7
anonymous geeft "The Man in the High Castle - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door anonymous op 1 april 2015.
2
0

The Man in the High Castle - Eerste aflevering

Stel je eens voor: een wereld waarin de geallieerden het Duitse Rijk nooit hadden verslagen. Amsterdam werd Amsterdammund genoemd en Rotterdam kreeg de naam Rotterkirchen. Dat is nauwelijks voor te stellen. In The Man in the High Castle is Adolf Hitler nog steeds aan de macht. De man is een samenwerkingsverband aangegaan met de Japanners. Japan heeft het westen van de Verenigde Staten in handen en Duitsland het oosten. Natuurlijk, er is verzet, maar de populatie gaat nog steeds gebukt onder overheersers. Je kunt je voorstellen dat het verzet en de passie in het hart vurig zullen zijn. In deze serie krijgen wij te maken met Juliana (Aleksa Davalos). Na een tragische gebeurtenis krijgt haar leven plots een andere wending. Ineens is zij genoodzaakt om haar positie in haar omgeving te heroverwegen.

The Man in the High Castle is het meest veelbelovende project van het huidige pilotseizoen van Amazon. De serie werd in januari van dit jaar op het publiek losgelaten en de kritieken van critici en publiek waren overwegend erg positief. De serie krijgt dan ook van Amazon een geheel seizoen. Een interessant thema is, natuurlijk, het halve werk en daaraan voldoet deze serie. De pilot weet nergens te excelleren, maar toont eerder aan hoeveel potentie deze serie heeft. Er zijn zat series gemaakt over samenlevingen die onderdrukt worden door een overheerser. Interessant daaraan is altijd hoe een selecte groep de armen ineen slaat om het juk van de overheerser(s) van zich af te werpen. In The Man in the High Castle zien wij dit eveneens terug. In zo een context is het van belang dat de mensen die wij volgen in staat zijn om voor verandering te zorgen. Als publiek behoor je protagonisten te zien (althans, de acteurs moeten het aannemelijk maken dat het publiek haar vertrouwen kan plaatsen in hun personages) die het vertrouwen geven dat zij klaar zijn voor deze taak. Juliana is nog niet deze vrouw. Aleksa Davalos is wat dat betreft (nog) teveel een lichtgewicht. Zij weet in deze pilot geen interessante invulling te geven aan haar rol. De rol is niet zozeer mis gecast, maar het is wel duidelijk dat mevrouw Davalos haar schouders hieronder zal moeten zetten. Het acteerwerk is over de gehele linie niet uitzonderlijk, trouwens.

En toch is deze pilot boeiend. Zoals gezegd, komt dat voor een groot gedeelte door het thema. Echter, hier kun je niet altijd op blijven teren. De eerste aflevering lukt dit nog (met een beetje geluk krijg je het publiek een geheel seizoen mee), maar op een gegeven moment zul je als makers ervoor moeten zorgen dat de invulling van het thema interessant blijft. Een goed voorbeeld daarvan is The Walking Dead: je kunt voortdurend (seizoen twee, drie én vier!) duidelijk maken dat de wereld waarin de personages leven uitzichtloos is en dat het alleen maar kommer en kwel is, maar op een gegeven moment zul je een andere invulling aan het thema moeten geven (iets waar het vijfde seizoen van laatstgenoemde serie uitstekend in slaagt). Je ziet in The Man in the High Castle al scheuren optreden in de coalitie van de Japanners en de Duitsers. Wat voor impact heeft dit op de bevolking; wat voor gevolgen heeft dit voor de personages, zullen zij zich mobiliseren of het met lede ogen aan zien? Je kunt hier hele interessante dingen mee doen. Hopelijk slagen de makers erin om de hoofdpersonages wat interessanter te maken en het geheel net wat 'spannender' te maken. Dit is een heel aardig begin. Nu de rest nog.
Volg The Man in the High Castle
Fire from the Gods
Fire from the Gods