The 100 - Seizoen 4
8
Anonymous geeft The 100 - Seizoen 4 een 8.

The 100 - Seizoen 4

Een paar maanden geleden heb ik deze geliefde Netflix serie pas ontdekt en nu is het alweer tijd voor een recensie van het vierde seizoen. Ik heb het over The 100. Deze post-apocalyptische dramaserie, gebaseerd op de gelijknamige roman van Kass Morgan, vind ik persoonlijk een van de beste in zijn genre en ik heb er altijd met veel plezier naar gekeken. Maar is dit bij het vierde seizoen ook nog het geval?

The 100 gaat over een groep jongeren die vanaf een ruimteschip worden teruggestuurd naar de aarde om te testen of hij weer bewoonbaar is. Dit speelt zich ongeveer een eeuw later af nadat er zich een nucleaire ramp heeft voltrokken die de aarde compleet heeft verwoest. In het vierde seizoen ligt er een groter gevaar dan ooit op de loer, en dan rest de vraag: welk plan heeft Clarke (Eliza Taylor, The November Man) nu weer bedacht?

[image-22928]
Wat zo ontzettend sterk is aan The 100, al vanaf het eerste seizoen, is dat ondanks dat het gezien kan worden als een tienerdrama, het echter niet om romantiek of seks gaat. De verwoeste wereld staat sterk in zijn schoenen, er zit veel spanning in en de strijd om te overleven is hard maar erg boeiend om naar te kijken, maar dat is niet het enige. Er worden serieuze thema’s behandeld als macht, verlies, loyaliteit en oorlog. De personages krijgen constant morele dillema's voorgelegd. Hun reacties daarop tonen niet alleen de complexiteit van menselijke emoties maar ook hoe ieder persoon op zijn eigen manier met gebeurtenissen omgaat of verwerkt. In het vierde seizoen is de angst continu voelbaar en wordt de constante druk om iedereen te redden alleen maar zwaarder.

Ondanks dat de thematiek herhaald wordt, seizoen na seizoen, groeien de personages wel. Denk bijvoorbeeld aan de metamorfose van Octavia (Marie Avgeropoulos, 50/50). Zij groeit van onzeker meisje uit tot een ware strijder. Vooral de aflevering ‘Die All, Die Merrily’ waarin Octavia en strijders van iedere clan een rituele strijd voeren tot de dood, is hier een mooi voorbeeld van.

Het enige nadeel aan de seizoen finale is dat we een jaar moeten wachten om erachter te komen hoe het verder gaat.

Om eerlijk te zijn ben ik het bij de start van het vierde seizoen even allemaal kwijt. Het verhaal gaat snel wat op zich niet erg is maar het oogt erg rommelig waardoor de serie zich verliest en inzakt. Dit viel ook al op in het derde seizoen dat soms ook rommelig overkwam, maar The 100 weet wel altijd alles op een goede manier bij elkaar te brengen en af te ronden. Ook dit seizoen weet de serie zich, met name naar het einde toe, weer te herpakken. De laatste aflevering zit vol met actie, zelfopoffering en de spanning is om te snijden. Het enige nadeel aan de seizoensfinale is dat we een jaar moeten wachten om erachter te komen hoe het verder gaat.

Hoewel het vierde seizoen soms wat rommelig oogt is The 100 nog steeds erg vermakelijk om naar te kijken. De serie weet nog steeds te verrassen en blijft wat mij betreft nog steeds een van de betere in zijn genre. Wat ben ik benieuwd naar het vijfde seizoen… ik kan niet wachten. Laat die nieuwe morele dilemma’s maar komen.

