5.5
Liesbeth de Raaf geeft "Prison Break - Seizoen 4" een 5.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 19 september 2016.
3
1

Prison Break - Seizoen 4

Nadat vrijwel iedereen in Prison Break wel een keer in de gevangenis heeft gezeten, ligt de focus dit seizoen bij een opdracht voor de hoofdrolspelers, die gedwongen met elkaar moeten samenwerken. Ondertussen blijft de dreiging van het terug naar de gevangenis moeten, wel boven hun hoofd hangen. In samenwerking met een agent gaat de groep aan de slag om de door groep gehate Company voor eens en voor altijd uit te schakelen. Dit gaat natuurlijk niet makkelijk, dus daar zijn ze wel een seizoentje mee bezig. De vraag is: kunnen ze The Company ooit wel echt neer krijgen?

[image-17793]
In dit seizoen ontstaan de meest ongelovige samenwerkingsverbanden. Dat maakt seizoen vier dan ook meteen uniek op zich. Vijanden worden vrienden en weer vijanden, terwijl vrienden ook weer even makkelijk met vijanden worden afgewisseld. Alles kan. Het is een fijne afwisseling tussen al die gevangenissen door. Natuurlijk heeft de serie zijn naam te danken aan de uitbraken van de verschillende gevangenissen en wijkt dit seizoen daar van af. In dit seizoen staat een hogere bestemming op één, terwijl in de andere seizoenen het ontsnappen altijd voorop stond. Ik vind dit seizoen een beetje rommelig, soms zelfs verwarrend. Er gebeurt van alles waardoor je gemakkelijk even de draad kwijt kan raken.

Sarah (Sarah Wayne Callies, The Walking Dead) en Michael (Wentworth Miller, DC's Legends of Tomorrow) krijgen eindelijk een beetje ruimte om hun liefde te laten ontluiken. Helaas vond ik hun romance een beetje tegenvallen. Van sommige acteurs kan je de liefde zien afdruipen, maar Sarah en Michael lijken meer een echtpaar te spelen, eigenlijk zelfs een echtpaar, die al eeuwen getrouwd is. Ik mis overigens een liefde voor Michaels broer, Lincoln (Dominic Purcell, John Doe). Hij heeft een zoon; L.J. Burrows (True Blood), dus het zou wel in hem moeten zitten. Of durft hij het risico gewoon niet meer te nemen? Dat is begrijpelijk en anderzijds draait deze serie duidelijk niet om passionele liefde. Sarah en Michael horen in de verhaallijn, maar ergens valt het ook te waarderen dat ze elkaar niet de hele tijd bespringen.

[image-17813]
Ik vermoed dat we pas in het binnenkort komende seizoen vijf zullen ontdekken, wat er nou echt aan de hand is, ook al geeft seizoen vier aan het einde wel een soort antwoord. Dat antwoord was echter verre van bevredigend. De laatste twee afleveringen werden uitgegeven als een film en bezaten dat onplezierige einde, dat niet het einde is dat het publiek wil. Het leek meer op een afgeraffeld einde, omdat de tijd op was. Genoeg redenen dus voor een vijfde seizoen, in de hoop dat we dan wel tevreden kunnen worden gesteld. Vanwege de rommeligheid en het abrupte einde krijgt dit seizoen een krappe voldoende van mij.
Volg Prison Break
Behind the Eyes
Behind the Eyes