6
Eline Hermans geeft "True Detective - Seizoen 2 (Bluray)" een 6.
Geschreven door Eline Hermans op 5 Mei 2016.
2
0

True Detective - Seizoen 2 (Bluray)

Deze recensie van het tweede seizoen van True Detective zal waarschijnlijk een beetje anders klinken dan de andere recensies over dit seizoen. Ik heb namelijk nog niet het genoegen gehad om het, naar verluid, fenomenale eerste seizoen van deze serie te kunnen bewonderen. Naar mijn mening geeft dat een frisse en onbevooroordeelde kijk op het tweede seizoen. Of dat ervoor zorgt dat ik positiever ben over True Detective: seizoen 2 valt echter nog af te wachten.

Seizoen 2 biedt ons de volgende sterrencast: Colin Farrell (In Bruges) als detective Ray Velcoro, Rachel McAdams (The Notebook) als detective Ani Bezzerides, Taylor Kitsch (Friday Night Lights) als agent Paul Woodrugh en de ongenaakbare Vince Vaughn (The Break-up) als Frank Semyon.

Het feit dat het script van dit seizoen in alle haast werd geschreven, is vanaf het begin duidelijk. De serie wordt gecategoriseerd binnen het genre ‘mysterie’, maar het mysterie is soms ver zoek. Over het algemeen zijn de verhaallijnen (en bepaalde invullingen van de personages, met voorsprong die van Ray Velcoro) voorspelbaar, of soms zelfs té toevallig om door de vingers te zien. Meermaals heb je het gevoel dat het groot aantal acteertalent verspild werd en gewoon werd aangekocht om het seizoen meer geloofwaardigheid te geven. Op zich zijn de acteerprestaties zeker niet slecht, maar geen enkele acteur kan de matige dialoog en de vreselijke oneliners rechttrekken. Vooral de oneliners doen je afvragen welke amateur het script heeft geschreven.

True Detective
© HBO

Na een beetje opzoekwerk is het niet helemaal eerlijk om de schrijvers volledig de grond in te hameren. Het wordt snel duidelijk dat het tweede seizoen enkel diende als cashcow. De tijd die men kreeg om dit seizoen uit te denken en neer te pennen, valt in het niets vergeleken met het eerste seizoen. Seizoen één heeft zo’n lange creatieve broedtijd gekregen, dat de kans groot was dat de verhaallijnen bijzonder goed in elkaar zaten. Dat is uiteraard ook nodig bij een serie die zichzelf ‘mysterieus’ noemt. Dat creatief proces was echter niet aanwezig in het tweede seizoen van True Detective, waardoor het op bepaalde vlakken nooit echt een kans maakte.

De tijd die men kreeg om dit seizoen uit te denken en neer te pennen, valt in het niets vergeleken met het eerste seizoen.

Is dit een verschrikkelijk seizoen? Neen, helemaal niet. Dit had echter beter een lange film kunnen zijn, dan een serie van acht afleveringen. Er was gewoon niet genoeg geloofwaardig materiaal aanwezig om alles uit te rekken tot een serie. Kijkers hadden er gewoon meer van verwacht, waardoor ze aan dit seizoen een onaangename nasmaak hebben overgehouden. Verdient dit seizoen het om bekeken te worden? Jawel, maar het biedt de kijker helemaal niets aan om hem te overtuigen dit seizoen voor een tweede keer te bekijken.

Over de kwaliteit van deze Blu-ray uitgave valt geen slecht woord te zeggen. Zowel video als audio zijn uitstekend. Er zijn een paar extra’s aanwezig op de discs, maar uiteraard was het leuker geweest mocht deze uitgave iets meer beladen zijn met extra’s.
Volg True Detective
Night Country: Part 6
Night Country: Part 6