6
Eline Hermans geeft "Saving Hope - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Eline Hermans op 6 december 2015.
0
0

Saving Hope - Seizoen 1

Saving Hope is kort samengevat een ziekenhuisserie met een vleugje aan paranormale invloeden. Op zich een interessante mix die ervoor kan zorgen dat Saving Hope op de kaart gezet kan worden in het televisielandschap. De combinatie van de twee hoofdelementen wordt echter maar slapjes uitgevoerd, waardoor de serie niet uniek is en je het gevoel hebt dat je de helft van de tijd het plot van een aflevering kan voorspellen. De drama’s die zich afspelen binnen de muren van het ziekenhuis zijn uitermate cliché. In het begin van de serie is al volledig te voorspellen welke liefdesperikelen er gaan opduiken en elke mysterieuze ziekte wordt zonder fout op het laatste moment alsnog verholpen of ontdekt. De paranormale toetsen in de serie zijn eerder beperkt en in de helft van de serie heb je af en toe het gevoel dat het wel welletjes geweest is.

De makers van deze serie hebben een mooie cast kunnen verzamelen. Michael Shanks (Stargate SG-1) verbindt zijn naam en talent aan het personage Dr. Charlie Harris. Erica Durance (Smallville) kruipt in de huid als zijn verloofde Dr. Alex Reid en Daniel Gillies (The Vampire Diaries) speelt als Dr. Joel Goran het ex-vriendje van Reid die stiekem toch nog een crush heeft op haar. De serie begint met het ongeluk waar Charlie en Alex in verzeild geraken en waar Charlie uiteindelijk door in coma geraakt. Wat de mooiste dag van hun leven had moeten zijn, eindigt in een drama. Charlie en Alex hebben de kans niet gekregen om elkaar het ja-woord te geven en het lijkt er niet op dat Charlie ooit nog uit zijn coma zal ontwaken. We zien als kijker de kant van de familie die hulpeloos aan het bed van Charlie staat, zich afvragend of hij hen kan horen. Aan de andere kant zien we Charlie ronddwalen in het ziekenhuis, als de onzichtbare man die wacht tot hij ontwaakt uit zijn coma. In de tussentijd kan hij mensen begeleiden die in coma liggen, een bijna-doodervaring hebben of juist zijn overleden.

Omdat de fundamenten van Saving Hope in het eerste seizoen vooral liggen in de relatie tussen de twee verloofde dokters, is het uitermate belangrijk dat de echtheid van hun relatie geloofwaardig is. Dit is altijd een moeilijke kwestie voor een serie. Hoe overtuig je de kijker ervan dat twee hoofdpersonages ongelofelijk gek op elkaar zijn? Omdat er geen directe communicatie tussen Alex en Charlie is, proberen de makers van deze show aan de hand van flashbacks een geloofwaardige relatie op de bouwen. Dit lukt hen ook en uiteindelijk ga je als kijker oprecht geloven in die fictionele liefde. De andere relaties in deze serie zijn heel wat minder geloofwaardig, wat in mijn ogen dan ook de doodsteek is voor Saving Hope.

Ik heb op geen enkel moment het gevoel gehad dat ik uitkeek naar seizoen 2. Tot mijn eigen verbazing zijn er reeds 4 seizoenen gemaakt en heeft de serie toch een aantal awards op haar naam staan. Voor mij eindigt het avontuur van deze serie bij seizoen 1. Als je op zoek bent naar een nieuwe ziekenhuisserie kan je Saving Hope altijd een kans geven. Kijk met een open blik en zonder teveel verwachtingen. Misschien kan deze serie jou wel bekoren?
Volg Saving Hope
Hope Never Dies
Hope Never Dies