6.5
anonymous geeft "The Walking Dead - Seizoen 4 (Eerste deel)" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 8 januari 2014.
0
0

The Walking Dead - Seizoen 4 (Eerste deel)

The Walking Dead wordt steeds problematischer. Velen zijn het erover eens dat er in potentie veel meer uit de serie te halen valt, maar dat het potentieel eigenlijk zelden wordt benut. Er is ergens diep van binnen een betere show dan wat de serie ons voorschotelt. Dat betekent niet dat de serie slecht is, dat zeker niet, maar wel dat het meer zou kunnen zijn dan dat het zo vaak is.

En dat is omdat The Walking Dead een beetje een herhalingsoefening wordt. Dezelfde thema's en boodschappen krijgen wij keer op keer te zien en van die formule wordt te zelden afgeweken. De serie gaat nog steeds over mensen die zich staande proberen te houden in een wereld vol dood en verderf, maar het schort het hem hier in hoe dat verhaal verteld wordt. In mijn recensie waarin ik vooruitblikte op het vierde seizoen ging ik al dieper in op waar het seizoen om draait, dus nu wil ik inhoudelijk dieper ingaan op wat tot nu toe werkt, en wat niet.

Het was een goed idee om in dit seizoen een nieuwe dreiging te introduceren. Een virus zorgde ervoor dat onze hoofdpersonen in de gevangenis met nog een geduchte tegenstander te maken hadden. Dit zorgde voor machteloosheid en voor een bepaalde onberekenbaarheid die ik toejuich. Het virus was een stille moordenaar en bracht wanhoop en angst in het kamp. Onberekenbaarheid is wat The Walking Dead constant nodig heeft om interessant te blijven. Kijk, zombieaanvallen (zijn leuk en aardig, maar) heb je op een gegeven moment ook wel gezien. En The Walking Dead beseft dat ook; natuurlijk, de zombies zijn een constante dreiging, maar de échte dreiging is de mens zelf. Wanneer die niet in eenheid werken naar een gezamenlijk doel, komt er frictie en komt het belang van de groep in geding. Dat zag je in de verhaallijn van Carol (Melissa McBride, Dawson's Creek) die op eigen houtje begon te opereren en nieuweling Bob (Lawrence Gilliard Jr., The Wire) wiens alcoholisme anderen bijna de kop kostte.

The Walking Dead toont daarin geen klassenverschillen; men zal, ongeacht huidskleur of geslacht, met elkaar moeten samenwerken en samenleven om dit alles te overleven. Alleen lijkt het of de serie niet in staat is om iets anders te laten zien dan mensen die wanhopen en lijden. Om dat punt te demonstreren, gooit de serie dan nieuwe castleden erbij die vervolgens zonder pardon worden afgeslacht door de zombies of door de antagonist. Probleem is echter dat de nieuwe cast bijna altijd zo matig is ontwikkeld, dat het voor de kijker niet uitmaakt als zij het bijtgrage gebit van een zombie ontmoeten. Het is simpel; om personages waar je geen band mee opbouwt kun je onmogelijk geven. Dus wat doe je wanneer het vriendje (die je maar een aflevering hebt meegemaakt) van iemand overlijdt? Juist, je haalt je schouders op.

Het lijkt soms of de makers en schrijvers van The Walking Dead bang zijn om Rick (Andrew Lincoln, Strike Back) en consorten af en toe een succesje te laten boeken. Wat ook wel begrijpelijk is, aangezien The Walking Dead de grootste standaard kabelserie ooit is. Er is zelfs al een spin-off aangekondigd. Je kunt dus al zien dat de makers het verhaal zolang zullen rekken tot uiteindelijk de koek op is. En aangezien dat punt nog lang niet is bereikt (en de serie alleen maar populairder begint te worden), zullen de makers niet van het huidige pad afwijken. Dus zal de wanhoop, de angst en het lijden alleen maar verlengd worden en de situaties zullen alleen maar uitzichtlozer worden. En als gevolg zullen wij steeds meer geconfronteerd worden met niet al te sterk geschreven dialogen (die er te vaak bovenop zitten), problematisch ontwikkelde karakters en repetitieve verhaallijnen. Met als gevaar (waar ik wel al bang voor ben) dat de serie de Dexter kant op gaat: dat wil zeggen geprezen in de eerste seizoenen, maar door critici en fans verguisd in de latere seizoenen.

