6.5
Mandy Gelling geeft "Under the Dome - Seizoen 2" een 6.5.
Geschreven door Mandy Gelling op 13 november 2014.
0
0

Under the Dome - Seizoen 2

Hebben meer dan tien miljoen (inclusief downloaden en DVD verkoop) mensen ongelijk? Met andere woorden is Under the Dome nu echt zo slecht? Ja, en nee, Under the Dome is een serie die aan de ene kant je tenen doet krommen en aan de andere kant blijf je gebiologeerd kijken en roepen: “Dat kan helemaal niet.” Het tweede seizoen van Under the Dome is niet beter of slechter dan de eerste. En helaas kan de medewerking van Stephen King niet verbloemen dat het verhaal alle kanten opgaat behalve de goede. In de eerste aflevering zien we De Meester van Horror zelfs nog even als leuke cameo. En ook hij kan niet acteren net als de jongere in deze serie.

En met die jongere bedoel ik Junior, Joe, Norrie, Melanie en Angie. Deze moeten nodig bijscholing krijgen en dan vooral in acteren alsof je het meent, alsof je leven ervan afhangt. Maar onder de oudere spelers zitten ook wat personen die bijles nodig hebben. Rebecca Pine (Karla Crome, Misfits) lijkt zo van straat te zijn geplukt en onder de koepel moet ze presteren. Helaas voor ons, dat doet ze dus niet. Bij alles wat ze doet in Under the Dome heeft ze dezelfde “ik moet ontzettend nodig naar de wc” blik. Maar gelukkig hebben we daar de grote brombeer Big Jim Rennie die wat hij doet tenminste overtuigend weet te brengen.

Het verhaal is op zich niet slecht, maar er zijn teveel draadjes. En helaas worden al die draadjes een kluwen wol die zo verward in elkaar zit dat de enige optie is, opnieuw beginnen. En daar zit nu juist het probleem hoe kun je, terwijl je al in het tweede seizoen zit, opnieuw beginnen in een koepel waar voor alsnog niemand in en uit kan? Heel even dacht ik dat Stephen King en Brian K. Vaughan daar een oplossing voor hadden bedacht, maar helaas ook dit bleek niet te werken. De kluwen wol is nog verder in de war in plaats van een beetje ontrafeld. Waarom dan blijven kijken, omdat het Stephen King is misschien? Of is het dan toch te leuk om voorbij te laten gaan?

Under the Dome is een zogenaamd ‘guilty pleasure’ (schuldig pleziertje), iets waarvan je niet wil toegeven dat je er naar kijkt. In het tweede seizoen gaat de koepel volledig los. Het lijkt alsof hij zelf kan nadenken en allerlei manieren weet te vinden om de koepelaars bezig te houden. En de één na de andere tegenspoed en ramp komt voorbij in Chester’s Mill. Niet alleen de koepel zorgt voor de nodige problemen maar ook de inwoners zijn niet voor één gat te vangen. Ze hebben vreemde ideeën over hoe de koepel te overleven. En het volgende moment is alles weer pais en vree. Alles is geoorloofd in liefde en Under the Dome.

En het is nog niet voorbij. De bewoners van Cherster’s Mill staat nog het één en ander te wachten. Komt het goed met de liefde tussen Julia en Barbie? Zullen de jeugdige acteurs ondertussen bijles krijgen? Gaat Rebecca in de tussentijd naar het toilet? Enfin, u voelt het al aankomen, het tweede seizoen eindigde met een redelijke cliffhanger en er komt dus een derde seizoen. Want meer dan tien miljoen kijkers is voor CBS genoeg reden om er nog een seizoen aan vast te plakken. En geef ze eens ongelijk!

6,5 omdat soms slecht toch goed kan zijn.
Volg Under the Dome
The Enemy Within