3
anonymous geeft "Stalker - Eerste aflevering " een 3.
Geschreven door anonymous op 5 Oktober 2014.
0
0

Stalker - Eerste aflevering

Stalker is unaniem door televisiecritici verkozen tot een van de slechtste series van het seizoen 2014-2015. In het jaarlijkse 'Critics picks' segment van Yahoo kwam Stalker onder zeventien bekende televisiecritici als slechtste serie naar boven. Vele publicaties noemen Stalker zelfs "the worst show of the season". Tijdens een persconferentie van Stalker werd maker Kevin Williamson geconfronteerd met kritische vragen. Zijn antwoord op de kritiek: "turn the channel" (zet een andere zender op). Daarna begon Williamson een Twitter-ruzie met Todd van der Werff en Sonia Saraiya van The A.V. Club. Stalker staat nu op twintig procent (van de honderd) op Rotten Tomatoes, met uitzonderlijk veel vernietigende kritieken. Daarnaast spreken belangrijke instanties, prominenten en groeperingen zich al uit tegen de serie. Deze serie heeft het dus niet makkelijk.

In Stalker volgen wij de agenten van de Threat Assessment Unit (TAU). Maggie Q (Nikita) speelt Beth Davis. Dylan McDermott (Hostages) speelt Jack Larsen. Hun team is belast met het opsporen van stalkers. Daarnaast heeft Beth een eigen geschiedenis met stalken. Jack Larsen is eveneens bekend met het thema, maar niet op dezelfde wijze als Beth. In deze pilot onderzoeken zij de moord op een jonge vrouw. In shows als Stalker maakt het onderzoek niet veel uit. De jonge vrouw, Kate Edwards, is niet meer dan kanonnenvoer. Een object waar de serie haar gruwelijkheden omheen bouwt. Daarnaast zien wij nog een andere zaak waarin een student wordt gestalkt door een oud kamergenoot.

Stalker... Wow! Series moet je, over het algemeen, niet meteen af schrijven, máár dit is zó... Na The Following komt meneer Williamson wéér met een serie op de proppen die totaal nutteloos is. Kevin Williamson zei tijdens die beruchte persconferentie dat Stalker niet gaat om het terroriseren van vrouwen. In de eerste scène van de serie wordt een vrouw op gruwelijke wijze levend verbrand. Dat is serieus de introductie aan deze serie! Later in de pilot wordt een vrouw op dezelfde gruwelijke wijze belaagd. Is dit entertainment? Ik heb niks tegen geweld in films/series. Echter, het moet wél een functie hebben. In Stalker wordt stalken geglorificeerd. Het wordt op flitsende, gruwelijke wijze in beeld gebracht: de serie likt haar vingers er bij af! Het gaat meer om dit soort gruwelijkheden dan het lot van de slachtoffers. En dat lieve mensen... dat is verwerpelijk.

Daarnaast hebben Q en McDermott geen chemie. Vervolgens zijn zij even verwerpelijk bezig als de stalkers die zij proberen tegen te houden. Dat is vrij problematisch, want in deze mensen dienen wij geïnvesteerd te raken. Nog zorgelijker is dat Williamson het idee heeft dat hij écht wat inhoudelijks te vertellen heeft over het onderwerp. Meneer Williamson, het gaat om de slachtoffers van dit soort praktijken! Bent u daar écht in geïnteresseerd, óf wilt u wekelijks tonen hoe luguber u mensen het leven zuur kan maken? Michael M. Garcia, directeur van de Stalking Resource Center, vraagt al om een boycot van de serie. Adverteerders wordt gevraagd niet te adverteren tijdens reclames. Tevens wordt CBS gevraagd de serie te verwijderen van haar programmering. In een open brief aan Les Moonves (baas van CBS) staat het volgende: "zou CBS een serie uitzenden met de naam 'Rapist' (verkrachter), en dat vervolgens rechtvaardigen door te zeggen dat de serie aandacht schenkt aan seksueel geweld?"

Máár, is er dan niks positief aan Stalker? Nou, Maggie Q is niet slecht hier. Zij deelt, helaas, hetzelfde lot als Kevin Bacon: beiden zijn zij veel beter dan het materiaal dat zij gepresenteerd krijgen. Als het materiaal niet verder komt dan 'geweld om geweld', krijgen de personages nooit de ruimte om een interessante invulling te geven. Dylan McDermott? Tja... Net als in Hostages is het weer een lul eerste klas. Heel veel critici concentreren zich voornamelijk op het geweld tegen vrouwen. Ik, persoonlijk, erger mij voornamelijk aan wat Kevin Williamson met series als The Following en Stalker wil zeggen. Aan de luie 'stijl boven inhoud' stijl die hij hanteert. Aan de goedkope en simplistische verhalen die hij presenteert. Alle diepgang ontbreekt. Stalker gebruikt elk cliché uit het boekje. Het gaat letterlijk en figuurlijk nergens over.

Nee, Stalker moet zo snel mogelijk gecanceld worden! De wereld kent veel zieke mensen. Er lopen heel wat gestoorden rond. Stalken is een thema waar echt een serie over gemaakt kan én mag worden. De manier waarop is, echter, essentieel. Dit? Dit is exploitatief. Dit is martelporno. Stalken is niet cool! Als je als kijker hiervan geniet, dan dient er gevreesd te worden voor de mensheid. De serie debuteerde met aardige kijkcijfers, dus het vrezen kan beginnen. De vraag is of CBS het hoofd recht houdt na alle negatieve kritieken en de commotie die nu ontstaat rond de serie. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, maar Stalker zal héél goed moeten blijven presteren wil CBS haar ogen blijven sluiten. Hou december in de gaten, want deze serie kun je terug vinden op de meeste 'slechtste series van 2014' lijsten. En, dat... dat is het enige juiste wat Stalker toekomt!
Volg Stalker
Love Kills
Love Kills