We wisten ook allemaal dat de Governor weer zijn weg terug naar het scherm zou vinden. Helaas is dit ook een jammerlijke keuze geweest. De meest onlogische gebeurtenis in seizoen drie was dat de Governor niet het leven liet. Zijn verhaallijn was op, zijn houdbaarheidsdatum was verlopen. Het was dan ook verbazingwekkend dat The Walking Dead in de afgelopen afleveringen het karakter sympathieker wou maken; een onmogelijke opgave na alle verschrikkelijke daden die het karakter uitvoerde in het vorig seizoen. Om vervolgens dat alles weer uit het raam te gooien en ons weer de lul te laten zien die de Governor eigenlijk is, iets wat de kijker onmogelijk was vergeten. The Walking Dead gaf teveel screentijd aan een personage dat eigenlijk altijd problematisch was en waar de show zelf te vaak op twee gedachten over hinkte. Dat zorgde voor een aantal vreemde Governor gecentreerde afleveringen, die uiteindelijk resulteerde in een uitkomst die én te lang op zich liet wachten én die niet meer dan logisch was.

Het was het in dit eerste deel allemaal net niet en dat is jammer. Daarom ben ik ook benieuwd naar hoe het tweede deel verder zal gaan nu de groep in de midseasonfinale heel wat te verduren kreeg. De kaarten zijn geschud en de verhoudingen zijn weer veranderd. Ook zal er een nieuwe setting komen in de nieuwe afleveringen, iets wat ik ook toejuich. Een nieuwe locatie was nodig, een nieuwe setting zal de serie hopelijk goed doen en hopelijk komen de hoofdpersonen anderen tegen die weer een nieuwe impuls kunnen geven aan deze serie. Want dat is broodnodig.

Begrijp mij niet verkeerd; The Walking Dead is zeker nog de moeite waard en ik kijk er nog altijd graag naar, alleen zie ik wel in dat de show maar een trucje lijkt te kunnen opvoeren. De serie is niet in staat om een hogere versnelling te vinden of om te innoveren. En daar heb ik op zich vrede mee, omdat ik besef hoe groot de serie is voor moederbedrijf AMC. Maar dat maakt de serie er niet verrassender of beter op, waardoor het er (voorlopig) niet op lijkt dat The Walking Dead ooit meer zal worden dan gewoon een 'goede' serie.
Volg The Walking Dead
Rest in Peace
Rest in Peace
11x24
0
0

Reacties (12)

