5.5
Nico Hoeijmans geeft "The Big Bang Theory - Seizoen 8 (DVD)" een 5.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 9 Maart 2016.
1
0

The Big Bang Theory - Seizoen 8 (DVD)

Acht seizoenen geleden begon het met een echte 'Big Bang'. The Big Bang Theory (TBBT) mocht destijds toch wel de nieuwe hitcomedy van televisieland worden genoemd. Nu zoveel seizoenen verder is de impact een heel stuk kleiner. Waar seizoen zeven mooie openingen bood voor het banen van nieuwe paden middels vertrouwde routes, wordt dat in het achtste TBBT-seizoen in één aflevering weer weggegooid.
Dit seizoen start met Sheldon (Jim Parsons) die terugkeert van zijn treinreis. Hoe glorieus men die zich ook heeft mogen voorstellen, het tegenovergestelde is waar gebleken. Leonard (Johnny Galecki) en Penny (Kaley Cuoco-Sweeting) halen hem op en horen de wat trieste verhalen over zijn avontuur aan.

[image-56524]
Is er dan niets veranderd aan de serie? Jawel hoor, Penny heeft gekozen voor een nieuwe look en een nieuw carrièrepad, maar dan hebben we het wel gehad. De terugkeer van Sheldon is voor de schrijvers de oplossing geweest om de premisse van de serie in de eerste aflevering al te herstellen. Een premisse die in de afgelopen seizoen steeds meer veranderde van nerds die om moeten gaan met sociale situaties naar vrienden met vriendinnen die grappige dingen meemaken (en elkaar mateloos irriteren). Waar die verschuiving al een negatieve invloed op de kwaliteit had, is de terugkeer naar die premisse in dit seizoen dat nog meer.

De terugkeer van Sheldon is voor de schrijvers de oplossing geweest om de premisse van de serie in de eerste aflevering al te herstellen.

In The Big Bang Theory wordt nog altijd sterk geacteerd en zijn de karakters het grote pluspunt. Sheldon, Leonard, Penny, Howard (Simon Helberg) en Rajesh (Kunal Nayyar) maken de serie nog tot wat deze is, inmiddels al enige seizoenen met aanvulling van Bernadette (Melissa Rauch) en Amy (Mayim Bialik). Maar nu zelfs Raj een vaste vriendin heeft en zonder problemen met vrouwen kan praten zijn alle vaste gimmicks, behalve de irritatie die Sheldon oproept, zo'n beetje uit het script geschreven.

En daar zit meteen ook het grote probleem. The Big Bang Theory is een heel vluchtige serie geworden, zonder veel memorabele momenten en met slechts een enkele uitspringende aflevering (met name in het midden van het seizoen). Een eervolle vermelding mag worden gemaakt voor het eerbetoon aan de overleden Carol Ann Susi. Zij speelde Debbie Wolowitz, de moeder van Howard. De aflevering ter nagedachtenis aan haar is een van de beste uit dit achtste seizoen.

The Big Bang Theory
© CBS

TBBT ziet er nog altijd strak uit, dat zeker. Dat wat wordt neergezet door de acteurs wordt uitstekend gedaan. De kijkcijfers? Die zijn prima. Maar toch: de glans is er af, de flair is weg. De eens zo geprezen comedyserie is verworden tot een vluchtig tussendoortje. De simpele dvd-uitgave kan daar niets extra's aan toevoegen, met een wat standaard blooperreal, een Comic-Con presentatie en enkele andere kleine items (met uitzondering van nog een eerbetoon aan Suzi). Tijd om mooi af te ronden en met een positief imago het televisielandschap te verlaten, want eigenlijk is dit seizoen al net niet meer voldoende.
Volg The Big Bang Theory
Unraveling the Mystery: A Big Bang Farewell
12x24