Geschreven door Dave Scholting op 10 augustus 2022.
6
0

Ozark - Seizoen 4

Na drie succesvolle seizoenen van deze grimmige misdaadserie was het begin dit jaar tijd voor het slotseizoen van Ozark.

Let op: deze recensie bevat spoilers!!

Van de eerste drie seizoenen van Ozark heb ik zeer genoten. Vooral van de kleurrijke karakters die de Ozarks bewoonden en bezochten. Deze personages werden dan ook fantastisch ingevuld door een geweldige cast. Julia Garner (Inventing Anna) trok meteen mijn aandacht als de jonge, tengere Ruth Langmore dat weliswaar behoorlijk grof in de mond is, maar tegelijkertijd een klein hartje heeft. En ze trok niet alleen míjn aandacht getuige de twee Emmy Awards die zij binnensleepte voor haar rol in Ozark. Ook de rest van de personages waren geweldig gecast in hun rollen. Jason Bateman (tevens producent en regisseur) als Marty Byrde en Laura Linney (Tales of the City) als zijn vrouw Wendy voorop.

Dit hele seizoen gaf me een nogal dubbel gevoel

Vol verwachting ging ik dan ook dit laatste seizoen tegemoet. Maar zou dit seizoen die verwachtingen wel waar kunnen maken? En zou het einde van Ozark wel bevredigend genoeg zijn of wordt het één grote teleurstelling? Het verrassende antwoord is dat het eigenlijk een beetje van beide is. Dit hele seizoen gaf me een nogal dubbel gevoel en dat geldt ook voor het einde. De acteurs doen wederom hun uiterste best, daar is verder niets op aan te merken.

Het is jammer dat de meest interessante personages intussen de serie al hebben verlaten. Toch zijn er nog enkele over die je aan je televisie (of laptop of mobiel) gekluisterd houden. Omar Navarro bijvoorbeeld, de baas van het Mexicaanse drugskartel waar de Byrdes geld voor witwassen. Felix Solis (The Following) geeft deze crimineel fantastisch gestalte. Aan de ene kant weet je dat het een hele foute man is waarbij je je leven niet zeker bent. Aan de andere kant hoop je dat hij toch vrij weet te komen nadat hij is opgepakt door de FBI. Dat komt omdat zijn familie zodanig nóg onberekenbaarder en gevaarlijker lijkt te zijn dan Navarro zelf. Heeft Omar nog enigszins wat sympathieke trekjes, dat geldt duidelijk niet voor zijn neef en zuster. Neef Javi (Alfonso Herrara, Sense8) is Navarro's heetgebakerde luitenant van het kartel die geen enkele moeite heeft om iemand uit de weg te ruimen. Hij ziet in iedereen een risico of een los eindje en is behoorlijk paranoïde. Met alle gevolgen van dien. Javi's moeder Camila, de zus van Omar, is de rust zelve lijkt het. Echter, onder die kalme buitenkant zit een uiterst berekenende, ijzige, kille vrouw die je de nekharen regelmatig overeind doet staan. Een zeer goede rol van Verónica Falcón (Why Women Kill).

Ozark

Laten nu net de Byrdes zelf het minste aan de serie geworden zijn. Marty lijkt per aflevering suffer te worden en steeds meer over zich heen te laten lopen. Dit gebeurt niet door de FBI of het drugskartel, maar door zijn eigen vrouw Wendy. Zij gedraagt zich per aflevering afstandelijker naar Marty toe omdat ze vindt dat haar echtgenoot continu alles verprutst. Wendy is ontzettend eigenwijs en manipulatief naar zo'n beetje iedereen. Zij brengt hiermee haar familie dan ook keer op keer behoorlijk in gevaar. Marty probeert uit alle macht om een uitweg te vinden uit hun zelfgecreëerde ellende. Zelfs als dit betekent dat hij en Wendy er geen cent aan over zullen houden. Hij vindt het belangrijker dat hij en zijn gezin weer een rustig, veilig leven kunnen leiden. Wendy is echter het tegenovergestelde. Zij is erop gebrand om er hoe dan ook een flinke smak geld aan over te houden voordat zij en Marty uit het leventje stappen waar ze nu zo gewend aan zijn geraakt. Zelfs als dat blijkbaar de nodige risico's met zich meebrengt.

Ik heb mij dit seizoen dan ook echt flink geïrriteerd aan de manipulatieve handelingen van Wendy. Het dieptepunt was wat mij betreft wel toen ze zichzelf met alle geweld liet opnemen in een psychiatrische kliniek alleen maar om te voorkomen dat haar kinderen bij haar vader zouden gaan wonen. Wendy's vader Nathan (Richard Thomas, The Americans) is wellicht niet helemaal zuiver in zijn motieven om zijn kleinkinderen mee terug naar North Carolina te nemen, maar toch vraag je je af waar Charlotte (Sofia Hublitz, Louie) en Jonah (Skylar Gaertner, Daredevil) het beter zullen hebben. Bij hun opa, die hen eigenlijk alleen bij zich wil hebben om dochter Wendy een hak te zetten? Of bij hun eigen ouders, die diep verwikkeld zitten in de zaakjes van een drugskartel waarbij niemand zijn leven veilig is.

Er sterft een personage waarvan ik hoopte dat het juist wél de eindstreep zou halen

Dan het einde van de serie. Ik had verwacht dat er iemand van het Byrde-gezin zou komen te overlijden. Na alle gebeurtenissen was dit haast onvermijdelijk. Niet in de laatste plaats door het gedrag van Wendy. Ik hoopte dan ook dat zíj degene zou zijn die dit lot beschoren was. In plaats daarvan sterft er een personage waarvan ik hoopte dat het juist wél de eindstreep zou halen. Ik zal niet verklappen welk personage dit is, noch of het een lid van de Byrde-familie is, maar het is jammer dat de makers hiervoor gekozen hebben. De allerlaatste scène van Ozark kan misschien wat vreemd overkomen bij kijkers. De serie eindigt namelijk letterlijk met een knal. Om vervolgens op zwart beeld te gaan. Hoe dat precies zit met die knal wil ik niet verklappen, maar ik vond dat juist weer wel passend bij een serie als Ozark.

Ozark

Uiteindelijk waren de vier seizoenen van Ozark pakkend en meeslepend, maar het is goed dat het vierde seizoen ook het laatste is geworden. Dit seizoen had een 8.5 als eindcijfer kunnen verdienen, ware het niet dat sommige afleveringen iets meer tempo had kunnen gebruiken. Of gewoon tien afleveringen in plaats van veertien. Als je méér afleveringen wilt maken voor je finale-seizoen moet je die wel interessant weten in te vullen. Daar ontbrak het hier en daar nogal flink aan. Ook voor het vervelende gedrag van Wendy gaat er een halve punt af. Een 7,5 als eindcijfer dus.
Volg Ozark
A Hard Way to Go
A Hard Way to Go