9
anonymous geeft "True Detective - Seizoen 1 (DVD)" een 9.
Geschreven door anonymous op 16 augustus 2014.
0
0

True Detective - Seizoen 1 (DVD)

Sinds de laatste acht afleveringen van Breaking Bad is er geen andere serie geweest die Amerika zo collectief bezig hield als True Detective. De hype-machine voor de serie liep op volle toeren en alle aansprekende televisiewebsites hebben veel aandacht besteed aan deze serie. True Detective groeide uit tot een televisiefenomeen. De serie heeft een karrenvracht aan Emmy nominaties binnen gesleept. Breaking Bad zal zonder twijfel de Emmy voor beste drama ontvangen, maar dit eerste seizoen van True Detective is terecht genomineerd. Martin Hart en (vooral) Rustin Cohle zullen uiteindelijk niet misstaan naast bekende namen uit de popcultuur als Al Swearengen, Tony Soprano, Jimmy McNulty, Don Draper, Raylan Givens, Walter White en Vic Mackey.

Dit eerste seizoen volgt rechercheurs Martin Hart (Woody Harrelson, Rampart) en Rustin Cohle (Matthew McConaughey, Dallas Buyers Club). Hart en Cohle onderzoeken een moordzaak in Louisiana. Deze zaak zal uiteindelijk zeventien jaar in beslag nemen en de levens van beide personages definitief veranderen. True Detective wordt niet lineair verteld. Hart en Cohle worden in 2012 ondervraagd door twee rechercheurs die eerdere zaken waar Cohle bij betrokken was onderzoeken. Door middel van flashbacks zien wij wat er is gebeurd in 1995, 2002 en in de huidige tijd. Vanaf de pilot wordt meteen duidelijk dat er hier duistere krachten aan het werk zijn. Maar het wordt ook meteen duidelijk dat wij te maken krijgen met heren met gebreken, antihelden, die ook zo hun eigen problemen hebben.

True Detecive is een serie die je gezien moet hebben. Zeker als je claimt te houden van het betere seriewerk. Het is een serie die aan het denken zet en volop filosofeert door middel van Rustin Cohle. Datzelfde gefilosofeer zal de een misschien pretentieus vinden, de ander zal er waarschijnlijk van smullen. De mythologie die wordt uitgestippeld zal eveneens niet voor een ieder zijn. Ikzelf heb het idee dat de mythologie rond The Yellow King gehanteerd wordt om het narratief wat sappiger te maken. De serie geeft uiteindelijk geen sluitende antwoorden over dat concept en waar het daarmee naar toe wil. Boeiend is het echter wel. Daardoor blijf je toch acht afleveringen aan de buis gekluisterd, je vergapend aan het magnetische acteerwerk van McConaughey en Harrelson.

De hoofdreden dat True Detective zo goed is ligt, naast het acteerwerk, in het script van Nic Pizzolato en de regie van Cari Joji Fukunaga. Er zit een duidelijke lijn in dit eerste seizoen. Je kunt duidelijk zien dat het geheel is geschreven door een persoon, Pizzolato. Wanneer er meerdere schrijvers en regisseurs werken aan een project, is een serie vaak gefragmenteerd. Hier is de toon acht afleveringen hetzelfde. Noah Hawley deed hetzelfde met Fargo en ik denk dat meer series dit beeld zullen volgen. De regie van Fukunaga is simpelweg geniaal. De beelden die hij op het scherm tovert maken dit zo een unieke ervaring. De cinematografie van Adam Arkapaw in Who Goes There (de vierde aflevering) is eigenlijk te goed voor televisie. Net als de cinematografie in Breaking Bad te goed was voor televisie. De zeven minuten durende trackingshot in die aflevering is voor mij een van de hoogtepunten van 2014. De spanning en intensiteit die True Detective daar weet te vangen… Geen woorden voor. Dat is geen televisie. Dat is HBO.

Ik vond Maggie (Michelle Monaghan, Gone Baby Gone) niet veel toevoegen, maar zij had ook een ondankbare rol. De negatieve kritiek dat vrouwen onderbelicht, of negatief belicht, worden, snap ik daarom ook wel. In dit eerste seizoen van True Detective staan vrouwen in dienst van mannen. Daar zullen wij mannen niet over klagen, maar een genuanceerder en rijker beeld zou niet misstaan in seizoen twee. De zevende aflevering, After You've Gone, is de minste van de acht, maar de aflevering doet weinig om de kwaliteit naar beneden te halen. After You've Gone is simpelweg wat minder boeiend dan de overige afleveringen. Het tweede seizoen bevat een geheel nieuwe cast en narratief: True Detective is een anthologieserie, wat betekent dat elk seizoen een ander narratief zal kennen. Er worden al allerlei namen de rondte in geslingerd, zoals Vince Vaughn, Taylor Kitsch en Colin Farrell.

Maar we zijn nog bij dit seizoen en de DVD van dit seizoen is de moeite waard. Er staat aardig bonusmateriaal op de drie schijfjes. True Detective is al sinds de laatste aflevering in maart een van de beste series van 2014. Deze kun je ook verwachten op veel top tien lijstjes dit jaar. Waarschijnlijk ook op die van mij...
Volg True Detective
Night Country: Part 6
Night Country: Part 6