Tin Star - Complete serie
8
Mandy Gelling-Potharst geeft Tin Star - Complete serie een 8.

Tin Star - Complete serie

Drie seizoenen, 25 afleveringen. Tin Star is een zeer gewelddadige serie die je moet liggen, maar als je hebt gekeken moet je één ding toegeven; Tim Roth is een acteur van formaat.
Het eerste seizoen van Tin Star had tien afleveringen en speelde zich af in Canada. Kou, sneeuw, vriendelijke en niet zo vriendelijke inwoners in een klein bergdorp waar Jim Worth de plaatselijke handhaver is geworden. Worth is getrouwd heeft twee kinderen en is een voormalig undercoveragent uit Groot-Brittannië. Tot zover lijkt er niets aan de hand. Hij is in Little Big Bear om aan zijn gewelddadige verleden te ontsnappen. Helaas voor Jim haalt zijn gewelddadige verleden hem snel in.

Wat er zich dan ontvouwt is een bizar bloederig seizoen waar Jim een uitermate antisociaal alter ego blijkt te hebben. Jack Devlin is een alcoholische moordenaar die niet wegloopt voor uitermate explosieve situaties. Eigenlijk zoekt Devlin het liefst de situaties op of creëert ze bij het gebrek daaraan. Eén ding is zeker Devlin/Worth, gespeeld door een geweldige Tim Roth (Lie to Me), zorgt ervoor dat de mensen die zijn familie willen raken of pijn willen doen, dat niet zo snel (lees: nooit) meer zullen doen.

In het eerste seizoen werd ik weggeblazen door het gewelddadige karakter van de serie en het feit dat ik het idee had dat ik naar een Fargo-kloon zat te kijken. Tijdens de vijfde aflevering werd ik op mijn plaats gezet en begreep ik dat deze serie veel erger was dan iets wat Fargo ooit heeft kunnen voortbrengen. Ik heb de aflevering, of eigenlijk de scène, nog steeds op mijn netvlies staan. Ik denk dat naast de Red Wedding van Game of Thrones, deze scène er één is om in de analen bij te schrijven.

You used to be fun

Het geweld dat Jack/Jim niet schuwt, keert zich uiteindelijk ook tegen hem. Uiteraard is dit zeer logisch want geweld roept meer geweld op. Maar de kant waar dit vandaan komt is wel behoorlijk onverwachts en het eerste seizoen eindigt dan ook in een behoorlijk cliffhanger. Het tweede seizoen begint gelukkig waar het eerste is geëindigd en ook in dit seizoen is het geweld excessief en het gedrag van Jim Worth nog buitensporiger dan in het eerste seizoen.

Tin Star
© Sky Atlantic

I'm coming for you, and there is nothing you can do about it

Het dagelijks leven van de Worth-familie staat op zijn kop en er moet iets gebeuren om deze familie te stoppen. De beelden in Canada zijn fantastisch, de regie is fantastisch en de camera-bewerking is passend bij het geweld en de krankzinnige acties van Jim. Zijn alter ego Jack vloeit moeiteloos over in zijn personage Jim en soms weet je niet waar Jim begint en Jack eindigt. Angela Worth (Genevieve O’Reilly, Glitch) haat Jack waarschijnlijk nog meer dan haar dochter Anna (Abigail Lawrie, Strike), maar heeft de man nodig om de zaakjes te regelen.

Er ontstaat dan ook een bizarre haat/liefde verhouding, die uiteindelijk leidt tot de terugkeer van de Worths naar Liverpool, de plek waar het allemaal begon. Hoewel het onuitspreekbare trauma uit het eerste seizoen een grote rol speelde in het eerste en tweede seizoen, lijkt het derde seizoen daar niet naar terug te willen keren. Was het geweld in de eerste twee seizoenen al buitensporig, het derde seizoen doet er nog een schepje bovenop.

Roth heeft de smaak echt te pakken en zorgt dat zijn personage nog meer over de top gaat. Bij sommige personages zou je zeggen moet dat nou, maar bij Jim is het nodig. De familie Worth moet vechten tegen corruptie en meedogenloze tegenstanders die, net als hij, zonder te knipperen mensen vermoorden. De stad Liverpool doet zijn best om er op zijn mooist en gruwelijkst uit te zien en ook Angela en Anna werken mee om het derde seizoen zo bloederig en gruwelijk mogelijk te laten verlopen.

Het derde seizoen wordt vreemd, maar geheel afgerond. Er komt dan ook geen vierde seizoen en dat is ook maar goed ook. Het eerste seizoen met de fantastische vijfde aflevering als hoogtepunt was de beste. Het derde seizoen was er, met zes afleveringen, om de boel voor de Worths af te ronden en de kijker een afgerond en duidelijk einde te geven.

8 punten voor een serie waarin, met een zeer dun randje gitzwarte humor, overmatig drankgebruik en geweld niet geschuwd wordt.

Seizoen één tot en met drie zijn te zien bij HBO Max.

Over de auter, Mandy Gelling-Potharst

Mandy Gelling-Potharst
Mandy (1966) schrijft vanaf 2013 recensies, nieuwsberichten en columns. Inmiddels is het schrijven en meedenken voor MijnSerie een grote hobby geworden waar ze voorlopig nog niet mee wil stoppen. Ook maakte ze tussen 2016 en 2018 elke week een radiocolumn op Roulette FM voor het programma Ochtend Oostrom met Peter Oostrom. Vanaf januari 2019 gingen de twee weer samenwerken door éénmaal per maand een MijnSerie Podcast te maken. En sinds september 2018 is ze content manager. Vanaf 1 maart 2020 is ze hoofdredacteur van MijnSerie. Het genre series waar ze naar kijkt is nu ook zo uitgebreid dat ze niet kan zeggen welk genre, naast horror/thriller en alles over Sherlock Holmes, ze nu het beste vindt. Alle genres hebben wel iets wat haar aanspreekt. Ze staat altijd open voor goede tips over series die ze nog niet op haar kijk- of wensenlijstje heeft staan
Bekijk profiel van Mandy Gelling-Potharst