6
anonymous geeft "Star Crossed - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 21 februari 2014.
0
0

Star Crossed - Eerste aflevering

Zit je rustig op de bank met je partner en lieftallige kleine dochter, stort er een kolossaal ruimteschip neer achter je woning. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar ik zou raar opkijken! Vervolgens zou ik waarschijnlijk dan doen alsof ik niet in paniek was en mij stoer voordoen voor mijn grote lieverd en kleine lieverd. Misschien (nadruk op misschien) zou ik daarna als een G.I. Joe naar buiten stormen met een knuppel, maar dat is alleen als de mannetjes die uit dat schip komen niet lijken op Alien of Predator. En als ze zouden lijken op deze (weinig opzienbarende en standaard) 'aliens' in Star-Crossed dan zou ik lekker een kopje thee met ze drinken, waarom niet?

Op 17 september 2014 land een ruimteschip op de aarde. De inzittenden zijn Atrians die hun stervende planeet zijn ontvlucht. Eenmaal op aarde worden zij, logischerwijs, gezien als een dreiging. Alle Atrians worden opgepakt en sindsdien gehuisvest in een speciale sector. De jonge Atrian Roman (Matt Lanter, 90210) wist die dag kortstondig te ontkomen en belande in de schuur bij de zesjarige Emery. Tien jaar later is Emery een tiener, gaat zij na lange medische problemen weer naar school en mogen zeven uitgekozen Atrians deelnemen aan het menselijk onderwijs. Dit om de relaties tussen de mensheid en Atrians aan te halen, te ontwikkelen en te verbeteren. Dan komt Emery (Aimee Teegarden, Friday Night Lights) een oude bekende tegen en is dit de start van een romance tussen de twee én de strijd tussen de mensheid en de Atrians die weer gaat oplaaien na een tragische gebeurtenis.

Star-Crossed zal dus (zoals het The CW betaamt) verhalen vertellen van jonge, aantrekkelijke mensen die de liefde bij elkaar vinden, maar zij wagen zich met Star-Crossed ook aan verhalen over onderdrukking, onderwerping, segregatie, sociale verhoudingen en tolerantie. Of deze serie in al die facetten zal slagen valt te bezien, maar deze pilot is een oké introductie aan wat de makers willen uiteenzetten. Het wordt meteen duidelijk dat de opbloeiende relatie tussen Emery en Roman centraal zal staan, maar dat is nog het minst interessante. De serieuze elementen (de onderdrukking, de onderlinge broze verstandhoudingen en relaties tussen mens en Atrians) zijn het effectiefst. Het is daarom ook interessant om te volgen hoe Star-Crossed het ervan af gaat brengen en of de serie niet teveel hooi op haar vork neemt.

Aangezien onderdrukking, racisme en sociale verhoudingen altijd actueel zijn, moeten films en series die dit soort onderwerpen bespreken er ook daadwerkelijk wat over te zeggen hebben. Star-Crossed hoeft zeker niet de wereld te verbeteren (dat wordt ook beslist niet gevraagd van de serie), maar televisie is een uiterst geschikt medium om je visie te laten schijnen op dit soort onderwerpen en ik ben dan ook benieuwd of Star-Crossed (wat dat betreft) haar eigen stem zal weten te vinden. Dan maakt het namelijk niet al teveel uit dat de serie zit verpakt in een romantisch jasje, want dan laat de serie zien dat het meer wil zijn dan alleen een romantisch jasje. En met elke nieuwe serie (of film) verlangt het publiek toch dat er een nieuwe draai wordt gegeven aan overbekende verhalen óf dat een bekend gegeven boeiend wordt verteld. Deze introductie aan Star-Crossed was jammer genoeg voorspelbaar en liet buiten de interessante thematiek (nog) weinig zien, althans niks dat erop wijst dat dit niet gewoon een standaard serie in een romantisch jasje wordt. Dus een typische The CW serie zoals The 100 hoogstwaarschijnlijk ook zal worden.

De doelgroep waar Star-Crossed zich op richt zal het vermoedelijk allemaal een worst wezen, maar om een groter publiek aan te spreken zal de serie relevante verhalen moeten vertellen die groter zijn dan de zoveelste liefde tussen twee jonge en aantrekkelijke tieners. Daarmee zal de serie zich echt niet gaan onderscheiden van alle andere soortgelijke series. Star-Crossed doet erg denken aan Roswell, ook een serie waar een buitenaards ras het aan de stok krijgt met de mensheid en leden van de twee rassen relaties met elkaar aangaan. En, typisch The CW dat de meeste tieners in deze serie absoluut geen tieners lijken en zichtbaar ouder eruit zien dan de leeftijd die zij moeten vertolken.

Gelukkig zijn deze acteurs competent genoeg om wat te maken van het materiaal, onder hen dus twee Friday Night Lights alumni (Teegarden en Grey Damon). Teegarden en Lanter zijn in ieder geval een leuk stel en dat spreekt zeker in het voordeel van de serie. Het zijn acteurs die je ook samen zou kunnen voorstellen, wat de chemie tussen de twee zeker goed zal doen. Alleen moet ik er wel bij zeggen dat Teegarden en Damon veel beter op dreef waren in Friday Night Lights, een superieure serie en het eigenlijk jammer is dat zij degraderen naar zo een standaard serie als Star-Crossed.

De serie speelt, wat mij betreft, meteen handig in op de emoties en laat alvast mensen en Atrians zien die wat hebben verloren, of kunnen verliezen. Dat verlies zal waarschijnlijk vanaf de tweede aflevering de belangen vergroten en meer op het spel zetten en dat juich ik dan weer toe. Echter, ik heb sterk het vermoeden dat Star-Crossed hetzelfde type serie zal zijn als The Tomorrow People. Dat is ook een serie waar de dreiging voor de hoofdrolspelers nooit echt groter is dan de serie het doet lijken. Dat is ook een serie die oogt alsof het veel op het spel zet, maar over de uiteindelijke conclusie heb je nooit twijfels; de protagonisten komen er altijd met een sisser vanaf en er zal hen nooit 'echt' wat overkomen. Het euvel wat veel netwerkseries helaas hebben; het is simpelweg nooit urgent genoeg.

Star-Crossed zal het in ieder geval moeilijk krijgen samen met The Tomorrow People op maandagavond, laatstgenoemde trekt minder kijkcijfers dan The CW zou willen en is ook nog niet verlengd voor een tweede seizoen. Arrow, Reign, The Originals, The Vampire Diaries en Supernatural zijn namelijk onlangs verlengd, voor Beauty and the Beast, Hart of Dixie en The Tomorrow People kunnen de fans dus al vrezen. Een van deze series zal gecanceld worden, misschien meerdere wel. Star-Crossed lijkt ook geen toevoeging aan de televisiewereld en ik heb ook niet het vermoeden dat dit afgaande van deze kwaliteit snel zal veranderen. Deze is (vermoedelijk) alleen voor de specifieke doelgroep waar de serie zich op richt. Behoor je daar niet toe, dan kun je deze serie gerust overslaan.
Volg Star-Crossed
Passion Lends Them Power
Passion Lends Them Power