5
Anonymous geeft The Leftovers - Eerste aflevering een 5.
5 juli 2014, 13:17 door Anonymous
The Leftovers - Eerste aflevering
De nieuwe serie The Leftovers is verwarrend op een onsympathieke manier. Mysterie, intrige en een moeilijk te definiëren sfeer vergroten de afstand tussen de ontwikkelingen en de kijkervaring. Dat terwijl de serie juist gefocust en kleinschalig is. Een uur kruipt voorbij. Wat er overblijft is een onvervuld gevoel.
Van alle schrijvers in de TV business is Damon Lindelof toch wel een persoonlijke favoriet. Als een van de weinigen die Lost wel zes seizoenen lang volgde, en het einde perfect vond, had ik alle vertrouwen dat Lindelofs terugkeer naar televisie mij zou aanstaan. Echter, er is een hoop gebeurt sinds 2010. Lindelof zelf heeft veel kritiek ontvangen voor zijn gedurfde prestaties in tv en film. Het speelveld van series die willekeurige actie mixen met sciencefiction is enorm geworden, terwijl de successen zeldzaam zijn. Het aantal kabelseries die juist de dramatische kant van een sciencefiction gebeurtenis ontplooien is ook gegroeid. Ikzelf heb al deze pogingen links laten liggen en me gesplitst tussen fantasy, waar series niet schromen om bizarre wendingen, en drama, waar men zichzelf continu serieus neemt. Dat maakt de hereniging van Lindelof, sciencefiction drama en mij een droevige gebeurtenis, zelfs met een mediator als HBO. The Leftovers is namelijk een koud en rustig drama dat haast plechtig binnen de lijntjes kleurt.
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Perrotta, die ook dient als uitvoerend producent en schrijver, is The Leftovers zeker een van de meer emotioneel capabele pogingen om het publiek te binden met een onherkenbare situatie. Zo'n twee procent van de wereldbevolking verdwijnt in het niets op 14 oktober. De serie pakt de draad drie jaar later op. Kevin Garvey (Justin Theroux, Mulholland Drive) is een politiechef die met moeite zijn leven bij elkaar probeert te houden. In het dorp Mapleton wordt er een herdenkingsritueel georganiseerd en Garvey betwijfelt of een plaatselijke groep activisten het geheel vredig zal laten verlopen. Lucy Warburton (Amanda Warren, Seven Psychopaths) is de burgemeester die niet luistert naar de waarschuwingen van de protagonist. Vanaf daar is het bergafwaarts. De serie roept heel veel vragen op door middel van willekeurige gebeurtenissen zoals een vernielde keuken, een hond die doodgeschoten wordt (een no-go wat mij betreft) en een vrouw (Amy Brenneman, Private Practice) die bij de activisten hoort en niet praat. Daarnaast volgen we nog een tienermeisje (Margaret Qualley, Palo Alto) terwijl ze de middelbare school navigeert, een jongen (Chris Zylka, The Secret Circle) die mensen ergens naar toe rijdt en Liv Tyler (Armageddon) die haast onopvallend haar TV debuut maakt. De verhalen komen uiteindelijk bij elkaar, maar dan is het al duidelijk dat de serie te conventioneel is voor haar eigen goed. Zelfs met de ervaren Peter Berg (Friday Night Lights) in de regiestoel, ziet de serie er doorsnee uit.
The Leftovers heeft een religieuze ondertoon, met de zondeval en alles, maar ontwijkt die vrijwel geheel. Het wordt via pratende hoofden op de televisie geadresseerd, maar oppervlakkig en verwerpelijk. Dit is het verhaal van een familie die uit elkaar is getrokken door een onverklaarbare gebeurtenis. Niets meer, niets minder. Met een aantal uitzonderlijke acteurs in de hoofdrollen kan de serie een sterk emotioneel drama worden. Maar waar is dan de pretentieuze mysterie voor nodig? Er zijn geen schokkende wendingen of gedurfde ontknopingen. De serie is eerder een grauw drama dan een spannende sciencefiction. Toch verspilt het tijd met vage gebeurtenissen, die direct uitgelegd worden. The Leftovers is een slachtoffer van zichzelf. HBO zag de kans om een serieus drama te maken. Lindelof wilde niet nog eens beschuldigt worden van het open laten van mysteries. Ik, als passieve kijker, heb een groot TV aanbod, vol sciencefiction of drama, als ik een geslaagde combinatie wil dan grijp ik liever naar mijn DVD's van Lost.
