4.5
anonymous geeft "The Following - Seizoen 2 (Eerste deel)" een 4.5.
Geschreven door anonymous op 13 Maart 2014.
0
0

The Following - Seizoen 2 (Eerste deel)

Daar zit ik dan vastgebonden aan een stoel en geblinddoekt. Ik ben zeven afleveringen geleden weer ontvoerd door Joe Carroll. Hij martelt me en Emma en zijn nieuwe zieke handlangster kijken toe. Ondertussen zeggen zij Joe hoe geweldig hij is en dat zij visuele orgasmes krijgen bij het aanschouwen van zijn aanwezigheid. En ik zit daar maar te hopen dat Joe mij eindelijk na het hiernamaals stuurt, maar hij tovert waarschijnlijk constant dat geniepig lachje op zijn gezicht. Volgens mij gaat hij slapen met zijn gezicht in deze stand. Om het nog erger te maken geeft hij aan dat hij mij nog weken lang zal vasthouden (misschien seizoenen zelfs) en begint hij zijn verschrikkelijke boek aan mij voor te lezen! Ik ben officieel de lul...

Welkom terug bij The Following mensen, waar iedereen een follower is en je niet je kast kunt open doen zonder dat er een follower uitspringt. De caissière bij de Albert Hein? Waarschijnlijk een follower. Die lieve medewerkster bij de Inter Toys? Zeer waarschijnlijk een follower? En die schattige huisvrouw? Die houdt er natuurlijk follower-activiteiten op na terwijl zij de was doet en voordat zij haar kinderen van school haalt. Classic Poe!

Kevin Bacon is weer terug als Ryan Hardy en zijn obsessie voor Joe is nog steeds vurig aanwezig, de man krijgt een erectie als hij aan Joe (James Purefoy, Rome) denkt zo graag wilt hij zijn handen om zijn nek doen. Ryan is er een jaar uitgeweest en heeft zijn conditie op peil gehouden en zijn leven op 'orde' gebracht, dat alles zodat hij in de beste conditie is om Joe Carroll naar het hiernamaals te sturen; wat Carroll niet verdiend, trouwens. Dit keer heeft hij zijn nichtje Max (Jessica Stroup, 90210) bij zich en die maakt zich zorgen om Ryan en probeert hem nog een beetje in het gareel te houden. Ondertussen twijfelt zij of Joe nog leeft; en dit is geen spoiler, natuurlijk, want natuurlijk leeft Joe nog. Dit seizoen zullen Ryan, Max, Mike (Shawn Ashmore, X-Men: The Last Stand) en de, wederom, incompetente FBI het weer aan de stok krijgen met Joe, followers die weer uit het niets opstaan, een cult en een dame (compleet met haar eigen team vol gekken) die Joe adoreert, maar die adoratie zal niet lang duren.

En dat is dit seizoen tot nu toe in een notendop. Meer kan ik niet prijsgeven, want dan spoil ik teveel. Alleen, The Following is zo voorspelbaar dat de geoefende kijker het merendeel van de wendingen met een verrekijker ziet aankomen. Heeft het plot wat spanning nodig? Gooi er een follower bij. Is die follower door Ryan verwend met de dood? Gooi er maar nog een follower bij. Dit keer zien wij, onder andere, tweelingbroers die gek zijn, omdat het plot nou eenmaal wilt dat zij gek zijn. Nog steeds worden er zonder enige motivatie of introductie gekken op het beeldscherm getoverd. The Following zegt ons dan; 'ze doen het allemaal voor Joe of zij doen het allemaal voor deze dame'. Maar dat is lekker makkelijk, iedere keer dat als reden opvoeren zonder echt gegronde redenen te geven waarom zij Joe zo aanbidden. Echt waar, de verdomming van het publiek wordt bevorderd door The Following.

Maker Kevin Williamson en uitvoerend producent Marcos Siega beloofden beterschap dit seizoen: de politiediensten zouden minder incompetent en slimmer zijn, de serie zou meer karaktergedreven zijn en het verhaal strakker, meer een geheel. Ik moet eerlijk toegeven dat de serie er iets op is vooruit gegaan sinds de laatste afleveringen van het vorige seizoen, maar The Following is nog steeds bar slecht en bar slecht geschreven. Williamson en Siega hebben vrij weinig geleerd van het eerste seizoen. Ryan Hardy kun je onderhand 'Ryan Hardly' noemen, want de man leert nauwelijks van zijn fouten. Dat kun je Williamson en zijn schrijvers aanrekenen, zij schrijven het personage namelijk zo. De serie hanteert ook nog steeds de simpelste trucjes om de spanning te verhogen; Ryan gaat bijvoorbeeld nog steeds vrijwel altijd alleen, en dus in ondertal, achter followers aan. Hier kreeg de serie ook kritiek op vorig jaar en je kunt zien dat de makers dachten: 'oké, dan zorgen wij ervoor dat Ryan dit keer niet meer voor de FBI werkt'. Maar even serieus, dat maakt dit solistische gedrag van Ryan niet logischer, geloofwaardiger of begrijpelijker.

