8
Eline Hermans geeft "The Firm - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 8.
Geschreven door Eline Hermans op 18 september 2015.
0
0

The Firm - Seizoen 1 (Eerste deel)

Het eerste deel van The Firm seizoen 1 was een absolute verrassing! Het gebeurt niet vaak maar vanaf de eerste aflevering was ik gekluisterd aan het beeldscherm. Het eerste deel bevat twaalf afleveringen van telkens ongeveer 45 minuten. Voor ik het wist eindigde het eerste deel met een enorme cliffhanger die me ongelofelijk doet uitkijken naar het tweede deel.

Mitch McDeere (Josh Lucas, A Beautiful Mind) is een advocaat die tien jaar geleden in het getuigenbeschermingsprogramma is gestapt, omdat hij persoonlijk verantwoordelijk was voor de opsluiting van een maffiabaas. Samen met zijn vrouw Abby (Molly Parker, House of Cards), dochter Claire (Natasha Calis, The Possession), broer Ray (Callum Keith Rennie, Memento) en schoonzuster Tammy (Juliette Lewis, From Dusk Till Dawn) besluit hij dat het na tien jaar welletjes is geweest met constant te vluchten. De beruchte maffiabaas blijkt in de gevangenis omgekomen te zijn, waardoor er niets meer te vrezen valt. Niets blijkt echter minder waar wanneer ze erachter komen dat junior de rol van maffiabaas overneemt en uit is op wraak. Wanneer Mitch merkt dat hij achtervolgt wordt, denkt hij in eerste instantie aan de maffia. Het gevaar lijkt echter te komen van een nieuwe rechtszaak die hij als advocaat heeft aangenomen! Opnieuw lijkt de McDeere familie verwikkeld te zijn in een complot.

The Firm is geen gewone advocatenserie. De hoofdpersonages mogen dan wel werken voor een advocatenkantoor, de serie heeft veel meer spanning en actie dan hit series zoals The Good Wife en Suits. Iedere aflevering geeft ruimte voor een nieuwe rechtszaak, maar vooral de rode draad van de serie krijgt het meeste aandacht. Hierdoor weet The Firm zich te differentiëren en alsnog een plaatsje te bemachtigen tussen het uitgebreid arsenaal van series.

De acteerprestaties van de vier hoofdrolspelers is de belangrijkste reden waarom de serie onmiddellijk je aandacht grijpt. De spanning en het mysterie worden goed opgebouwd en volgen een aangenaam ritme, waardoor je snel de neiging krijgt om toch nog snel een volgende aflevering te bekijken. Een minpuntje kan zijn dat de ridderlijkheid van Mitch soms wat overkomt alsof hij een van de meest naïeve advocaten op de wereldbol moet zijn. Deze eigenschap is nodig om bepaalde twists in de serie te kunnen verantwoorden, maar zorgt bij bepaalde kijkers voor stuiptrekkingen.

Eén van de grootste afknappers is het feit dat deze serie slechts één seizoen heeft. Daarna werd het gecanceld. Veel boze stemmen gingen op omdat de serie vermoedelijk bruusk tot een einde kwam, waardoor kijkers geen volwaardige afsluiter kregen. Omdat deze review echter gaat over de DVD uitgave van het eerste deel, kan er nog geen mening worden gegeven over de allerlaatste aflevering. Het is echter niet meer dan normaal dat een seriekijker rekening moet houden met het feit dat deze uitstekende serie misschien geen uitstekend einde heeft ontvangen. Voor sommigen is dat een reden om simpelweg een serie geen kans te geven. Ik kan echter getuigen dat de eerste twaalf afleveringen zeker de moeite waard zijn om te bekijken!
Volg The Firm
Chapter Twenty-Two
Chapter Twenty-Two