5
anonymous geeft "Under the Dome - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door anonymous op 15 december 2013.
0
0

Under the Dome - Seizoen 1

Ik kan mij voorstellen dat het geen prettig gevoel is om opgesloten te zitten onder een enorme koepel. Stel je voor; je doet je dagelijkse routines en opeens verschijnt er een gigantische koepel die jou en je naasten afsluit van de buitenwereld. De levensvoorzieningen raken op, water wordt schaars en er is geen duidelijkheid over wanneer de koepel geslecht wordt. Zie dan maar kalm te blijven. In Under the Dome overkwam dit de inwoners van Chester's Mill en dit was niet de enige ongein wat hen ten deel viel.

De inwoners hadden namelijk de taak om erachter te komen hoe deze koepel is ontstaan, iets wat bemoeilijkt werd doordat zij niet of nauwelijks konden communiceren met de buitenwereld. Zoals het een adaptatie van Stephen King betaamt zagen wij dus ook dat individuen de macht probeerden te grijpen in het nieuwe ontstane machtsvacuüm. Het impliceert ook direct dat de mensen die vastzaten onder de koepel behoorlijk entertainend moesten zijn om ons te entertainen. Zo hadden wij als hoofdpersonages Dale 'Barbie' Barbara (Mike Vogel, Bates Motel), Julia Shumway (Rachelle LeFevre, A Gifted Man), Jim 'Big Jim' Rennie (Dean Norris, Breaking Bad), James 'Junior' Rennie (Alexander Koch), Linda Esquivel (Natalie Martinez, Detroit 1-8-7), Angie McAlister (Britt Robertson, CSI), Joe McAlister (Colin Ford, Supernatural) en Eleanor 'Norrie' Calvert-Hill (Mackenzie Lintz) om het leven onder de koepel spannend te houden. Helaas is het concept en het feit dat Stephen King de auteur is van het gelijknamige boek, spannender dan de serie zelf.

We kunnen het daarom gerust zeggen; Under the Dome is een van de grote teleurstellingen van het jaar. We hoeven er niet omheen te draaien! Laat het feit dat de serie een miljoen kijkers trok op SBS je niet voor de gek houden. De serie trok zelfs bijna boven de tien miljoen kijkers wekelijks in Amerika en werd zodoende de best bekeken zomerserie in decennia, maar laat óók dat je niet voor de gek houden. De pilot werd door critici goed ontvangen, maar halverwege het seizoen waren de meeste critici het er unaniem over eens; dit is middelmatig op zijn best! En dat komt omdat de serie alle krediet die het in de pilot had opgebouwd teniet heeft gedaan. Karakters maakten domme, onlogische keuzes, het plot werd steeds ridiculer en het script steeds belachelijker. De ene implausibiliteit na de andere stapelde zich op (en dat is al vreemd om te zeggen over een serie waar mensen gevangen onder een koepel leven), maar Under the Dome kreeg het voor elkaar.

Schrijnend was het dan om te ervaren dat pas rond de zesde aflevering ('Endless Thirst') de paniek begon toe te slaan en mensen pas echt begonnen te denken; ''Holy shit! We zitten vast onder een koepel". De urgentie ontbrak totaal, er was geen paranoia en mensen waren veel te kalm. Als dit in ons kikkerlandje zou gebeuren dan zouden mensen nu gaan hamsteren bij Albert Hein en de pleuris zou uitbreken. En wat te denken van het hinderlijk acteerwerk van Junior en Linda; wellicht de twee vervelendste en irritantste personages op het scherm dit jaar. Twee agenten die het beroep agent ten schande maken. Er is geen politietraining, of opleiding nodig, als deze mensen een badge mogen dragen. Even afschuwelijk is het om Hank Schrader uit Breaking Bad te zien in een serie die ver onder zijn kunnen ligt. Zelfs Mike Vogel (geen top acteur, maar wel een redelijke) liet dit jaar in Bates Motel zien dat hij veel meer in zijn mars heeft. Over het acteerwerk van de kids Norrie en Joe hoeven we niet eens in dialoog te gaan, anders gooi je je laptop stuk. Er is geen enkel personage om mee te sympathiseren, omdat geen enkel personage de kijker het gevoel geeft dat hij/zij sympathie moet opbrengen voor dat personage.

En de seizoensfinale slaat werkelijk alles. In plaats van vragen beantwoorden, verhaallijnen afronden, of dingen in perspectief plaatsen, maakt deze aflevering alles nog erger. Seizoen twee komt er aan en dat snap ik volkomen. Je zult wel gek zijn om de best bekeken zomerserie sinds jaren niet te verlengen, ongeacht of de kwaliteit dramatisch is, of niet. Het feit dat de serie oorspronkelijk een gelimiteerde serie was, maakt in dat opzicht natuurlijk niks uit. Dus volgend jaar zomer kunnen we de serie weer verwachten. En natuurlijk gaan we kijken met zijn allen, want laten we eerlijk zijn; het kijkt wel lekker weg en dat is ook het hoofddoel van dit soort series. Niet elke serie wil namelijk de beste serie op tv zijn en dat hoeft ook niet, iets wat Under the Dome wel heel duidelijk maakt.

Het is alleen altijd jammer dat de kijker zoveel ongeloofwaardigheid en logica op de koop toe moet nemen om van dit soort series te genieten. In feite moet je bij dit soort series niet te lang nadenken (eigenlijk gewoon niet nadenken en al helemaal niet gaan reflecteren op wat je gezien hebt) anders valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Ook het tweede seizoen van Under the Dome zal daarom dramatisch zijn, daar twijfel ik niet over. Zelfs Stephen King zelf plaatste onlangs kritische kanttekeningen bij de serie en dat snap ik volkomen. Juist de paranoia, wanhoop en mysterie die centraal staat in zijn werk, ontbreekt hier volkomen. Het is dat de pilot en de aflevering 'Endless Thirst' nog goed waren, anders was dit het niveau van The Following en Hostages. En daarmee kom ik op een aantal van de slechtste gescripte series van het jaar. Alleen Dads is nog slechter. Het zegt veel over onze Nederlandse televisie dat van alle goede series die geproduceerd worden, juist deze series worden aangekocht. Triest, maar waar...
Volg Under the Dome
The Enemy Within
The Enemy Within