6
Bo Verhoef geeft "Origin - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bo Verhoef op 22 november 2018.
1
0

Origin - Eerste aflevering

Ik had nog nooit van YouTube Premium of YouTube TV gehoord, tot ik op deze serie stuitte: Origin. Een sciencefictionserie over planeten, astronauten en buitenaardse wezens. YouTube probeert hiermee de strijd aan te gaan met andere streamingdiensten, en als nummer één videoplatform vind ik dat geen hele onlogische stap. Ook al ben ik wel van mening dat er echt te veel aanbieders komen op deze manier, maar blijkbaar is er nog steeds behoefte aan.

Al met al is Origin een vrij bekend sciencefiction-script, wat niet echt nieuw aanvoelt.

In de eerste aflevering wordt een groep vreemdelingen vroeg wakker op een schip dat hen naar de nieuwe planeet Thea zou brengen. Niemand weet hoe ze daar zijn gekomen en wie de andere mensen zijn. De reis is georganiseerd door een organisatie met de naam Siren Corporation. Echter is er onderweg iets mis gegaan. Enkele passagiers worden midden in de vlucht gewekt om te ontdekken dat de bemanning ontbreekt, het schip zwaar beschadigd is en een buitenaards wezen door de lege gangen dwaalt. Om het nog erger te maken kunnen ze elkaar niet vertrouwen, omdat niemand nu eigenlijk weet wie ze echt zijn.

Alle bemanningsleden kregen namelijk te horen dat hun verleden zou worden gewist als ze ervoor zouden kiezen om een nieuwe wereld te koloniseren. Hun eigen individuele geschiedenis werd daardoor automatisch een mysterie. Maar wat was de gedachte hierachter? Wat wilde Siren hiermee bereiken? En wie zijn de passagiers nou precies?

De achtergebleven passagiers worden gespeeld door zowel bekende als (nog relatief) onbekende acteurs. De karakters zijn onder andere de hardwerkende Shun (Sen Mitsuji), voormalige Yakuza-gangster Lana (Natalia Tena, Game of Thrones), zeurende Logan (Tom Felton, Harry Potter), computerwetenschapper Lee (Adelayo Adedayo), lieve reus Eric (Johannes Haukur Johannesson), goedhartige Venisha (Nina Wadia) en een handvol andere mensen. Elke aflevering zal voornamelijk in gaan op de individuele verhalen en zo kom je er als kijker achter wat er precies is gebeurt en wie de passagiers precies zijn.

Al met al is Origin een vrij bekend sciencefiction-script, wat niet echt nieuw aanvoelt. Het doet me zelfs een beetje denken aan Lost zo af en toe. Maar de eerste aflevering was vermakelijk, er zit tempo in en je wordt snel meegezogen in het verhaal. Naarmate de personages meer ontdekken over hun eigen situatie en levensverhaal, verliest de serie wel het mysterieuze gevoel. Wat natuurlijk afbreuk doet aan de rest van de serie. Maar als je van sciencefiction en actie houdt, heeft Origin zeker genoeg te bieden.
Volg Origin
I Am
I Am