7
anonymous geeft "The Mentalist - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door anonymous op 23 april 2014.
0
0

The Mentalist - Seizoen 5

Waar ik vroeger ‘verslaafd’ was aan de serie ‘The Mentalist’ zit ik nu een beetje met een dubbel gevoel. Aan de ene kant wil je dolgraag weten wie nou eindelijk Red John is, terwijl je aan de andere kant weet dat je minstens een heel seizoen verder moet kijken om überhaupt een stapje dichterbij te komen. Want zeg nou zelf, na vier seizoenen weet je eigenlijk nog vrij weinig, behalve dat Red John bestaat.

Het seizoen begint veelbelovend, eindelijk wat actie! Lorelei Martins (Emmanuelle Chriqui) werd gevangen genomen en Patrick Jane (Simon Baker) had heel wat vragen voor haar in petto. Er ontstaat een aardige romance tussen Jane en deze femme fatale, helaas mocht dit niet het hele seizoen duren. Wat is de link tussen Lorelei en Red John?

Langzaamaan dwalen we steeds verder van het Red John spoor af, met als goede afleiding de strijd tussen de FBI en het CBI tijdens de schietpartij uit het vorige seizoen. Daarnaast komen er ook vele moorden en andere goeden zaken aan bod, Red John blijft (helaas) op de achtergrond.

De relatie tussen Jane en Teresa Lisbon (Robin Tunney) raakt ook een beetje stroef, mede door het feit dat Jane zijn liefde vorig seizoen verklaarde. Qua team verandert er ook niet veel. Cho (Tim Kang), zelfverzekerd als altijd, komt zijn ex, Summer (Samaire Armstrong), in een trouwjurk tegen. Van Pelt (Amanda Righetti) zien we voornamelijk achter het bureau, mede omdat zij zwanger is tijdens de opnames. Daarnaast zien we ook de vader van Wayne Rigsby (Owain Yeoman) die niet zo’n lieverdje is als zoonlief. Persoonlijk vond ik dit een leuke twist in het seizoen, het verhaal wordt zo wat persoonlijker en interessanter.

Het seizoen heeft een vrij logische opbouw met zaken waar Jane zijn geniale trucjes weer gebruikt. Het acteerwerk is wederom weer prima en de humor van Jane blijft leuk. Her en der komen er wat aanwijzingen voorbij die maken hebben met Red John, zoals het heropenen van oude moordzaken. Halverwege het seizoen duikt Lorelei opnieuw op, ze probeert nog steeds te bewijzen dat Red John achter de moord op haar zus zat. Verder lijken er weer gevoelens tussen Van Pelt en Rigsby te ontstaan.

Pas tegen het einde van het seizoen wordt het weer spannend. Jane is er van overtuigd dat Red John heeft toegeslagen wanneer zij naar een motel worden geroepen en daar het lichaam van een vrouw aantreffen. Jane denkt dat hij de identiteit van Red John bijna heeft achterhaald. En dat is juist waar we natuurlijk al het hele seizoen naar uit kijken. Wachten op seizoen 6 dus! Een welverdiende 7 maar helaas draait het seizoen niet om Red John, en na 4 seizoenen verwacht je toch iets meer.
Volg The Mentalist
White Orchids
White Orchids