Veronica Mars Film
9.5
Anonymous geeft Veronica Mars Film een 9.5.

Veronica Mars Film

In mei 2007 loopt een kleine blondine in een roze jack de straat op terwijl het regent. Albert Hammonds It Never Rains in Southern California draait op de achtergrond. Het grimmige contrast is tekenend in dit laatste shot van de onpopulaire tienerdetective Veronica Mars. De titulaire heldin heeft ongekende schade toegebracht aan haar omgeving dankzij haar instinct om de waarheid naar boven te halen. Juist op dit moment besluit de nieuwe zender The CW dat twee miljoen loyale kijkers niet voldoende zijn en trekt de stekker uit de serie. Fans zijn woedend. Iedereen weet dat een verslaafde niet zo maar kan stoppen en dus vragen ze naar meer. Het duurt zeven jaar voordat het getouwtrek over rechten, de kleine initiatieven en de onvoorwaardelijke toewijding van fans, bedenker Rob Thomas en hoofdrolspeler Kristen Bell uitmunten in een historische Kickstarter met 91.585 geldschieters die in totaal 5 miljoen dollar doneren. Het resultaat is een Veronica Mars film waarin onze heldin, net als de duizenden fans, weer even terugkeert naar haar verslaving.

De film opent met een montage die de serie uitlegt in een notendop. Een buitenstaander hoeft zeker niet de 64 afleveringen te binge-watchen om het plot te begrijpen, maar daarover straks meer. Laat het duidelijk wezen: met meer dan 91 duizend financierders is deze film vooral een genot voor de fans. De 107 minuten zitten tjokvol met kleine verwijzingen en nostalgische anekdotes. De een recht door zee, de ander subtiel of soms zelfs pijnlijk emotioneel. Een waslijst aan acteurs die in de serie zaten, maken nu ook hun opwachting. Veronica is bijna afgestudeerd als advocaat en heeft al sollicitatiegesprekken met grote advocatenkantoren. Ze heeft niet meer gespioneerd sinds de gebeurtenissen in de laatste aflevering en leidt een vredig bestaan met Piz (Chris Lowell) in New York. Wat betekent dat de kijkers dus niets gemist hebben van haar kenmerkende kwaliteiten. Natuurlijk is het Logan Echolls (Jason Dohring) die haar terug naar Neptune trekt. Logan wordt er van verdacht zijn ex-vriendin te hebben vermoord en hij heeft hulp nodig bij het kiezen van een geschikte advocaat. Met alle intentie om Logan alleen advies aan te bieden en haar vader Keith (Enrico Colantoni) weer te zien keert Veronica terug naar de plek die ze altijd al heeft willen ontsnappen.

Veronica Mars is altijd al een hedendaagse ode aan de noir-films geweest. De serie behandelde de klassenstrijd tussen de elite van filmsterren en softwaregiganten en de middenmoot waartoe Veronica en Keith behoorde. Het had een standaard zaak-van-de-week opzet, maar dankzij overkoepelende mysteries waren verhalen nooit eenvoudig. De sfeer werd gezet van de rauwe realiteit gemixt met de pracht en praal van rijkdom. De tegenstrijdigheid van de mooie blondine die een sociale buitenstaander was, en te slim voor haar eigen goed, hielp ook. Hoewel deze aspecten verweven worden in de film, is het een andere ervaring. Keith woont bijvoorbeeld nu in een huis in een nette wijk, in plaats van een armer appartementencomplex. Alles voelt een stuk minder ruw. Het is gedurfd hoe Thomas er geen doekjes om windt en het plot razendsnel voortduwt. Al snel is de moord op Logans ex vriendin een van de vele balletjes die Veronica in de lucht heeft. De corruptie van het bureau van de sheriff dat nu gerund wordt door Dan Lamb (Jerry O’Connell), een misdaad in het verleden van het slachtoffer, Veronica’s gevoelens voor Logan en de aankomende tien jarige reünie van Neptune High worden allen in de mixer gegooid en de uitkomst is deze film. Dit is een warboel van verhalen dat onder de duim wordt gehouden door vlijmscherpe dialogen, goed getimede komedie en memorabele karaktermomenten. Terwijl op de achtergrond, en soms via sms'jes op het beeld, verhaallijnen door kronkelen, zitten de scènes prachtig in het moment. Als Keith en Veronica dineren gaat het gesprek niet over moordzaken of complottheorieën maar over een vader die trots is op het verwachte salaris van zijn dochter.

Mochten er ook twijfels bestaan dat de film fans pleziert met zoetsappige nostalgie dan worden die uit het raam gegooid door de complete waanzin die de bekende personages overkomt. De film is niet bang om geliefden van het publiek vreselijke dingen aan te doen en dat dient het verhaal. Soms zelfs iets te veel, aangezien de onnatuurlijke verschijning van bijpersonages verklaard wordt door hun rol in het verhaal en dat staat af en toe haaks op de karakters zoals we ze kenden. De timide, soms zelfs vredige toon van de serie (Veronica praatte zichzelf altijd uit benarde situaties), is weg. De Veronica Mars film is een thriller van begin tot eind. Het moordmysterie is bioscoopwaardig. De onthullingen gaan via puzzelstukjes die alleen oplettende kijkers zelf ook kunnen spotten, de wendingen daarentegen komen meedogenloos het verhaal binnen. Dit is geen film waar ondertussen op de telefoon gekeken kan worden. Dat maakt de film uitstekend voer voor kijkers die de serie niet kennen. Zij die de gezichten niet herkennen en de ironie niet begrijpen, zien alsnog een mysterie ontrafelen voor hun ogen met een sterke heldin die geen bijzondere krachten heeft naast haar brein. Veronica’s verhaal is vaak tegen het ongeloofwaardige aan, maar haar emoties en denkwijze zijn niet ongrijpbaar.

De film van Veronica Mars balanceert het bedienen van de fans met het afleveren van een op zichzelf staande film. Nog meer dan de serie is dit een sterk recept van vele personages, een goede dosis verhaallijnen en een aangrijpend mysterie dat de film niet weerhoudt spannend of grappig te zijn. Wie een spannende avond tegemoet wil gaan doet zich er goed aan deze film te kiezen. Voor de 91.585 fans die geschiedenis schreven is de film niet alleen een welverdiend eerbetoon maar een nieuwe, enorm sterke impuls aan hun verslaving.

Over de auter, Anonymous