The Fall - Seizoen 3
8
Anonymous geeft The Fall - Seizoen 3 een 8.

The Fall - Seizoen 3

Overleeft Paul Spector (Jamie Dornan, Once Upon A Time) de aanslag die hem aan het eind van seizoen twee levensgevaarlijk gewond in de armen van hoofdinspecteur Stella Gibson (Gillian Anderson, X-Files) deed belanden? Die vraag hield de fans van de succesvolle Britse misdaadserie The Fall twee jaar lang bezig, tot zij op 29 september vorig jaar eindelijk werd beantwoord, voor de kijkers van BBC Two in ieder geval, Paul Spector redt het! Het kost moeite, dat moet gezegd, en Spector heeft een heuse bijna-doodervaring, maar uiteindelijk blijkt de lokroep van het leven te sterk. Helemaal ongeschonden komt hij echter niet uit de strijd. Fysiek is hij verrassend snel weer de oude, maar zijn geheugen laat hem flink in de steek. Van de voorbije zes jaren lijkt hij zich niets meer te herinneren en dat is nu juist de periode waarin hij de moorden gepleegd heeft die hij eerder aan Stella Gibson bekende. Toeval of niet? In ieder geval staat zij hierdoor voor de rechter met lege handen en daarom stelt zij met haar team alles in het werk om onweerlegbare bewijzen van Pauls misdrijven te verzamelen.

Daarom stelt zij met haar team alles in het werk om onweerlegbare bewijzen van Pauls misdrijven te verzamelen

Maar daar wil Sean Healy (Aiden McArdle, Mr Selfridge) graag een stokje voor steken. Healy is een ambitieus jurist met een bedenkelijke reputatie. Bedenkelijk doordat hij geen enkel middel schuwt om vrijspraak voor zijn cliënten te krijgen. En dat lijkt hem ook nu weer te lukken. Daarbij speelt Stella Gibson ongewild een belangrijke rol. Privé is zij waarschijnlijk van onbesproken gedrag, maar toch hangt er een geur van ‘foutheid’ om haar heen. Ze heeft bijvoorbeeld ooit een verhouding gehad met haar chef, Jim Burns (John Lynch, The Assets), en hoe zit het eigenlijk met die privételefoontjes die zij met Paul Spector pleegde toen hij nog op vrije voeten was? Speelde er stiekem iets tussen hen wat niet door de professionele beugel kon? Of heeft zij de man die Spector neerschoot min of meer naar de plek in het bos gelokt waar de aanslag plaatsvond?

Een andere bron van onrust in het verhaal is het gedrag van Katie Benedetto (Aisling Franciosi, Quirke). De voormalige oppas van de familie Spector is nog steeds smoorverliefd op Paul. Misschien is het beter te zeggen: totaal aan hem verslaafd. Ze is dan ook niet van plan zich door welke bewaker dan ook te laten tegenhouden. Ze wil Paul in het ziekenhuis opzoeken en hem helpen… tja, waarmee eigenlijk? Dat blijft min of meer in het ongewisse. De echte spanning komt toch door de verhulde dreiging die van de herstellende Paul Spector uitgaat. Hij doet zijn uiterste best om zijn geheugenverlies zo echt mogelijk te doen lijken, maar je voelt gewoon dat hij simuleert, dat er iets broeit. Het wachten is dus tot het beest in hem opnieuw losbreekt.

The Fall
© BBC Two
Te midden van de spelers die de cast voor dit derde seizoen vormen, komt de kijker een bekend gezicht tegen: Krister Henriksson (Wallander) speelt vanaf aflevering vier de rol van forensisch psychiater Dr. Larson en dat doet hij zoals hij de rol van Wallander speelde: bedachtzaam en sympathiek. Professioneel maar op een bepaalde manier ook wat naïef en dat komt hem uiteindelijk duur te staan.

Het derde seizoen van The Fall is zeker niet het sterkste – er gebeurt eigenlijk nogal weinig – maar merkwaardig genoeg heb ik me tijdens het kijken geen moment verveeld. De dreiging die van Paul Spector uitgaat, is voelbaar vanaf het eerste moment en dat houdt de kijker tot de allerlaatste aflevering geboeid; mij althans wel. Voortdurend worden vragen opgeworpen die de belangstelling op het juiste niveau houden. Lukt het Sean Healy de positie van Stella Gibson te ondergraven en Paul Spector op vrije voeten te krijgen? Hoeveel schade zal Katie Benedetto de hoofdrolspelers deze keer berokkenen? Lukt het Stella en haar team Paul nog meer moorden in de schoenen te schuiven en wat zal Dr. Larson tijdens zijn gesprekken met zijn bijzondere cliënt boven water weten te halen?

De dreiging die van Paul Spector uitgaat, is voelbaar vanaf het eerste moment.

Voor wie van nuances houdt, heb ik tot slot ook nog wel een paar minpuntjes. Zo blijft het verleden van Stella Gibson, dat toch min of meer als geheimzinnige onderstroom in het verhaal wordt ingeweven, uiteindelijk tamelijk vaag; geen thema eigenlijk. Verder wordt de verhaaldraad-Katie Benedetto naar mijn smaak wat erg gemakkelijk afgerond. Maar voor de oprechte Fall-fans, waartoe ik mijzelf zeker reken, is dat geneuzel. Die hebben The Fall één tot en met drie op dvd in de kast staan; op een prominente plaats, want dat is waar deze serie hoort.

Over de auter, Anonymous