7.5
Eline Hermans geeft "Gotham - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Eline Hermans op 16 Oktober 2015.
0
0

Gotham - Seizoen 1

Het concept van de serie Gotham spreekt tot de verbeelding en heeft alle troeven in huis om vanaf het begin een groot succes te worden. De makers spelen in op de heuse Comic-trend die zich in de film- en televisiewereld momenteel afspeelt. De show tracht dan ook zowel liefhebbers van het misdaadgenre als van het comic-genre aan het scherm te kluisteren. De horde fans die de serie momenteel heeft, toont aan dat de makers in hun opzet zijn geslaagd. Ondanks dit alles heeft Gotham toch een paar negatieve kantjes. Dit had de serie fataal kunnen zijn, als het concept niet zo’n grote aantrekkingskracht uitoefende.

We kennen allemaal het verhaal van Bruce Wayne en hoe hij als Batman de straten van Gotham City veilig probeert te stellen. Deze serie spoelt echter een tiental jaren terug en gaat van start op de dag dat de ouders van Bruce Wayne (David Mazouz, Touch) voor zijn ogen worden vermoord. De focus van deze serie ligt echter op de jonge en ambitieuze Jim Gordon (Ben McKenzie, The O.C.), die de strijd met de corruptie en misdaad in Gotham wil aangaan. Samen met zijn partner Harvey Bullock (Donal Logue, Grounded for Life) trachten ze op elk hun eigen manier van Gotham een betere plek te maken. In de loop van de serie maken we kennis met verschillende bekende personages die later het doelwit zullen worden van Batman. Een jonge Joker, Catwoman, Poison Ivy, de Riddler en nog vele anderen passeren de revue. Het is bijzonder interessant om te zien hoe zij zich ontwikkelen tot de beruchte slechteriken die we veel beter kennen uit de Batman-verhalen.

Zoals eerder aangekaart werd, bevat Gotham een paar essentiële fouten. De serie kent een zeer trage start en er zijn relatief weinig mensen die dit ontkennen. Voor mij persoonlijk waren er maar liefst acht afleveringen nodig vooraleer ik de neiging kreeg de serie verder te bekijken. Acht afleveringen… Als je daarbij rekening houdt met het feit dat de gemiddelde seriekijker een show, één tot maximum drie afleveringen de kans geeft tot de verbeelding te spreken, dan kunnen we hier zeker spreken over een laatbloeier. Ware het niet dat Gotham extra kansen heeft gekregen door het Batman-concept, dan was een dergelijke serie allang gecanceld.

Gotham
© FOX

Bovendien is de acteerprestatie van Ben McKenzie, die de hoofdrol in deze serie vertolkt, bij momenten zeer matig. Vooral in het begin van de show heb je het gevoel dat de makers een fout hebben gemaakt bij het casten van deze acteur. Naarmate de serie vordert, is er een betere en meer dynamische wisselwerking tussen de acteurs. De prestaties worden beter en het wordt steeds gemakkelijker jezelf in de serie te verplaatsen.

Begrijp me niet verkeerd. Gotham wordt naarmate het einde van het eerste seizoen nadert steeds beter en beter. Aan het einde van de laatste aflevering neem je met spijt afscheid van het eerste seizoen. Gotham mag dan wel een trage starter zijn, hij eindigt alleszins met een knal. Aan iedereen die nog van start moet gaan met deze serie: geen nood, de eerste afleveringen van het tweede seizoen worden al volop uitgezonden!
Volg Gotham
Legend of Dark Knight: The Beginning...
Legend of Dark Knight: The Beginning...