7.5
Bo Verhoef geeft "The ABC Murders - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 8 januari 2019.
1
0

The ABC Murders - Eerste aflevering

Als je benieuwd bent naar dé verfilming van een van de bekendste boeken van Agatha Christie, dan ben je niet aan het juiste adres. Want ik kan je eerlijk vertellen, als je deze serie non-stop met het boek gaat vergelijken kom je bedrogen uit. Maar met welke verfilming is dat eigenlijk niet zo? Ik heb je in elk geval gewaarschuwd, voor het geval dat.

Ja, de serie is heftig, kil, bruut en somber. Maar wel enorm meeslepend.

In Engeland is het een traditie, tijdens kerst een spannende detective serie of film kijken met vrienden en familie. Tijdens de kerst van 2018 werden we daarom getrakteerd op de verfilming van het sombere en kille boek The ABC Murders van Agatha Christie, een van ’s werelds bekendste detective schrijfsters. De driedelige bewerking van de klassieke roman heeft een sterrencast met John Malkovich (Bird Box) als detective Hercule Poirot, Rubert Grint (Harry Potter) als inspecteur Crome, Freya Mavor (Skins) als Thora Grey en Michael Shaeffer en Eamon Farren (beide bekend van Twin Peaks’) als sergeant Yelland en Alexandre Bonaparte Cust.

De serie speelt zich af in 1933. Een seriemoordenaar reist over de hele lengte en breedte van Groot-Brittannië om zijn slachtoffers te vinden en te doden. De moordenaar gebruikt de alias ABC en gebruikt een patroon. Het eerste slachtoffer is Alice Asher in Andover. Het tweede slachtoffer is Betty Barnard in Bexhill. Voel je hem aan komen? Daarnaast laat de moordenaar een kopie van de ABC-spoorweggids achter op de plaats van elke moord.

Waarom de moordenaar dit patroon volgt is onbekend, maar de moordenaar leer je als kijker wel kennen. Hij is een kousverkoper die Cust heet, beheert een typemachine, begeert jonge vrouwen en is geobsedeerd door zijn eigen plannen. Eamon Farren speelt hem onwijs overtuigend griezelig en precies hoe je zijn karakter verwacht. Hij is eng, maar betrokken. Hij is sinister en communiceert er op los met zijn slachtoffers voordat hij toeslaat. Ze kleineren hem en vervolgens eindigen ze met hun kelen doorgesneden of gewurgd door een van zijn kousen. En ook al zie je de moorden niet, de sterfgevallen zijn vreselijk levendig.

Terwijl de geroemde detective Poirot deze moordenaar probeert te vinden en de moorden probeert te onderzoeken, wordt hij op elk front gedwarsboomd. Wat er natuurlijk voor zorgt dat hij overal in twijfel wordt getrokken, zowel zijn autoriteit, als zijn integriteit en zelfs zijn identiteit. De (politie)wereld is veranderd nu Poirot gepensioneerd is en wat eerst gouden tijden waren, is nu vergane glorie. Malkovich speelt een bijzondere rol en dat is terug te zien. Hij heeft zich het karakter van Poirot eigen gemaakt. Ik denk dat Malkovich dat ontzettend goed neer zet en dicht bij het karakter blijft, ook al zijn er zo nu en dan verschillen met de Poirot uit de boeken.

Zo veel vragen en je hoeft maar drie afleveringen te kijken om achter de antwoorden te komen.

Ja, de serie is heftig, kil, bruut en somber. Maar wel enorm meeslepend. Je wilt weten hoe Cust verder gaat en je wilt weten of en hoe Poirot hem te pakken gaat krijgen. Juist het feit dat de serie beide kanten belicht maakt het zo interessant denk ik. Maar bij detectives geldt natuurlijk ‘Niets is wat het lijkt’. Zo veel vragen en je hoeft maar drie afleveringen te kijken om achter de antwoorden te komen. Ik zou zeggen, ga er even lekker voor zitten en je begint het nieuwe jaar in elk geval met een heerlijk goede miniserie.
Volg The ABC Murders
Episode 3
Episode 3