Van alle schrijvers in de TV business is Damon Lindelof toch wel een persoonlijke favoriet. Als een van de weinigen die Lost wel zes seizoenen lang volgde, en het einde perfect vond, had ik alle vertrouwen dat Lindelofs terugkeer naar televisie mij zou aanstaan. Echter, er is een hoop gebeurt sinds 2010. Lindelof zelf heeft veel kritiek ontvangen voor zijn gedurfde prestaties in tv en film. Het speelveld van series die willekeurige actie mixen met sciencefiction is enorm geworden, terwijl de successen zeldzaam zijn. Het aantal kabelseries die juist de dramatische kant van een sciencefiction gebeurtenis ontplooien is ook gegroeid. Ikzelf heb al deze pogingen links laten liggen en me gesplitst tussen fantasy, waar series niet schromen om bizarre wendingen, en drama, waar men zichzelf continu serieus neemt. Dat maakt de hereniging van Lindelof, sciencefiction drama en mij een droevige gebeurtenis, zelfs met een mediator als HBO. The Leftovers is namelijk een koud en rustig drama dat haast plechtig binnen de lijntjes kleurt.
Gebaseerd op het gelijknamige boek van Tom Perrotta, die ook dient als uitvoerend producent en schrijver, is The Leftovers zeker een van de meer emotioneel capabele pogingen om het publiek te binden met een onherkenbare situatie. Zo'n twee procent van de wereldbevolking verdwijnt in het niets op 14 oktober. De serie pakt de draad drie jaar later op. Kevin Garvey (Justin Theroux, Mulholland Drive) is een politiechef die met moeite zijn leven bij elkaar probeert te houden. In het dorp Mapleton wordt er een herdenkingsritueel georganiseerd en Garvey betwijfelt of een plaatselijke groep activisten het geheel vredig zal laten verlopen. Lucy Warburton (Amanda Warren, Seven Psychopaths) is de burgemeester die niet luistert naar de waarschuwingen van de protagonist. Vanaf daar is het bergafwaarts. De serie roept heel veel vragen op door middel van willekeurige gebeurtenissen zoals een vernielde keuken, een hond die doodgeschoten wordt (een no-go wat mij betreft) en een vrouw (Amy Brenneman, Private Practice) die bij de activisten hoort en niet praat. Daarnaast volgen we nog een tienermeisje (Margaret Qualley, Palo Alto) terwijl ze de middelbare school navigeert, een jongen (Chris Zylka, The Secret Circle) die mensen ergens naar toe rijdt en Liv Tyler (Armageddon) die haast onopvallend haar TV debuut maakt. De verhalen komen uiteindelijk bij elkaar, maar dan is het al duidelijk dat de serie te conventioneel is voor haar eigen goed. Zelfs met de ervaren Peter Berg (Friday Night Lights) in de regiestoel, ziet de serie er doorsnee uit.
The Leftovers heeft een religieuze ondertoon, met de zondeval en alles, maar ontwijkt die vrijwel geheel. Het wordt via pratende hoofden op de televisie geadresseerd, maar oppervlakkig en verwerpelijk. Dit is het verhaal van een familie die uit elkaar is getrokken door een onverklaarbare gebeurtenis. Niets meer, niets minder. Met een aantal uitzonderlijke acteurs in de hoofdrollen kan de serie een sterk emotioneel drama worden. Maar waar is dan de pretentieuze mysterie voor nodig? Er zijn geen schokkende wendingen of gedurfde ontknopingen. De serie is eerder een grauw drama dan een spannende sciencefiction. Toch verspilt het tijd met vage gebeurtenissen, die direct uitgelegd worden. The Leftovers is een slachtoffer van zichzelf. HBO zag de kans om een serieus drama te maken. Lindelof wilde niet nog eens beschuldigt worden van het open laten van mysteries. Ik, als passieve kijker, heb een groot TV aanbod, vol sciencefiction of drama, als ik een geslaagde combinatie wil dan grijp ik liever naar mijn DVD's van Lost.