Over de auter, Anonymous

Reacties (27)

HereIsTom
15 juni 2017, 11:08
Ik had het niet beter kunnen beschrijven!
1
renzoroy
15 juni 2017, 16:51
Seizoen 4 was net zo saai als seizoen 3 en valt wederom met veel dingen steeds in herhaling. Spannend is het nergens, want je weet toch wel dat bepaalde hoofdrolspelers alles overleven. Dan die time jump aan het eind...eeuhm ok. Ik zal seizoen 5 zeker ook gaan kijken omdat ik altijd zonde vind om na 4 seizoenen te stoppen met een serie en ergens blijf ik dan ook hopen dat het weer de kwaliteit van de 1e 2 seizoenen weet te pakken, maar dat zie ik somber in.
Toon spoiler
-2
seriefan90
15 juni 2017, 18:39
Nee hoor geen enkel seizoen van the 100 is saai.
2
renzoroy
15 juni 2017, 18:46
dat mag je vinden, als je van herhaling houd. Is voornamelijk steeds ruzie en verraad onderling. :p
2
renzoroy
15 juni 2017, 16:54
Oh en btw.. the 100 is geen Netflix serie, het is een serie van The CW.
2
anonymous
15 juni 2017, 20:17
Je hebt helemaal gelijk... slordige fout mij! ;)
2
renzoroy
15 juni 2017, 20:19
haha, nou d8, ik wijs je er even op :P
0
HereIsTom
15 juni 2017, 21:05
Wat een onzin reacties weer! Het is helemaal niet saai! Natuurlijk is het verhaal na een paar seizoenen bekend , maar dat is bij elke serie.
Als je saai bedoelt heb je zeker naar goede tijden slechte tijden gekeken!
En wat maakt het uit dat het van CW is, die heeft ook prachtige series!
1
renzoroy
15 juni 2017, 21:22
Dat ik een serie saai vind worden is onzin? Ik ken genoeg series die naar meerdere seizoenen nog steeds vernieuwend zijn hoor, dus nee, dat is niet bij elke serie. GTST kijk ik niet. Maakt mij niks uit dat de serie niet van Netflix is, maar als je de recensie leest, begint het er mee te vermelden dat het een netflix serie is, wat het niet is. Daar wees ik de recensist even op. Om al mijn berichten hier meteen weer duimpje naar beneden te doen, is vrij kinderachtig, maar ik heb eerder al zo'n lompe discussie met jou gehad bij Fargo, die jij een 1 hebt gegeven omdat je de serie niet begrijpt (wat echt een domme reden is om een serie met een 1 te beoordelen).... Zie je mij deze serie een 1 geven?? Ik vond het begin erg goed, na seizoen 2 viel het naar mijn mening erg in herhaling.
4
HereIsTom
15 juni 2017, 21:59
Ja wij verschillen duidelijk van smaak, Fargo is een serie voor als je echt niks beters te doen hebt en dan is het nog zonde van je tijd om daar naar te kijken, dat kun je van de 100 niet zeggen! ;-)
-2
kroepoek1989
15 juni 2017, 23:44
Volgens mij geeft dit duidelijk aan dat ieder persoon een andere smaak heeft toch??
Ik ben het hier gedeeltelijk eens met renzoroy, er is veel herhaling in de gehele serie. Het grootste gedeelte van seizoen 4 vond ik maar lafjes voortkabbelen. Met af en toe is een positieve uitschieter. Daartegen vond ik de seizoensfinale wel erg sterk en zeer vermakelijk. Hierdoor toch benieuwd naar seizoen 5
0
renzoroy
15 juni 2017, 23:58
kijk, dat slaat echt nergens op wat je over Fargo zegt. Dat is een meesterlijke serie en daar kan je het niet mee eens zijn, maar onderbouw dat dan met een goede reden i.p.v. gewoon roepen dat het zo slecht is, zonder te zeggen wat je er zo slecht aan vind. Het zal wel je intelligentie ten boven gaan of zo. x-on:kroepoek1989, ergens vond ik de seizoensfinale ook wel aardig, alleen niet echt spannend omdat je toch wel weet dat ze het overleven. Op dat punt zouden ze het net zoals GOT moeten doen, waar van alles kan gebeuren met elk personage, dat maakt het al heel wat spannender en beter :).
Toon spoiler
3
Anouk
16 juni 2017, 00:49
Iedereen mag zijn eigen mening hebben. Wat de een verschrikkelijk vindt, vindt de ander geweldig. Gelukkig zijn er zoveel series dat er voor iedereen wel wat bij zit :) maar dat iemand een andere mening heeft is geen reden om lelijk te doen
2
DavidPrice
16 juni 2017, 07:10