moet deze serie niet onderschat worden.
Volg Veronica Mars
Years, Continents, Bloodshed
Years, Continents, Bloodshed