7.5
Liesbeth de Raaf geeft "Mom - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Liesbeth de Raaf op 25 februari 2022.
2
0

Mom - Complete serie

Mom is een comedyserie over een gescheiden vrouw, die door een verslaving aan alcohol haar kinderen tijdens de opvoeding heeft verwaarloosd. Ze is net afgekickt en probeert haar leven te beteren, wanneer haar lang verloren moeder weer in haar leven komt.

Zonder het door te hebben, bekeek ik de allerlaatste aflevering van Mom. Pas toen ik een nieuwe recensie ging uitkiezen en de mogelijkheid zag om een recensie over de hele serie Mom te schrijven, kwam ik erachter dat ik alles had gezien. Ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn of niet. Al had ik bij het laatste seizoen wel vaker de gedachte dat de serie wel eens aan zijn einde aan het komen was. Ik begon de serie te kijken toen die toevallig eens langskwam op tv. Ik kende de actrice Anna Faris (Friends) die de hoofdrol Christy speelt van de welbekende Scary Movie films en vond het leuk haar eens in een andere rol te zien.

Ik vind dat de rollen goed worden neergezet en ieder seizoen is er ook veel karakterontwikkeling te zien. Er komen ook nog eens geregeld nieuwe rollen bij, wat de serie lekker in beweging houdt. De moeder van Christy; Bonnie (Allison Janney, The West Wing) is in eerste instantie een heel irritante, egoïstische vrouw die voortdurend op zoek is naar een manier om snel geld te verdienen, vaak door daarbij mensen op te lichten. Ondertussen probeert ook Bonny haar leven te beteren, zeker ten opzichte van Christy die ze op een jonge leeftijd opgegeven heeft ter adoptie. Hierdoor voelt Christy nog veel wrok tegen haar en laat dat dan ook regelmatig weten. Ze neemt het haar moeder erg kwalijk en lijkt haar daarvoor onmogelijk te kunnen vergeven.

Ondertussen komen er tijdens de bijeenkomsten voor alcoholverslaving en in andere momenten in hun leven diverse mensen voorbij. Zo wordt een ietwat merkwaardig vriendinnengroepje gevormd, waar de serie omheen draait. De wijze en altijd beter wetende Marjorie (Mimi Kennedy, Dharma & Greg) is een belangrijk onderdeel van dit groepje gezien zij door velen als steun wordt gezien. De kinderen van Christy, Violet (Sadie Calvano, Why Women Kill) en Roscoe (Blake Garrett Rosenthal, New Girl), spelen in de eerste seizoenen nog geregeld mee, maar verdwijnen uiteindelijk volledig van het toneel. Roscoe wordt dan door zijn hertrouwde vader Baxter (Matt Jones, Bob Hearts Abishola) verder opgevoed en Violet gaat op zichzelf wonen, terwijl ze verder probeert te leven met de door haar zelf opgebouwde wrok voor haar moeder.

Mom
© CBS

Het laatste seizoen moeten we het zonder Anna Faris doen, iets dat naar mijn mening de serie niet ten goede komt. Heel de interactie tussen Christy en Bonny was toch wel de basis van de hele show. Dat Anna Faris het wel genoeg vond, kan ik echter wel begrijpen. Haar rol heeft een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt, zo ging ze van serveerster naar rechtenstudent. Op het laatst was ze meer en meer als jurist aan het werk te zien, terwijl ze haar moeder al grotendeels vergeven had. Het geeft echter wel het einde van het concept aan, mede gezien haar verslaving ver achter haar ligt. Toch blijft dat de hoofdzaak in de serie met alle bijeenkomsten en de rest eromheen. Het einde vind ik echter niet heel erg goed afgerond, waardoor ik dan ook totaal niet door had dat de serie voorbij was.
Volg Mom
My Kinda People and the Big To-Do
My Kinda People and the Big To-Do