The Letter for the King - Seizoen 1
7
Bo Verhoef geeft The Letter for the King - Seizoen 1 een 7.

The Letter for the King - Seizoen 1

Heb je nog niets van deze serie gezien? Lees dan eerst mijn recensie over de eerste aflevering en beoordeel zelf of je de serie wilt gaan kijken. Kom daarna terug en kijk of je het eens bent met mijn mening over de nieuwste Netflix Original: The Letter for the King.

The Letter for the King is (in eerste instantie) gebaseerd op het Nederlandse boek De brief voor de Koning. De brief voor de Koning is in 1962 geschreven door Tonke Dragt. Het boek is in 2008 verfilmd in het Nederlands, vertaald in het Engels in 2013 en dit jaar te zien als wereldwijde Netflix Original. De serie heeft in totaal zes afleveringen. Ik zei dat de serie in eerste instantie is gebaseerd op het boek, omdat de serie eigenlijk enorm afwijkt van het originele verhaal. Heb je het boek gelezen of ken je het verhaal uit je hoofd? Laat het dan los. Je kunt namelijk alleen echt genieten van deze serie als je al je kennis en gevoelens over het boek wegstopt

Kijkervaring: een dikke 10! Toch blijf er iets knagen…

.

De serie begint met een verhaal over een wereld in de twaalfde eeuw, waarin de noordelijke koninkrijken Unauwen en Dagonaut in oorlog zijn met hun zuiderburen Eviellan. Een oorlog die is gestart door de bloeddorstige Prins Viridian (Gijs Blom), zoon van Koning Favian van Unauwen. Hij is erop gebrand om zijn krachten te versterken en te gebruiken om te heersen over alle koninkrijken. Er is een speciale held voor nodig om de duisternis die daarmee gepaard gaat te bestrijden, maar wie is die held en waarom?

Hoofdpersonage van deze serie is een jonge jongen genaamd Tiuri (Amir Wilson, bekend van Dark Materials). De sympathieke, maar niet zo sterke, jongen is geboren in Eviellan en als baby geadopteerd door een befaamde ridder uit het koninkrijk Dagonaut. Tiuri heeft geen specifieke ambities. Hij wil geen ridder worden, maar zijn stiefvader wil graag dat Tiuri de familietraditie volgt. Tiuri doet (onder dwang) mee aan de proeven, maar alleen met hulp van zijn stiefvader doorstaat hij alle rondes. De laatste proef is echter een hele moeilijke. Alle schildknapen die nog in de race zijn om ridder te worden, moeten een nacht (wakker) doorbrengen in een spookachtige, afgelegen tempel, zonder tegen elkaar te praten of de tempel te verlaten.

De nacht wordt echter onderbroken door de komst van een edelknaap die de legendarische en mysterieuze, maar zwaar gewonde, zwarte ridder met het witte schild bedient. De ridder wijst Tiuri op een brief die binnen veertien dagen bezorgd moet worden aan Koning Favian (Yorick van Wageningen) van Unauwen. Deze brief moet ervoor zorgen dat prins Viridian wordt gestopt. Alles wijst er op dat het een gevaarlijke en moeilijke taak is, omdat er veel mensen zijn die hem willen dwarsbomen zodat de brief nooit de koning zal bereiken. Toch wordt hij min of meer gedwongen om deze onmogelijke taak te accepteren. Dus gaat Tiuri op avontuur om de brief te bezorgen, met alle gevolgen van dien.

Onderweg komt Tiuri in helse problemen en komen er steeds meer uitdagingen op zijn pad. De rode ridders van Viridian proberen hem op allerlei mogelijke manieren te stoppen. Ook de andere ridders van Unauwen zijn op Tiuri uit omdat ze denken dat hij de zwarte ridder met het witte schild heeft vermoord. Ondanks dat Tiuri wordt bijgestaan door verschillende personages tijdens zijn opdracht, wordt het steeds moeilijker om de brief op tijd in Unauwen te krijgen. Gaat het hem lukken en wordt Prins Viridian inderdaad op tijd gestopt?

Hoewel er misschien een hoop magie is toegevoegd aan de serie, miste ik die magische ondertoon uit het extreem spannende verhaal van het boek.

Het acteerwerk van Amir Wilson is goed en ik denk dat hij de versie van Tiuri die was bedacht voor de serie uitstekend neerzet. Ook de rest van de cast weet hoe ze hun personages moeten spelen. Toch zijn zes afleveringen eigenlijk niet genoeg om het hele verhaal op de juiste manier over te brengen. Je leert de personages net niet goed genoeg kennen, je krijgt geen hele concrete antwoorden op belangrijke vragen en ook zijn sommige scènes wel heel erg onrealistisch. Begrijp me niet verkeerd, de opbouw van het verhaal is prima en ook wel goed verdeeld over de zes afleveringen, maar toch had het hier en daar nog wat beter gekund qua spanning of uitwerking. Dat geldt trouwens niet voor het camerawerk, de decors en de fantastische aankleding en kostuums van de serie. Kijkervaring: een dikke 10! Toch blijf er iets knagen…

Ik heb al gezegd dat je het boek los moet laten. Maar toch wil ik voor de volledigheid de grootste verschillen benoemen. Los van het hoofdverhaal, de brief en de namen van de personages en koninkrijken is er namelijk weinig overgebleven van het originele verhaal. Er is veel meer fantasy, meer grote opgeblazen scènes en minder diepgaande dialogen. Tiuri is bijna niet alleen tijdens zijn avontuur en er zijn ineens een boel extra verhaallijnen bij gekomen. Hoewel er misschien een hoop magie is toegevoegd aan de serie, miste ik die magische ondertoon uit het extreem spannende verhaal van het boek. The Letter for the King is gewoon een prima serie om te kijken zolang we thuis moeten blijven, maar mocht je nog meer tijd over hebben, lees dan vooral het boek!

Over de auter, Bo Verhoef

Bo Verhoef
Bo woont en werkt in Enschede en is simpelweg verslaafd aan televisieseries. Misdaad, drama, thrillers of zoetsappige niemendalletjes. Geen genre is haar te gek. Haar meest favoriete series zijn Grey's Anatomy, The Handmaid's Tale, Manhunt: Unabomber, The Crown, Luther, Bodyguard en series die zijn gebaseerd op boeken of waargebeurde verhalen.
Bekijk profiel van Bo Verhoef