8
Dave Scholting geeft "Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker - seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 24 november 2022.
3
0

Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker - seizoen 1

De serie Self Made: Inspired by the Life of Madam C.J. Walker, ook kortweg Self Made genoemd, is een zeer korte gelimiteerde serie. De serie kent namelijk maar vier afleveringen en dat is vandaag de dag best uitzonderlijk.

Self Made vertelt het verhaal van de eerste zwarte vrouw die op eigen kracht miljonair is geworden. Deze doortastende, vastberaden vrouw, Sarah Breedlove (Octavia Spencer, Truth Be Told (2019)) weet van wanten en doet precies wat ze wil. En ze weet ook vooral wat ze níet wil. Om al haar ideeën en wensen te kunnen bewerkstelligen zal Sarah dan ook door roeien en ruiten moeten gaan.

Self Made: Inspired By The Life Of Madam C.J. Walker

Sarah is getrouwd met de krantenuitgever Charles Joseph Walker (Blair Underwood, When They See Us). Daar komt haar naam en de serietitel ook vandaan. 'De vrouw van C.J. Walker', want de naam van je echtgenoot is in de tijd van de jaren '10 van de vorige eeuw in de maatschappij natuurlijk 'belangrijker' dan je eigen naam. Het is al het derde huwelijk van Sarah, die een dochter heeft uit haar eerste huwelijk. Sarah werkt als een arme wasvrouw voor andere, rijkere gezinnen. Wanneer het haar van Sarah beetje bij beetje begint uit te vallen en zij hierdoor kale plekken op haar hoofd krijgt, ontmoet zij ene Addie (Carmen Ejogo, Your Honor (US)). Addie weet het haarprobleem van Sarah op te lossen met een eigengemaakt smeersel. Sarah stelt Addie voor om verkoopster van het product te worden, want zij ziet wel wat in het eigengemaakte goedje van de jonge vrouw. Addie wil hier echter niets van weten en wijst Sarah bot en meedogenloos af. Hevig woedend en teleurgesteld door de stevige woorden van Addie besluit Sarah om dan maar haar eigen haarproducten uit te geven. Dit wordt al gauw een succes, tot grote jaloezie van Addie, die steeds meer klandizie ziet overlopen naar concurrent Sarah.

Sarah weet van haar haarproducten dan weliswaar een groot succes te maken, maar dat gaat niet zonder slag of stoot

Sarah weet van haar haarproducten dan weliswaar een groot succes te maken, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Nadat zij het plan opvat om haar producten flink uit te breiden en er een hele haarlijn van te maken, lijkt ze behoorlijk vast te lopen in haar ambities. Sarah heeft in eerste instantie namelijk flinke moeite heeft om haar producten ook maar enigszins in de grote, op alleen witte vrouwen en diens soort haartype gerichte, winkels te krijgen. Bovendien zien de meeste witte eigenaren en de meeste witte geldschieters geen brood in haarproducten gericht op zwarte vrouwen in de winkelschappen. Maar Sarah geeft niet op en dat werpt uiteindelijk zijn vruchten af.

Terwijl het op zakelijk, en dus ook financieel gebied, steeds beter gaat voor mevrouw C.J. Walker, is dat wat betreft het thuisfront verre van het geval. Echtgenoot Charles kan het moeilijk verkroppen dat zijn vrouw succesvoller is dan hij en zij meer geld in het laatje brengt dan de heer des huizes, oftewel hemzelf. Zijn ego loopt hiermee een flinke deuk op. Ook het feit dat Sarah meer bezig is met haar bedrijf dan met haar gezin zint hem niet. Charles voelt zich daarnaast ook nog eens hevig afgewezen door zijn eega wanneer zij zonder zijn meegegeven verkoopidee een grote investeerder weet binnen te slepen. Dat alles kan uiteindelijk niet zonder gevolgen blijven.

Het verhaal is reuze interessant, de acteurs weten hoe ze je aandacht erbij moeten houden en er wordt een schitterend tijdsbeeld gegeven over de jaren '10 van de vorige eeuw.

Self Made is een fijne miniserie geworden met goede rollen van Octavia Spencer en Blair Underwood die ook nog eens lekker kort duurt. Wellicht iets té kort als je het mij vraagt. De serie had meer baat gehad bij, op zijn minst, twee afleveringen méér. Dan hadden bepaalde personages beter uitgewerkt kunnen worden en verhaallijnen zorgvuldiger uitgeschreven. Toch is deze serie zeker het bekijken waard. Het verhaal is reuze interessant, de acteurs weten hoe ze je aandacht erbij moeten houden en er wordt een schitterend tijdsbeeld gegeven over de jaren '10 van de vorige eeuw. Behalve de kortheid van de serie, en het daarbij onvermijdelijke tempo, is er verder dan ook geen buil te vallen aan dit kleine geschiedenislesje. Ook al moet ik er wel bij vermelden dat de makers zichzelf wat historisch correcte vrijheden hebben gegund, maar als je zulke fijne series maakt is dat al gauw vergeven. Voor de échte feiten slaan we wel een geschiedenisboek open. Octavia Spencer is sowieso een leuke actrice om naar te kijken. Daarbij doen tijdsperiode gerichte series doen het altijd wel goed bij mij. Verhalen over sterke vrouwen of zwarte personen zijn ook nog altijd onderbelicht wat betreft series of films, terwijl deze net zo interessant kunnen zijn als series of films waarbij het om mannen of witte personages gaat, dus Self Made is een welkome afwisseling in het serielandschap.
Volg Self Made: Inspired By The Life Of Madam C.J. Walker
A Credit to the Race
A Credit to the Race