avatar_Number1
08 jan 2014 12:29 - 09 jan 2014 18:22
super recensie en helemaal mee eens
mvg Number1 (thijs)
avatar_Mandy1966
08 jan 2014 14:14 -
Ik ben het niet eens met deze recensie. Ik vond het verhaal van The Governor juist perfect. Je zag hoeveel moeite hij had met zijn nieuw verworven niets. Hij was geen leidinggevende meer, hij was op de vlucht en in die vlucht heeft hij nog meer van zichzelf (of zijn mens zijn) verloren. Dat werd prachtig in beeld gebracht toen zijn "stiefdochter" door haar moeder bij de gevangenis werd gebracht. De man had geen greintje mensheid, goedheid, normen en waarden meer. Iets wat Rick en Michonne hem hadden afgenomen (zijn dochter en zijn burgemeesterschap) is op zijn vlucht verworden tot een erger soort mens dan een zombie. Een beest heeft nog meer mededogen dan The Governor.
En dat Rick en c.s. niet blij zijn, nou dat zou ik ook niet zijn. Er is geen reden om een verjaardag te vieren of een overwinning. Er is alleen maar dood en verderf om je heen. Doe je ogen eens dicht en bedenk hoe wij (jij, ik, familie) daar in zouden staan. Ik vind het juist geweldig dat ze laten zien wat mensen doen om te willen en kunnen overleven en nee dat is geen walk in the park dat is een keihard gevecht op leven en dood. En dat je daar, zoals Rick, moe van wordt en dat je het dan niet meer ziet zitten. Tja dat is te verwachten, denk ik dan. Je vecht maar je weet eigenlijk na een paar jaar niet meer waarvoor. Vooral niet als het niet alleen zombies zijn die je naar het leven staan, maar ook nog je eigen soort die je liever een kopje kleiner maakt. Nee ik denk juist dat The Walking Dead uitstekend laat zien waar wij als mensen toe in staat zijn en waartoe wij ons kunnen verlagen of juist ergens bovenuit stijgen als er 5.99 miljard voormalige mensen je naar het leven staan.
avatar_xloveut
08 jan 2014 15:02 -
Helemaal gelijk! Ik vond het personage the Governor iets waar ik me aan kon ergeren, dat het daar zo lang om heen draaide, en hetzelfde met de gevangenis. Ik heb ergens nog het idee dat de serie uiteindelijk gaat toewerken naar een 'cure' omdat ze daar zoveel mee kunnen doen en natuurlijk ook gewoon een twist erin kunnen gooien om het niet te laten eindigen. Vind het een geweldige serie, maar ik was erg aan het wachten op een aparte wending..
avatar_mk187
08 jan 2014 23:40 -
Ik ben het met Roeman eens. Slaat de spijker op z'n kop.
En die laatste aflevering was wel gruwelijk hoor!
Benieuwd naar de 2e seizoenshelft...
09 jan 2014 00:06 -
Hey Mandy; thx voor je reactie. Je hebt een punt. Ik begrijp ook wat zij probeerden te doen met het personage, maar het is vrijwel onmogelijk om het publiek weer te laten sympathiseren met een problematische personage die in het seizoen daarvoor zoveel verwerpelijke dingen heeft gedaan, geen grijntje van goedheid of compassie heeft laten zien (ik hoop niet dat je bent vergeten dat hij in de seizoensfinale van S3 nog een heleboel van zijn 'eigen' mensen koelbloedig afslachtte) en gewoon ook door de serie in de markt werd gezet als een verwerpelijk persoon. Jij kijkt, naar wat ik merk uit je reactie, daar overheen maar dat is eigenlijk onmogelijk. Je kunt dus onmogelijk van het publiek vragen dat zij al die verwerpelijkheden vergeten en sympathie gaan opbouwen voor een personage dat nooit sympathiek was. Als jij daar wel in bent geslaagd, oké. En dat grijntje goedheid was hem allang ontnomen, dat is niet door Rick & Michonne. Zijn zombiedochter was een herinnering aan betere tijden waar hij aan vasthield en niet los kon laten. Michonne was niet de katalysator waardoor hij 'helemaal bad' werd, dat was het karakter al daarvoor. Het was altijd al een autoritaire machtswellusteling, ook in de comics. De huidige tijd waar zij nu in leven heeft the Governor alleen meer over het randje geduwd. Karakterontwikkeling dient altijd consequent en consistent te zijn om geloofwaardig te blijven. Dat was bij de Governor totaal niet het geval.

En ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen; het gaat niet om blij zijn, wie kan er blij zijn in een wereld van dood en verderf? Ik zeg ook 'succesje boeken'. Dus verhalen vertellen waar de protagonisten hoop uit kunnen putten, motivatie uit halen en laten zien dat er licht is aan het einde van de tunnel. Het gaat erom dat het steeds duidelijker wordt dat de makers maar 1 verhaal kunnen vertellen en vaak lijken te recyclen. Ook in een wereld van dood en verderf kun je verhalen vertellen van hoop, inspiratie en mensen laten zien die dat trotseren. TWD wil het publiek constant eraan herinneren hoe 'fucked up' deze wereld is, iets wat wij allang wisten. Dat verhaal kun je niet blijvend op dezelfde manier vertellen, je zult moeten innoveren om daarin relevant te blijven anders worden het herhalingsoefeningen. Wat je niet moet vergeten van TWD is ook dat de show meerdere showrunners heeft gehad, juist omdat men overhoop lag over creatieve keuzes en de directie van de serie en dat zag je vaak terug. Er worden nu verhalen verteld die de duur van de serie rekken omdat de serie zeer winstgevend is, geen verhalen die The Walking Dead zelf op een hoger niveau brengen.

