3.5
anonymous geeft "The Following - Seizoen 2" een 3.5.
Geschreven door anonymous op 19 juli 2014.
0
0

The Following - Seizoen 2

In al mijn glorie zit ik nog stééds geblinddoekt en vastgebonden op diezelfde stoel waarop ik al bivakkeer sinds mijn eerste recensie van dit seizoen. Joe Carroll martelt mij nog steeds en ik moet 'geluk' hebben dat ik mag vertoeven in zijn aanwezigheid. Zijn volgers climaxen exotisch bij zijn aangezicht. Luid roepen zij 'aanbid Joe, prijs Joe' en mijn oren beginnen spontaan te bloeden. In obscene gedachten houd ik een fonkelzwarte mitrailleur vast waarmee ik hen allemaal neermaai. Hoeveel van dit kan ik nog verdragen? Wanneer arriveert die zo gewenste hartaanval? Mijn levenslust is tanende en de pijn van het gelul van Joe's volgers wordt steeds heviger. Joe's woord is volgens hen het evangelie, maar ik ben inmiddels bereid mij op te offeren. 'Niet nog meer Joe' roep ik terwijl het steeds lichter in mijn hoofd wordt. En dan is het over... Mijn ziel verlaat mijn lichaam en het is The Following eindelijk gelukt. Ik ben officieel de lul...

The Following gaat nog steeds om Ryan Hardy (Kevin Bacon, Mystic River), die wij liefkozend Ryan Hardly noemen omdat hij nauwelijks zijn verstand gebruikt en nooit succes heeft. Meneer Hardly is nog steeds een eenheidsworst die nog altijd solo overal induikt, omdat teamwerk niet in zijn vocabulaire voorkomt én het voortdurend in je eentje opnemen tegen een overmacht nou eenmaal superverstandig is! Teamwerk? Nee, superheld Ryan Hardly heeft een onzichtbare cape om. Meneer is nog steeds op zoek naar diezelfde duivelse Joe (James Purefoy, Rome). Want, je raad het al: de man, waarvan niemand snapt dat hij ook maar één volger heeft, leeft nog! Zucht! Duivelse Joe heeft nu de leiding over een cult, want die geloven dat hij de Messias is. Ook is er een vrouwelijke Joe Carroll en zijn er tweelingbroers die uit het psychopathische hout zijn gesneden. Samen met Mike Weston (Shawn Ashmore, X-Men) en zijn nichtje Max (Jessica Stroup, 90210) opent hij de jacht op Joe Carroll en probeert hij af te rekenen met alle andere idioten die The Following bevolken.

In mijn recensie van het eerste deel van dit seizoen gaf ik aan dat maker Kevin Williamson en uitvoerend producent Marcos Siega beterschap hadden beloofd. Het verhaal zou beter zijn, de politiediensten competenter en de gehele productie zou beter zijn. Het wordt tijd dat er followers opstaan om beide heren te followen, want het tegendeel is waar. Het verhaal is even leeg en onnodig, de politiediensten staan nog steeds met hun foto naast het woord incompetent in het woordenboek en de productie is geen drol opgeschoten. Dezelfde goedkope trucjes worden nog steeds uitgevoerd en de serie is nog destructiever en zinlozer dan het eerste seizoen. In een iets logischere vertelling had Ryan Hardly al vijftien afleveringen geleden een regendans gedaan op het graf van Joe Carroll, maar niet in dit kunststukje. Televisiecritici vragen zich in dit soort gevallen af als de kijker lijdt aan een slechte smaak of aan onwetendheid. Zover wil ik niet gaan, maar ik ben het ermee eens dat dit niks met het woord 'goed' te maken heeft.

The Following is bar slecht en de schrijvers hebben geen idee wat het woord schrijven betekent. Volgens mij zitten zij op de PlayStation en kotsen zij wanneer zij het spelletje op pauze doen de meest verschrikkelijke ideeën uit. The Following is het equivalent van boodschap nummer twee die je op het toilet doet en de vieze blik die je de wc-pot toewerpt wanneer je ziet wat je haar hebt aangedaan. In dit seizoen wordt The Following nog moordlustiger, grauwer, excessiever en exploitatief. De serie staat op standje dood en verderf en de machine draait op volle toeren. Ben ik zelf een follower? Moet ik twijfelen aan mijn bestaan? Ik heb geen idee meer wat echt is... Ik heb het gevoel dat dit een slechte droom is en dat ik vertoef in een afschuwelijke alternatieve dimensie. Want, hoe is hét mogelijk dat kwalitatief hoogstaande series na één seizoen worden gecanceld én deze serie die wekelijks de kijker uitlacht drie seizoenen krijgt?! Dit is letterlijk een schending van de mensenrechten. Wie belt Amnesty International?

In dit seizoen vindt The Following het zélfs nodig om in een kerk een bloedbad aan te richten. Nu geloof ik, zij het niet participerend, en ik vraag mij af waar dit voor nodig is. Is het écht nodig om dood en verderf te zaaien in een kerk? Moet nou juist een kerk als decor dienen voor de oppervlakkigheid en zinloosheid van The Following? Ik weet dat The Following schijt heeft aan instituties, maar ergens moet je een grens trekken. Ook één van mijn favoriete series, Banshee, vond het nodig om een kerk aan flarden te schieten en ook daar was ik niet over te spreken. Hopelijk wordt dit geen trend, want zo trendy ben ik nou óók weer niet! Hoe is hét mo-ge-lijk dat ik hier dertig afleveringen van heb bekeken? Hoe is hét mo-ge-lijk dat ik niet al eerder aan interne bloedingen ben bezweken? Nee, The Following: u heeft gewonnen! Een nominatie voor slechtste serie van 2014 is wederom uw oogst. Ik stop hiermee en geef het op. U heeft mij om zeep geholpen en ik kan mijzelf niet langer terroriseren met uw weerzinwekkende kwaliteit. Genoeg is genoeg. Geen seizoen drie voor mij, zo waarlijk helpe mij God almachtig!
Volg The Following
The Reckoning
The Reckoning