8.5
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Fall – Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 2 april 2014.
4
0

The Fall – Seizoen 1

Door een nieuwsbericht op Mijnserie.nl kwam ik bij The Fall. Het heeft maar vijf aflevering van één uur en dat was dus voor mij in twee dagen bekeken. Helaas moet ik nu een tijd wachten op het tweede seizoen, want BBC 2 heeft een uitstekende eerste seizoen afgeleverd.

The Fall vertelt het verhaal van twee verschillende soort jagers. De één is de briljante commissaris rechercheur Stella Gibson, gespeeld door een beeldschone en ijskoude Gillian Anderson (The X-Files). En de ander is seriemoordenaar Paul Spector, gespeeld door Jamie Dornan (Once Upon a Time). Paul Spectors speelterrein is in Belfast en Gibson wordt gevraagd om te helpen bij het onderzoek. Al gauw ontdekt Gibson dat Belfast niet een stad is waar je makkelijk rondloopt. Om het minste geringste slaat de vlam in de pan en dan is zelfs de politie niet meer veilig voor de opgefokte menigte.

Gibson ontdekt dat er een verband is tussen drie moorden op jonge vrouwen. De jacht is dan geopend op Spector die naast seriemoordenaar ook nog een baan heeft als rouwcounselor. Hij is ook getrouwd en vader van twee kinderen. Hoe hij de ‘buit’ deelt met zijn dochter is eng en tegelijkertijd ontroerend. Hoe hij ook gebruik maakt van de kamer van zijn dochter is onbegrijpelijk. Maar kennelijk houdt hij wel van zijn gezin. Zijn handelingen als seriemoordenaar maar ook als vader en echtgenoot zijn walgelijk en komt bij mij als kijker nogal rauw en emotieloos over.

The Fall maakte op mijn veel indruk. Vooral de ijskoude, bijna uitdrukkingsloze Gibson als rechercheur is briljant gekozen voor een omgeving als Belfast. De iets wat nonchalante, emotieloze Spector past perfect naast Gibson. Hun leven is zo in beeld gebracht dat het lijkt alsof ze aan elkaar gelinkt zijn. Ook de rust en sereniteit die de serie uitstraalt staat haaks tegenover de hectiek van het vinden van de seriemoordenaar en de gevaarlijke omstandigheden in Belfast. De beide hoofdrolspelers staan garant voor vijf uur aan kijkgenot. Ze weten om te gaan met het script en maken er een prachtig kat en muis spel van.

Het einde is open en geeft daardoor voldoende ruimte voor het al aangekondigde tweede seizoen.

8.5 punten voor een boeiend eerste seizoen.
Volg The Fall