Ik weet dat jij een grote fan bent van de serie, Mandy, dat is alleen maar goed. Maar ook van series waar je fan van bent hoeft je niet alles aan te nemen wat de makers je verkopen. Omdat de makers een bepaald verhaal vertellen (Governor) wil nog niet zeggen dat het zo overkomt óf zij daar ook in slagen. Er zijn meerdere lagen en contexten dan die een serie probeert te verkopen. Maar misschien spreekt dan meer mijn achtergrond in televisiekritiek, maar ik zie genoeg dingen die thematisch en kwalitatief beter kunnen. Hoe zie jij dat? Ik zag bijvoorbeeld dat jij het vorige seizoen een 10 gaf (een seizoen waar ook veel op aan te merken was), maar wat vind jij dan dat er beter kan of waar de serie dingen laat liggen.
avatar_Mandy1966
09 jan 2014 08:46 -
Hallo Virgil, the Governor probeerde met dat meisje iets van zijn mens zijn terug te krijgen. Maar op het moment dat het puntje bij paaltje komt bleek dat hij al zijn mens zijn heeft verloren ergens onderweg. Of dat nu was voor of na Rick & Michonne doet er eigenlijk niet toe. En dat zullen wij ook nooit weten omdat dat iets is wat allen de schrijver en de acteur weet. Maar zijn vruchteloze poging om weer een beetje mens te zijn en weer iets te kunnen voelen is werkelijk prachtig in beeld gebracht. En dat het de comic wel of niet zo is doet niet ter zaken. Jij hebt de comic wel gelezen en vele met jou. Ik heb de comic niet gelezen en waarschijnlijk vele met mij.
En Rick en c.s. hebben succesjes gekend, maar die waren helaas van zeer korte duur. Carl die zich terug vecht uit de klauwen van de dood. Judith die ondanks alle tegenslagen toch gezond en wel op de wereld is gekomen. Hershel die ondank zijn afgehakte been het heeft gered. Glenn die de griep heeft overleefd, zij het nipt. De tijd op de boerderij waar ze even relatieve rust hadden. De tijd in de gevangenis waarbij ze even dachten een "normaal' bestaan te kunnen opbouwen. Maar zoals altijd zijn daar zombies en beesten als The Governor die dikke vette roet in het eten gooien. En dat The Governor het leven had moeten laten in seizoen 3 ben ik volledig met je eens, maar zoals ze het nu gedaan hebben, met de gevangenis enzo, is voor mij wel weer een einde van een tijdperk (zoals de boerderij verlaten is) en dat dat door dat beest komt is de kers op de taart.
Ik ben het met je eens dat sommige karakters niet tot ontplooiing komen of kunnen komen. Maar worden die niet gewoon opgevoerd als zombievoer? Om toch af en toe het idee te krijgen dat het zombie serie is en geen drama. Sommige dialogen vind ik wat plat of vlak, maar dat maakt het ook wel weer minder zwaar. Anders is het helemaal zo'n zware kost en dat hebben we al met Hannibal.
Persoonlijk vond ik de boerderij wat uitgerekt worden, maar daar hebben ze kennelijk van geleerd want de gevangenis is nu einde verhaal. En dat sommige hoofdpersonen verdwijnen of doodgaan, met sommige ben ik het totaal niet eens, met andere weer wel. En ach ik kijk om vermaakt te worden. Als ik dat niet zou doen zou ik héél veel series niet meer kunnen of willen zien vanwege de totale nonsens of de fouten die gemaakt worden. En met TWD word ik op mijn wenken bedient. Ik word vermaakt, ik vind het spannend. Af en toe ben ik geschokt of ontroerd of kijk ik vol walging weg, of zit ik te griezelen, of moet ik lachen of huilen. En dat maakt dat een serie voor mij een goede serie is. Hoe word ik vermaakt en op welk niveau kan een serie emoties bij me oproepen en kan ik niet wachten tot de volgende aflevering dan geef ik zo'n serie een tien. Zo ook bij TWD. En dat sommige dingen niet kloppen, ach zombies zijn ook geen werkelijkheid.....althans nog niet :)

Hallo @mk187, dat klopt na de laatste aflevering heb ik nog 5 min. wezenloos op de bank gezetten, volledig in shock van wat ik had gezien, was ook wat verdietig om de verliezen die geleden waren. Ook ik kan niet wachten, duurt wel erg lang, ik heb 9 februari dik rood omcirkeld staan in mijn agenda ;-)