7
Mandy Gelling-Potharst geeft "Sun Records - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 19 Mei 2017.
0
0

Sun Records - Seizoen 1

Wat een enorm gemiste kans, deze muzikale serie van CMT. Het gegeven was aanleiding om Sun Records boven aan mijn te-kijken-lijst te zetten. Maar ze hebben het helaas laten liggen. De acteurs waren er, de muziek, het narratief ook, maar het is het net niet. Steeds zat ik zinloos te wachten tot het verhaal me mee zou nemen op een tocht naar het begin van Johnny Cash (Kevin Fonteyne, Melissa & Joey), Jerry Lee Lewis (Chistian Lees, Parents), Ike Turner (Kerry D. Holliday), Elvis Presley (Drake Milligan), en vele anderen. Maar het verhaal hield mij op de bank in Amsterdam en wist me nergens te boeien.

De acteurs zijn er, de muziek, het narratief ook, maar het is het net niet.

Sun Records is los zand, die van de ene beginnende zanger naar de ander gaat en ze helaas nergens samenbrengt. Iets wat het verhaal en de posters wel suggereren. Sun Records volgt oprichter Sam Philips (Chad Michael Murray, One Tree Hill) en zijn zoektocht naar de hit die hem op de kaart zal zetten. In de omschrijving staat ook ’een groep van toekomstige muzieklegendes waarvan de paden zich hebben gekruist in Memphis.’ Alleen dat samenkomen gebeurt bijna nergens. Ike Turner is gereduceerd tot een voetnoot en zo verzandt Sun Records in een flauw aftreksel van het werkelijke verhaal.

Sun Records
© CMT

Alle verhalen van de muzikale helden lijken maar half te worden verteld. Sam Philips en zijn verhouding met Marion Keisker (Margaret Anne Florence, 30 Rock) blijkt belangrijker te zijn voor de makers dan de musici, en dat is jammer en een gemis in Sun Records. Het lijkt alsof ze te veel willen vertellen, maar gaandeweg er achter kwamen dat in acht afleveringen niet iedereen aan bod kan komen. Dus hebben ze de laatste paar afleveringen besloten om vooral het verhaal van een overtuigende Presley en Colonel Tom Parker, uitstekende rol van Billy Gardell (Mike & Molly) te vertellen. Daardoor blijven de verhalen van onder andere BB King (Castro Coleman) en andere artiesten bij Sun Records een ondergeschoven kindje.

Het is alleen allemaal net niet gaar, halfbakken en onaf.

Zoals eerder gezegd: met de cast is niets mis. De nieuwkomers doen het net zo goed als de oudgedienden en Presley, Cash en Lewis overtuigen mij goed genoeg. Het is alleen allemaal net niet gaar, halfbakken en onaf. Mijn teleurstelling was dan ook zeer groot toen ik vrijdag 5 mei vernam dat er geen tweede seizoen zou komen. Sun Records is een muzikale geschiedenis die schreeuwt om verteld te worden en acht afleveringen is echt niet genoeg. Een uitermate teleurstellende serie met een teleurstellend einde. Sun Records mag van mij een remake krijgen van een aantal seizoenen waarin misschien in elke seizoen wel het verhaal van een andere muzikale legende wordt verteld. Waardoor Sun Records en de muziek het verhaal krijgt wat het verdient.

Zeven punten, en de legende van Sun records en zijn muzikale sterren is een verhaal dat meer verdient dan één seizoen bij CMT.
Volg Sun Records
Finishing School