8
Mandy Gelling-Potharst geeft "The Mantis - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 27 september 2018.
1
0

The Mantis - Seizoen 1

Bidsprinkhanen (Mantis) zijn een groep van insecten die wereldwijd voorkomen en behoren tot de orde Mantodea. Zij onderscheiden zich van de rechtvleugelige doordat ze zonder uitzondering carnivoor zijn, ze staan bekend als vraatzuchtig en kannibalistisch.

Al jaren ben ik gefascineerd door seriemoordenaars, wat ze beweegt en waarom ze zulke wreedheden begaan. Zelf ben ik absoluut geweldloos, op de verdwaalde vlieg of mug na die steevast onder mijn vliegenmepper terecht komen. Maar een spin die niets in ons huis te zoeken heeft pak ik op en zet ik buiten, kan die de vliegen en muggen daar vermoorden en opeten, scheelt mij weer. Maar komt er iets op mijn pad dat gaat over een seriemoordenaar wil ik het zien of lezen.

Zo ook The Mantis, Le Mante, die mij aangeraden werd door een MijnSerie-lid. Lang stond deze op mijn wensenlijst, maar telkens liet ik andere series voorgaan. Deze week had ik dan eindelijk zo iets van: oké het is van Franse makelij, maar ik heb ondertussen ook al Zweedse, Duitse, Finse en zelfs Nederlandse series gezien, deze kan er nog wel bij. En ik heb er geen spijt van gekregen. De serie vertelt op een vlotte manier het verhaal over een seriemoordenaar en haar copycat.

Ik heb er geen spijt van gekregen

Het verhaal van The Mantis wordt uitstekend opgebouwd en soms heb je het idee dat je naar een soort Zweedse noir-serie zit te kijken. Maar helaas voor The Mantis laten de foutjes in het verhaal als geheel ze in de steek om echt in aanmerking te komen voor een meer dan uitstekende serie. Carole Bouquet (Rosemary’s Baby) is de prachtige actrice die velen van ons nog zullen herkennen als de Bond-girl uit For Your Eyes Only. De nog steeds mooie actrice overtuigt me maar net als koelbloedige seriemoordenaar.

The Mantis
© TF1

8 punten voor een mooie Franse seriemoordenaar en haar opvolger m/v.

Ook weet ik niet of het eerbetonen zijn, of dat ze hebben gedacht: beter goed nagemaakt dan slecht zelf bedacht. Maar er komen vele andere series en films voorbij in het verhaal. Ik hou me maar bij de gedachten dat het eerbetonen zijn aan onder anderen Hannibal en Stephen King. De acteurs weten prima weg met het verhaal en ook de copycat laat zich lastig raden. Pas na een aantal afleveringen begon het bij ons in de huiskamer te dagen. Maar niet voordat al een aantal anderen onnodig beschuldigd waren door ons.

Hoofdrolspeler Fred Testot (Sam), weet me als Damien Carrot af en toe mateloos te irriteren. ‘Doe je mond dan open’, roep ik wezenloos naar de televisie. En van Elodie Navarre (Le Bureau des Légendes) als Szofia Kovacs weet ik niet goed wat ik moet denken. Is ze nu een baantjesjager en een jaloers kreng of is ze gewoonweg een goede rechercheur? De prachtige Manon Azem (Section De Recherches) vond ik een vreemde keuze als Lucie, vrouw van Damien. Maar haar acteerwerk is zeker niet slecht en daar gaat het uiteindelijk om.

In The Mantis vallen een aantal dingen sterk op. De verhaalopbouw, de vlotte on-Franse manier van vertellen, de afwezigheid van onnodige verhaallijnen en de soms prachtige scène overgangen. Het camerawerk en het script weten de kijker te vangen en dat werkt zeer sterk in het voordeel. Het verhaal heeft een min of meer verrassend einde en het verhaal is daarmee dan ook afgerond. Geen tweede seizoen en dat is prima. Je blijft ook niet met een gevoel op de bank achter dat er nog iets moet worden afgemaakt. 8 punten voor een mooie Franse seriemoordenaar en haar opvolger m/v.
Volg The Mantis
Episode 6
Episode 6