7.5
Bo Verhoef geeft "The Alienist - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 10 maart 2018.
3
0

The Alienist - Eerste aflevering

24 jaar nadat het boek van Caleb Carr bestseller was, is The Alienist eindelijk te bekijken in plaats van alleen maar te lezen. Jarenlang werd er gekeken naar de mogelijkheid om het boek te verfilmen, echter bleek het te ingewikkeld voor die tijd en voor de lengte van één film. Nu, in 2018, is het eindelijk zo ver. The Alienist is een serie met tien afleveringen en wordt uitgezonden door de Amerikaanse zender TNT.

Toch is The Alienist wel weer een van de vele series die gaat over een seriemoordenaar.

De serie speelt zich af in New York rond het jaar 1896. Een jongensprostituee is vermoord en ernstig verminkt. Het feit dat hij een prostituee was, en ook nog eens meisjeskleren aan heeft, zorgt ervoor dat de lokale politie niet geïnteresseerd is in deze zaak. Echter door de ongewoon brutale ontheiliging van het lijk is Dr. Laszlo Kreizler (Daniel Brühl, Captain America: Civil War) wel geïnteresseerd. Kreizler is een psycholoog en expert op het gebied van ‘mensen die vervreemd zijn’, of zoals anderen het noemen, ‘alienists’. Hij begint te geloven dat deze moord deel uitmaakt van een reeks die door dezelfde gestoorde dader is gepleegd. Daarom vormt hij een team samen met New York Times illustrator John Moore (Luke Evans), een opkomende politiecommissaris genaamd Theodore Roosevelt (Brian Geraghty) en rijke protofeminist Sara Howard (Dakota Fanning).

The Alienist speelt zich af voor de geboorte van de moderne forensische wetenschap, de interesse in psychische aandoeningen of gedachtes van seriemoordenaars. Brühl, Evans en Fanning vormen samen een voor die tijd moderne groep die zich bezighoudt met criminele psychologie, een studie dat zich onderscheidt van de kwakzalverij in die tijd. Daarnaast gebruiken ze nieuwerwetse technieken, die de politie op dat moment nog niet vertrouwd. Brühl speelt zijn rol geloofwaardig. Ik kende hem nog niet, maar ik denk dat hij wel past bij de rol die hij hier moet neer zetten. Van Fanning ben ik altijd al fan geweest en ook in deze rol speelt ze weer goed. Bij Evans heb ik daar nog mijn twijfels bij. Ik weet niet of ik hem vind passen bij de rol. Maar misschien moet dit drietal nog even wat groeien in de serie.

De toon in de serie is voornamelijk vrij troosteloos en grauw. Het past natuurlijk bij de slonzige bordelen en sloppenwijken van New York in die tijd, waar immigranten en sekswerkers in vreselijke armoede leven. De setting met de grauwe modderplassen in de geplaveide straten, de verweerde interieurs en geroeste trappenhuizen maken de serie compleet. Toch is The Alienist wel weer een van de vele series die gaat over een seriemoordenaar. En wat de setting dan ook is of in welke tijd de serie dan ook plaatsvindt, het verhaal blijft uiteindelijk lijken op al die andere seriemoordenaarseries.
Volg The Alienist
Better Angels
Better Angels