7.5
anonymous geeft "UnREAL - Seizoen 4" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 19 november 2018.
0
0

UnREAL - Seizoen 4

Seizoen één van UnREAL was een gigantische hit. De dramaserie over datingprogramma Everlasting had niet alleen interessante plottwists, maar ook nog eens twee sterke vrouwen in de hoofdrol. Niet zo gek dat seizoen één twee Emmy nominaties in de wacht sleepte, waaronder een nominatie voor beste actrice in een bijrol in een dramaserie voor Constance Zimmer die de rol van producer Quinn King voor haar rekening nam. In de seizoenen die volgden, probeerden de makers het succes van seizoen één te evenaren. Seizoen vier wist dit niet voor elkaar te krijgen.

Seizoen vier van UnREAL trapt af met de productie van Everlasting: All Stars. Een paar interessante karakters die in het verleden meededen aan Everlasting komen weer terug om mee te doen aan Everlasting: All Stars. Zo is de Russische balletdanser Alexi (Alex Sparrow, The Body Tree) uit het derde seizoen weer terug in beeld en is ook de Australische ecovriendelijke hunk August (Adam Demos, Janet King) uit seizoen drie van de partij. Tevens zijn karakters Maya (seizoen 1) en Roger (seizoen 1) terug en maakt ook Faith (seizoen 3) een comeback. Tevens geven producers Quinn King en Rachel Goldberg (Shiri Appleby, Code Black) acte de présence. Nieuwkomer dit seizoen is de extraverte Candy Coco (Natalie Hall, Charmed), een single moeder die werkt als stripper en meedoet aan de show om haar opkomende reality show te promoten.

In Everlasting: All Stars is er niet slechts één bachelor, maar vormen de kandidaten koppels. Voordat het zover is moeten de deelnemende vrouwelijke kandidaten zich presenteren aan de heren op een brug. Dit is meteen een van de spelelementen van de serie die nogal vrouwonterend is, ook wel de ‘Hump And Dump’ genoemd. Terwijl de vrouwen over de brug paraderen om zich aan de mannen te showen, moeten de mannen beoordelen of ze de dame in kwestie wel zien zitten. Is dat niet het geval? Dan valt de vrouw door een gat in een brug en belandt ze in de modder. Dit is slechts één van de vele –slechte- spelelementen in de serie.

In seizoen vier wordt weer alles uit de kast gehaald om interessante reality tv te maken. Zo werd Maya in seizoen één gedrogeerd en verkracht door Roger en probeert Rachel er alles aan te doen om een confrontatie tussen de twee in beeld te brengen. En ze is bereid om daar alles voor te doen. Tevens zijn er ook in dit seizoen weer heftige plottwists en eindigt seizoen vier met een knal.

Seizoen één van UnREAL was een dramaserie die ging over hoe het er achter de schermen aan toegaat in het fictieve datingprogramma Everlasting. De serie was losjes gebaseerd op de ervaring van film- en seriemaker Sarah Gertrude Shapiro die als producer voor The Bachelor heeft gewerkt. Hoewel seizoen vier vermakelijk was om naar te kijken en actrices Appleby en Zimmer en fantastische chemie op het scherm hebben, heeft de serie een soap-tint gekregen. De serie doet de naam UnREAL eer aan, want seizoen vier is wel heel onwerkelijk. Een van de plottwists is in mijn ogen zo heftig dat de makers van de serie de plank met dit scenario behoorlijk misslaan. Bovendien kun je als kijker niet altijd meer sympathie opbrengen voor de hoofdrolspelers, iets wat in dit geval erg belangrijk is om een serie te laten slagen.

Hoewel ik zo’n groot fan was van UnREAL, met name seizoen één en twee, ben ik er niet rauwig om dat de serie is beëindigd. Wel hoop ik dat Appleby en Zimmer ooit weer samen te zien zijn in een serie.
Volg UnREAL
Sudden Death