7
Nico Hoeijmans geeft "The Big Bang Theory - Seizoen 5" een 7.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 28 april 2013.
0
0

The Big Bang Theory - Seizoen 5

De makers van The Big Bang Theory (TBBT) hebben zich in dit vijfde seizoen gerealiseerd dat enige vernieuwing aan de serie nodig was. Er moesten zich enkele ontwikkelingen voordoen die de aard van TBBT zouden veranderen maar waardoor men toch vanuit het gekozen startpunt het verhaal van de personages kon blijven vertellen.

Belangrijke veranderingen zijn terug te vinden in de karakters. In dit vijfde seizoen wordt pas goed duidelijk hoeveel Sheldon (Jim Parsons) in vergelijking met het eerste seizoen is veranderd. Hij is ontwikkeld van een sociaal apathisch persoon naar iemand die zich met tegenzin overgeeft aan allerlei sociale situaties en daar uiteindelijk meer van geniet dan hij zelf toe wil geven. Dit komt vooral door zijn relatie met Amy Farrah Fowler (Mayim Bialik) en de gebeurtenissen die in dit vijfde seizoen plaatsvinden. Het aandeel van Amy is in dit seizoen is weliswaar wat kleiner, maar ze zorgt wel voor de nodige veranderingen bij de narcistische, eigengereide Sheldon Cooper.

Een andere karakterverandering is te vinden in Leonard (Johnny Galecki). Zijn ontwikkeling uit zich vooral in zekerheid. Leonard durft meer te doen, al valt hij regelmatig nog terug op de onzekere, kleine ‘nerd’ die hij standaard in het eerste seizoen was. Zijn ‘rustig opbouwende relatie’ met Penny (Kaley Cuoco) is een mooie plek waar dit tot uiting komt en die zorgt in dit seizoen voor een subtiele vorm van erg fijne humor.

De grootste verandering is echter niet waar te nemen in de karakters; deze zit in de ontwikkeling van het verhaal. Een traditionele sitcom kent weinig ontwikkeling over tijd. Deze premisse heeft TBBT enigszins overboord gegooid. Er is heel duidelijk te zien dat er tijd over bepaalde dingen heen gaan. Dit uit zich bijvoorbeeld bij Howard (Simon Helberg). Hij heeft Bernadette (Melissa Rauch) ten huwelijk gevraagd waardoor het publiek in verschillende afleveringen de voorbereidingen van het huwelijk ziet. Tevens gaat hij de ruimte in, wat hij niet ziet zitten, en waar de schrijvers in verschillende afleveringen door het seizoen heen op een subtiele manier terug komen.

Het verschil met andere comedyseries, bijvoorbeeld Friends, is dat de voorbereidingen voor het huwelijk en de ruimtereis niet iedere aflevering belangrijk zijn. Soms komt het in een aflevering voorbij, soms staat het centraal in een aflevering en soms wordt het niet in de aflevering genoemd. Dit realistische gebruik van tijd in de sitcom heeft een positieve uitwerking op de serie. De ontwikkelingen volgen elkaar logisch op waarbij regelmatig een van de vaste karakters het hoofdverhaal draagt in plaats van dat het hoofdverhaal, zoals in de eerste seizoenen, meestal om Leonard draait. Een mooi voorbeeld is de laatste aflevering van dit seizoen, waar Howard overduidelijk de meest centrale persoon is.

The Big Bang Theory blijft op deze manier een serie met een heel eigen karakter. Waar de personages en de soort humor dit al jaren waren en waar de veelgebruikte locaties inmiddels zo typisch, herkenbaar en onmisbaar voor de serie zijn geworden, daar is de toevoeging van een meer real lifetime-beleving een welkome aanvulling. Wel blijft het zo dat het karakter van Amy erg tegen het karikaturale aan zit. Hoewel je van de humor van TBBT moet houden, gaan haar obsessieve en vreemde karaktertrekken veel kijkers net te ver. Alsof de serie zichzelf te kijk wil zetten. Desalniettemin is de kwaliteit in het vijfde seizoen gewaarborgd. Eens kijken wat het zesde seizoen te brengen heeft.
Volg The Big Bang Theory
Unraveling the Mystery: A Big Bang Farewell
12x24