7.5
Nico Hoeijmans geeft "3rd Rock from the Sun - Hele serie" een 7.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 19 september 2017.
3
0

3rd Rock from the Sun - Hele serie

Uit een melkwegstelsel hier ver vandaan en met een Rambler American "400" Convertible zijn vier buitenaardse wezens op aarde geland om het gedrag, de potentie en eigenaardigheden van ons aardse volkje te bestuderen. Het team bestaat uit high commander Dick Solomon (John Lithgow, The Crown), security officer Sally Solomon (Kirsten Johnston, The Exes), information officer Tommy Solomon (Joseph Gordon-Levitt, Inception) en transmitter Harry Solomon (French Stewart, The Middle). Zij rapporteren aan hun baas The Big Giant Head, die later in de serie vertolkt zal worden door William Shatner (Star Trek).

De aardse karakters krijgen heel wat voor hun kiezen met de eigenaardigheden van de buitenaardse wezens

Op aarde maakt de 'familie' Solomon al snel contact met hun huurbaas Mrs Dubcek (Elmarie Wendel, NYPD Blue), politie-agent Don Orvell (Wayne Knight, The Exes), secretaresse Nina (Simbi Khali, Martin) en professor aan Pendleton Universiteit Mary Albright (Jane Curtin, The Librarians), al snel de grote liefde van Dick. Deze aardse karakters krijgen heel wat voor hun kiezen met de eigenaardigheden van de buitenaardse wezens, die opzichtig falen in hun missie in de menselijke samenleving te integreren.

"3rd Rock'' is een komedie uit de jaren negentig maar zit boordevol humor die ook vandaag de dag moeiteloos mee kan. Veel speelt zich af op het gebied van emotie, daar onze buitenaardse vrienden alle emoties voor het eerst ervaren. Dat helpt de humor grotendeels tijdloos te houden, emoties houdt iedereen. Ook de herhaling dat een nieuwe ervaring, uitdrukking of gezegde al te letterlijk wordt genomen, leidt tot de nodige absurdistische situaties. Dat is meteen ook de kracht van de serie.

Acteurs als John Lithgow en Kirsten Johnston zijn zeer bedreven in deze manier van over-the-top spelen. Het plezier en vermaak dat uit hun spel blijkt, houdt de serie met gemak overeind. Dit terwijl Jane Curtin en Wayne Knight uitstekend fungeren als aangevers. Voeg daar een over het algemeen scherpzinnige verhaallijn aan toe en 3rd Rock from the Sun is een lekker wegkijkende comedyserie.

De meeste seizoenen hebben zo hun betere en mindere afleveringen, maar over het geheel genomen houdt de serie een constant niveau, iets wat niet veel comedyseries kunnen zeggen. Een van de leuke dingen aan 3rd Rock is de vaste kern aan extra's die meedoet, bijvoorbeeld de zoon van John Lithgow -hij speelt een leerling (Leon) in de natuurkundeklas van Dick Solomon - of aartsvijand van Dick, Professor Strudwick (Ron West, Burn-Up Excess). Dit zorgt ervoor dat veel karakters binnen 3rd Rock voor herkenning zorgen, hoe klein de rol vaak ook is.

Een nadeel aan 3rd Rock from the Sun is iets waar veel comedyseries mee kampen: teveel afleveringen na elkaar kijken, maakt de serie wat eentonig. Dan is het goed te merken dat de humor nu en dan een herhaaloefening in een nieuw jasje is. Dat is niet erg, maar doet enigszins af aan het (langdurige) kijkplezier van de serie.

Als fan van komedies uit de jaren '90/'00 is dit er een die niet mag worden overgeslagen. Dompel je onder in de grandeur van het kleine Rutherford, Ohio, Amerika en laat je verrassen door de vier paar ogen van vier aliens, die zich het mens-zijn uiteindelijk nog best aardig eigen proberen te maken.
3rd Rock from the Sun
© NBC
Volg 3rd Rock from the Sun