8
anonymous geeft "Quantico - Eerste drie afleveringen" een 8.
Geschreven door anonymous op 24 Oktober 2015.
1
0

Quantico - Eerste drie afleveringen

Een nieuwe lading FBI recruits komt aan in Quantico. Vijftig jonge mensen met elk hun eigen verhaal, hun eigen talenten en hun eigen geheimen. Ze zullen de opleiding aan de FBI Academy gaan doorlopen om hun droom te verwezenlijken. Meteen wordt duidelijk dat er meer aan de hand is. Negen maanden nadat de recruits aankwamen in Quantico, wordt er een terroristische aanslag gepleegd. En wie wordt er opgepakt als verdachte? Een van de FBI recruits: Alex Parrish (Priyanka Chopra).

Op de opleiding komt zowel fysieke als mentale training aan bod. Wie niet sterk genoeg is verlaat de opleiding, want alleen de besten zijn goed genoeg om een FBI agent te worden. Een van de recruits die bij de besten lijkt te horen is Alex Parrish. Ze stijgt boven iedereen uit op de trainingen. Niemand zou haar verdenken van het plegen van een terroristische aanslag. Zou iemand haar er ingeluisd hebben? Wie? Waarom?

Het tempo zit er goed in en je verveelt je geen moment.

Het leukste element in de serie Quantico is dat je al weet dat er een aanslag gepleegd gaat worden en dat Alex er waarschijnlijk in is geluisd door een andere FBI recruit. Als de serie namelijk weer terug gaat in de tijd kun je hierop gaan focussen: wie van deze recruits gedraagt zich verdacht? Is er iemand die een hekel heeft aan Alex? Of zou ze er ingeluisd kunnen gaan worden door een andere reden? Al snel blijkt dat veel recruits geheimen hebben en dat je niet direct iemand kan aanwijzen die verdacht lijkt.

Elke aflevering kom je weer iets dichter bij antwoorden, maar soms wordt je ook van het kastje naar de muur gestuurd door de vele verhaallijnen. Je moet goed opletten om bij te houden welk personage welke achtergrond heeft. Zo heeft iemand een dubbelganger, werkt iemand als een spion voor de docent, heeft iemand beide ouders verloren en draagt iemand een bril zonder sterkte. Door de vele verhaallijnen blijf je alert en wordt de serie geen moment saai. Ook speelt de serie zich af in twee tijdzones. In het heden is de aanslag gepleegd en in het verleden zijn de recruiten in Quantico. Het switchen tussen deze tijdzones gaat soms erg direct en is daardoor wat chaotisch. Aan de andere kant is dit ook juist de charme van Quantico, het tempo zit er namelijk goed in en je verveelt je geen moment.

Een aantal gebeurtenissen zijn niet helemaal waterdicht.

Wat minder goed is aan de serie, is dat sommige personages vreemde keuzes maken, zodat de serie wat ongeloofwaardig wordt. Ook is het erg apart dat er alleen maar knappe FBI recruits zijn en ze weinig praten over hun privéleven. Daarnaast zijn een aantal gebeurtenissen niet helemaal waterdicht, zoals dat geen enkele recruit opmerkt dat Nimah een dubbelganger heeft (de FBI weet hier zelf wel van) of dat een nep wapen makkelijk vervangen kan worden door een echte. Ten slotte wordt Alex verdacht door het vele bewijsmateriaal wat de FBI verzameld heeft na de aanslag. De FBI moet zich dan toch meteen afvragen: is dit niet verdacht veel bewijsmateriaal? Iemand die een terroristische aanslag pleegt zal toch niet zoveel bewijs achterlaten? Zeker niet iemand als Alex Parrish, daar is ze veel te slim voor.

Als laatste wil ik nog toevoegen dat het groepsproces mooi tot uiting komt. Sommige recruits willen de leiding pakken, sommigen blijven meer op de achtergrond en sommigen gaan elkaar verdacht vinden en krijgen ruzie. Uiteindelijk zal iedereen wel zijn plek in de groep vinden. Ook is het mooi om te zien hoe het eraan toegaat op een FBI Academy, volgens mij is het beeld dat daarvan gecreëerd wordt behoorlijk realistisch (behalve dat de docenten wel wat strenger en harder mogen zijn).

Quantico is zeker het kijken waard, maar je moet niet te kritisch zijn. Je moet houden van meerdere verhaallijnen, tempo en je moet je vooral bezig houden met de belangrijkste vragen in de serie: zou iemand Alex er ingeluisd hebben? Wie van de recruits gedraagt zich verdacht? Is er iemand die een hekel heeft aan Alex? Of zou ze er ingeluisd kunnen gaan worden door een andere reden? Op het einde van de serie zullen de antwoorden naar boven komen, maar tot die tijd probeer ik de vragen zelf te beantwoorden.
Quantico
© ABC
Volg Quantico