Verder volgen de afleveringen tot nu toe hetzelfde patroon als het eerste seizoen. Zoals ik al aangaf zijn mensen nog steeds om onverklaarbare redenen geobsedeerd door Joe, followers staan nog steeds zomaar op (na moe te zijn van het zitten) en wij krijgen weer te maken met een cult. FBI-agente Debra Parker is vervangen door een bijna identieke kopie met dezelfde haarkleur, lengte en bouw. Maar de FBI is nog steeds zo achterlijk, dat het lijkt alsof zij het woord hebben uitgevonden. Kunnen zij ooit maar iets goeds doen in deze serie, of enigszins competent lijken? Je zegt bijna je vertrouwen in politiediensten op als je ziet hoe zij worden weergegeven in deze serie. En Emma? Emma is nog steeds irritant en geobsedeerd door een man die haar leven alleen maar heeft bemoeilijkt, in plaats van verrijkt. En Mike wilt nog steeds vriendjes zijn met Ryan, maar wordt nog steeds (grotendeels) op een afstand gehouden. De dialogen liggen er nog steeds zo dik bovenop en brengen het materiaal helaas nergens. De dialogen benadrukken juist vaak onbedoeld hoe twijfelachtig deze serie is. De ene gek noemt de ander dan gek of twijfelt aan de beweegredenen van een andere gek, en als kijker denk je dan: 'hebben ze door dat ze juist accentueren hoe idioot dit allemaal is?'.

En The Following is nog steeds martelporno dat een zwak heeft voor het plegen van misdaden, vooral tegen vrouwen. Een vrouw in The Following is een object die gebruikt, misbruikt of vermoord wordt. Dus vrouwen die dit lezen: The Following heeft niet een al te hoge pet van jullie op. Ook het geweld is nog steeds grafisch, weinig functioneel en nergens voor nodig in deze mate. Je kunt je afvragen of de grens niet wordt overschreden en het gewoon exploitatie is. Geweld om geweld te laten zien. Wanneer wordt het simpelweg het parasiteren op zaaien van dood en verderf? Vooral omdat al dat dood en verderf geen functie heeft en bijna uitsluitend om een of andere drogreden wordt uitgevoerd. Joe en consorten zijn gek en zij houden van moorden, dus moorden zij. Een vrij dunne motivatie voor al het willekeurige leed die zij anderen berokkenen. Wat er, bijvoorbeeld, gebeurde bij een geliefde van een van de hoofdrolspelers in de zevende aflevering was gewoon afschuwelijk en helemaal nergens voor nodig. Als je als kijker echt denkt van wel, en ook zo grafisch, dan is The Following er echt in geslaagd om je voor de gek te houden. Dan ben jij waarschijnlijk óók een follower!

De kijkcijfers zijn al stukken minder voor dit seizoen, wat waarschijnlijk betekent dat meer en meer kijkers beginnen in te zien dat je voor kwaliteit niet bij The Following moet zijn. De serie werkt beter als guilty pleasure; iets dat je kijkt terwijl je weet dat het slecht is, maar toch blijft kijken ondanks dat je weet dat de kwaliteit hetzelfde zal blijven. En wat dat betreft zeg ik altijd dat je beter af bent met slechte televisie dan middelmatige televisie: slechte televisie blinkt tenminste uit in het slecht zijn, middelmatige televisie blinkt nergens in uit. En vaak vergeet men dat je moet weten wat slecht is, om het goede te kunnen waarderen; zo ook met televisie.

De serie is vernieuwd voor een derde seizoen, dus de acteurs zijn nog even de lul. Vooral Valory Curry (wiens Emma hinderlijk is) en Kevin Bacon verdienen beter. Deze serie is het levend bewijs dat elke acteur maar zo goed is als hun materiaal. Ik heb wat met slechte televisie, dus ik blijf kijken. Maar dat betekent niet dat ik de serie niet zie voor wat het is: een zeer slechte serie die te min is voor de meeste acteurs die hun naam aan het project hebben verbonden. Dat is de ware misdaad van The Following.
Volg The Following
The Reckoning
The Reckoning