7
Bo Verhoef geeft "Timeless (2016) - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 18 Oktober 2016.
6
0

Timeless (2016) - Eerste aflevering

Wat als je terug in de tijd kon reizen en grote gebeurtenissen in de wereld kon veranderen? Zou dat dramatische gevolgen met zich meebrengen of de verbetering van de eeuw zijn? Zou iedereen die op dit moment zich op de aarde bevindt wel bestaan? Zouden jouw ouders elkaar wel ontmoet hebben? En natuurlijk, zou jij eigenlijk wel bestaan? Dit is het onderwerp van Timeless, de nieuwe Amerikaanse avonturen-dramaserie.

Lucy Preston (Abigail Spencer, Suits) is historicus en antropoloog en wordt ingeschakeld door het Department of Homeland Security, wanneer een ‘terrorist’ een tijdmachine steelt. Ik moet toegeven, dit klinkt nog niet zo fantastisch. Vooral niet als ik toevoeg dat de tijdmachine van een technisch genie is, die toevallig ook nog eens miljardair is en hij er van uit ging dat niemand kwade dingen wilde doen met zijn ‘geheime’ tijdmachine. Toch is de tijdmachine gestolen door iemand, een man genaamd Garcia Flynn (Goran Visnjic, ER), die volgens Homeland Security vast geen leuke dingen er mee wil doen. En vanaf dat moment is Timeless begonnen.

Lucy wordt samen met Wyatt Logan (Matt Lanter, 90210), een militair, en Rufus Carlin (Malcom Barrett, Better of Ted), een computerprogrammeur die werkt voor de technische genie (Paterson Joseph), samengevoegd tot team Red het Verleden. Nogal krom bedacht: een geschiedeniskenner, iemand met spieren en moed en iemand die techniek snapt als hét reddende team. Vooral als je je bedenkt dat Rufus een negroïde man is en zelf al aangeeft dat er geen tijd in de Amerikaanse geschiedenis is die voor hem leuk zal zijn. Toen deze zin werd uitgesproken was daar mijn eerste teleurstelling. Ik ben namelijk bang dat de serie alleen terug zal gaan in de tijd waar historische Amerikaanse gebeurtenissen plaatsvonden, terwijl andere momenten in de geschiedenis misschien net zo of zelfs veel interessanter zouden zijn. Wie weet verrassen ze ons nog!

De eerste missie heeft te maken met de crash van de zeppelin Hindenburg, waar enkele tientallen mensen overleden en andere tientallen achterbleven met de ergste brandwonden. Een verandering binnen deze gebeurtenis kan met zich meebrengen dat niet iedereen komt te overlijden en sommige mensen dus wel in de toekomst zullen bestaan, wat natuurlijk weer effect kan hebben op de huidige samenleving. Een preview naar de volgende aflevering laat zien dat ze terugkeren naar de tijd van de moord op Abraham Lincoln en we kunnen natuurlijk allemaal bedenken wat veranderingen in deze tijd met zich mee kan brengen. Latere afleveringen zullen denk ik in dezelfde trend door gaan en allerlei historische gebeurtenissen aanhalen.

Timeless is dus vooral een avonturenserie en ik denk dat vooral de jongere kijkers het fantastisch zullen vinden. De serie laat natuurlijk gebeurtenissen in de geschiedenis zien op een ‘leuke’ manier en ik denk dat kijkers hier echt wel wat van kunnen opsteken. Het is natuurlijk heel tof voor de seriemakers om qua aankleding en setting letterlijk terug in de tijd te gaan, met het gebruik van oude voorwerpen en kledij. De productiewaarde van de serie is daardoor torenhoog, de visuele aspecten zijn geweldig en de personages hebben een fantastisch eigen karakter waardoor het leuk is om te kijken hoe zij zich staande houden in een erg veranderlijke wereld.

Het is moeilijk te zeggen op basis van één aflevering of Timeless een serie is die ofwel onbedoeld briljant, enorm achterlijk of onopzettelijk leuk is of zelfs een combinatie van die drie. De serie heeft een hoog B-film gehalte, maar toch heeft het zijn eigen charme. Ik denk echter niet dat Timeless zo wonderlijk is dat het op zichzelf de televisiegeschiedenis zal veranderen. Maar de tijd zal het leren!
Volg Timeless
The Miracle of Christmas Part I/II
The Miracle of Christmas Part I/II