8
anonymous geeft "UnREAL - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door anonymous op 7 juni 2015.
0
0

UnREAL - Eerste aflevering

Reality series... Voor velen dé bron van vermaak. Even het verstand op nul en lachen (of je schamen) om de avonturen van anderen. Het is vaak leedvermaak dat zijn weerga niet kent. Voor anderen is het juist een bron van ergernis. Verloedering van de maatschappij zelfs! De betrokkenen zijn vaak mensen die hun privéleven ongegeneerd op straat zetten. Of mensen die ten koste van alles streven naar vijftien minuten faam. Want dat is het natuurlijk. Veel deelnemers aan reality series zijn binnen afzienbare tijd weer vergeten. UnREAL volgt de makers achter een soortgelijk realityprogramma als The Bachelor. Wat wij te zien krijgen, is perfect illustratief voor de wereld waarin dit soort mensen figureert.

Reality tv-producent Rachel Goldberg (Shiri Appleby, Roswell) keert na een gênante vertoning weer terug bij de serie Everlasting. Everlasting is een populaire datingshow. Rachel heeft een aardige reputatie opgebouwd achter de schermen van het programma. Zij weet namelijk als geen ander deelnemers te manipuleren en naar haar hand te zetten. Dat weet uitvoerend producent Quinn King (Constance Zimmer, Entourage) ook. Zij zit daarom continu achter Rachel aan om te zorgen voor memorabele televisie. Het is de vraag of het Rachel lukt haar reputatie in ere te herstellen. Of wordt het artificiële wereldje haar uiteindelijk te veel?

UnREAL doet denken aan The Comeback van HBO. In die serie werd reality tv anders benaderd, maar net als hier loog de kritiek op het genre er niet om. UnREAL heeft veel te zeggen. Dat doet de serie op een slimme manier. Er debuteren elk jaar enorm veel series, maar het is weinig series gegeven om indruk te maken in de pilot. Het is eveneens weinig series gegeven om in de pilot direct te weten wat het wil zijn. UnREAL zit vanaf de start goed in elkaar. De serie trekt je erin. Dit is goed drama. Er worden belangen geïntroduceerd en je ziet wat er op het spel staat. De contouren van de serie zijn duidelijk. Er ontstaat een krachtenveld tussen Rachel en Quinn dat de moeite waard is om te exploreren. Weegt de honger naar succes (Quinn) zwaarder dan ethische en morele belangen (Rachel)?

Het sterkste van deze pilot is de mate waarin de deelnemers bereid zijn zichzelf te verloochenen. Mensen zijn letterlijk bereid om een stukje van hun ziel te verkopen om vooruit te komen. Even schrijnend is de crew achter dit programma die er vaak totaal geen moeite mee heeft om mensen uit te buiten en voor schut te zetten. Het is iets wat de gemiddelde kijker natuurlijk al wist. Reality is natuurlijk zo scripted als wat. Alles wordt gemanipuleerd of geënsceneerd voor zo sappig mogelijke televisie. En wie zijn de makers om ons te onthouden van 'sappige' televisie? Maar UnREAL toont aan dat er niet eens getracht wordt om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Als deelnemer heb je tenslotte getekend dus de onwelriekende consequenties zijn voor eigen rekening. UnREAL toont hier een even schrijnend als realistisch beeld op deze wereld. Dat maakt de pilot zéér sterk. De serie zorgt ervoor dat de weinige mensen (als die er tenslotte nog waren) die nog geloofden in reality series nu helemaal ervaren hoe gespeeld dit soort televisie is. Het is maatschappijkritiek in de zuiverste vorm en daarom enorm cultureel relevant. Als dit niveau aanhoudt, mag je deze eigenlijk niet missen!
Volg UnREAL
Sudden Death
Sudden Death